• TipTop86

Om sömnmetoder..

Min son, nu 6,5 månader, har alltid varit jobbig att få att sova både på dagarna och kvällarna.. Det har gått lite i perioder pga. tänder, sjukdom och utvecklingsfaser men det har aldrig varit riktigt bra.. Så därför har jag läst en hel del om olika sömnmetoder men jag kan inte bestämma mig för vilken som är mest rätt!

Vad jag har fattat så finns det två olika teorier som motsäger varandra.. Kortfattat så tror jag dom är så här: En teori säger att man ska ta upp barnet så fort det skriker så att barnet vet att mamma/pappa alltid finns där.. Den andra teorin säger att man ska låta barnet skrika lite så att det lär sig att det inte finns nått att vara rädd för..

För mig låter båda logiska! Hur ska man då veta vilken som är rätt?

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Svar på tråden Om sömnmetoder..
  • CeeKaay

Jag tror det där är upp till var och en... Vi körde på Anna Wahlgrens metod "Sova hela natten". Höll på till punkt och pricka i 2-3v och sen släppte vi det och lillen hade då fått in rutinerna och blev sin egna klocka.

Nu några månader senare så sover han från ca.kl.20.00 till 5-6tiden då han vill ha välling. Sen somnar han om till kl.7-8. Kan berätta att första natten vi körde kuren vaknade han hela 17ggr!! Men sen 5:e natten sov han 12tim. :)

• lövet2

När man inte vet vad som är rätt och fel, så brukar åtminstone jag utgå från vad som skadar minst.
    Anta att du tar upp babyn och babyn därmed lär sig att spjälsängen är farlig. Vad är det värsta som kan hända då? Jo, att du måste byta säng åt barnet.
    Anta att du ignorerar babyn och låter den ligga och skrika, och babyn därmed lär sig att den inte kan lita på att du finns där och är pålitlig. Vad är det värsta som kan hända då? Jo, att babyn tappar förtroendet för dig, blir ett ängsligt och räddhågat barn som tycker att världen är en hemsk och otäck plats. Hur den babyn sedan utvecklas från det? Vem vet?

För mig är alltså svaret självklart; jag tar alltid upp en gråtande baby och visar att jag finns där för den. Och av mina 7 barn är det 1 enda som någonsin varit rädd för sin säng. Det var det barnet som jag använde en skrikmetod (5mm) på ...

• MuminMy

Jag tror att den rätta vägen är kunskap och lyhördhet - och så skapar man sig sin "egen" metod pantley har väldigt mycket bra information i sin bok - även om du inte använder hennes verktyg får du kunskap där.

Sedan måste man ta hänsyn till det individuella barnets temperament, barn är olika, de behöver olika saker. Om man vågar lyssna till sitt hjärta och sin intuition och sedan jämför det med den kunskap man skaffat sig tror jag man hamnar ganska rätt.

Det finns också massor av information på nätet, men det krävs aktiv källkritik, jag tror dock på att läsa från "alla håll" inte bara det man "gillar" - även "motståndaren" kan ha en vettig poäng ibland

TS: Ditt barn är fortfarande väldigt litet - jag tycker inte man överhuvudtaget ska fundera i banor av "sömnproblem" innan ett års ålder om barnet inte har fler än 6 uppvak per 8h natt eller det tar mer än 45 minuter för barnet att somna (varje gång).

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • ladymarion

Jag har just kört "sova hela natten". Det tycker jag har fungerat jättebra. Min son har verkligen blivit hjälpt av att ha fasta tider och i natt sov han sin första natt utan uppvak (5:e natten).

Mitt råd är att läsa på ordentligt om de metoder du funderar på och gärna fråga mycker innan du bestämmer dig.

Lycka till!

• TipTop86

Tack för svaren! Jag har läst "Somna utan gråt" och ska fara å låna "Sova hela natten" och läsa den så man kan jämföra lite.. Jag får väl se om jag kan bestämma mig för nått! Är så svårt när jag och killen min tycker olika också (han tycker det inte är så jobbigt med lite skrik men det tycker jag) ..

Jag vet att han är liten än plus att han verkar få tänder hela tiden så jag vågar inte göra nått drastiskt! Det är bara så jobbigt att det alltid tar minst 30 minuter att lägga han på kvällarna men även om han somnar så vaknar han upp flera gånger dom första timmarna.. Fast vi får sova resten av natten (från 00-02 nån gång till 8-9) så vi lider ju inte av sömnbrist utan mest tid tillsammans på kvällarna..

• MuminMy

Dags för lite realitycheck då 30 minuter är LITE tid, de flesta barn tar mellan 30-60 minuter på sig att somna när de är i din sons ålder. Ni har alltså TUR som har ett barn som somnar relativt lätt.

Flera uppvak de första timmarna är också otroligt vanligt och inget "fel" det ingår i det naturliga sömnmönstret. Barnet sover lättare i vissa delar av cykeln och är då mer lättväckta, det finns olika sätt att hantera det, bland annat Pantleys "wake to sleep".

Summa sumarum, din son har ett normalt sömnmönster och inget som behöver "fixas" börjar ni trixa med metoder nu finns alltid risken att ni skapar sömnproblem som ni inte har och bara gör allt värre.

Om ni får "offra" er tid på kvällarna NÅGRA MÅNADER till är det kanske inte hela världen? Det är försvinnande kort tid i det stora hela - snart är barnet 15 och ni har all tid i världen för varandra

Ibland när man är i småbarnsbubblan behöver man påminna sig lite om världen utanför och att det inte varar för alltid - även om det känns så. Passa på att ta tillvara på den närhet som ert barn uppenbarligen behöver just nu - snart är han stor och du får böna om en kram Sänk kraven lite, hitta lösningar som fungerar just här och nu (kanske kan han t.ex. sova första delen av natten i vagnen i vardagsrummet?), det finns alltid en lösning - om man vågar vara lite kreativ och lite mindre för att "skapa ovanor" hos barnet.

Ditt barn skriker för att det är det enda sättet han kan kommunicera med dig - när han är säker på att du förstår vad han behöver så skriker han mindre, det är helt säkert!

• TipTop86

MuminMy, du har säkert rätt! När man hör det så här så verkar det inte lika farligt som när man sitter där å vaggar på kvällarna och bara vill ta en dusch/läsa en bok/ligga å kramas =) .. Sen har det väl blivit fel i och med att alla andra jag känner med barn i samma ålder har barn som somnar på 5 minuter när dom ligger själv i sin säng.. Ja, man ska inte jämföra men det är svårt att undgå!

Har folk i omgivningen också som tycker att vi borde göra nått åt hans sömn.. Vi satt å prata om det igår så det var därför jag börja fundera på om man verkligen borde det å vad man i så fall borde göra.. Jag har ändå varit ganska bra på att påminna mig själv om att han håller på få tänder/är sjuk/är i en utvecklingsfas och det är därför han har svårt att sova men när man är trött å less så är det lätt att man börjar tänka att han har ett problem som borde fixas..

Så tack för realitychecken! Jag får börja sätta upp lappar i hemmet å påminna mig själv om att det inte är nå farligt =) .. Plus sluta jämföra med andra å inte lyssna på andras råd..

• MuminMy

Hos oss fungerar det definitivt så att den kvällen när jag verkligen vill se ett program, eller verkligen vill ta en lång dusch så tar det EVIGHETER för sonen att somna (även med antalet minuter räkande). Jag tror dom känner av stressen faktiskt. Jag brukar ta tillfället i akt att fundera och reflektera över det som hänt under dagen, planera lite vad jag ska göra och passa på att njuta av att vara nära mitt barn. Verkligen agera som om jag hade all tid i världen att sitta där och inget annat pockar på min uppmärksamet. Då brukar han somna klart snabbast.

Nu är han tre och vi har precis fått honom att acceptera att vi läser när vi sitter jämte hans säng *phu* upp till 2 timmar i mörker utan att somna själv? Nä, fungerar inte. Men då har jag också påmint mig om att det inte alltid varit så och inte alltid kommer att vara så.

Lyssna på råd kan man alltid göra - men man måste fundera på vad som känns rätt för en själv. Och bara för att dina vänners barn sover bra just nu behöver det inte betyda att de gör det i all oändlighet, en vacker dag har du erfarenhet att dela med dig av till dem istället

• Enigmia

Om han vaknar flera gånger de första timmarna efter han somnat för natten så tycker i alla fall jag att ni ska försöka få honom att somna själv i sin egen säng så kommer han inte vakna sedan. Det blir bara svårare ju äldre de blir så ta tag i det nu, är min uppfattning. Vagga i famnen är ju jättemysigt men tydligen blir han orolig när han vaknar till och inte befinner sig i famnen längre. Om han somnar själv har han lättare för att somna om själv också.

Jag är förespråkare för sova hela natten men för att lära sig somna själv så behöver ni ingen direkt sovmetod. Gör på ett sätt som passar er. Visst kommer han att undra varför han inte får somna i famnen längre men ni finns ju där hos honom hela tiden ändå...

• TipTop86
    MuminMy: Så är det för oss också! Det är alltid jobbigast dom kvällarna som man har tänkt göra nått men då man inte bryr sig eller om man har planerat att det kommer ta hela kvällen för han att sova så är det ganska lätt! =)

Enigmia: Ja jag tror också att alla uppvak beror på att han somnar i famnen å sen får ligga i egen säng.. Ibland då jag går å lägger mig samtidigt som han så blir det inte alls lika många uppvak och det är väl också därför han sover så bra resten av natten efter vi har kommit å lagt oss hos han.. Fast som det är nu går det inte att göra på nått annat vis för han skriker bara å det pallar jag inte med! =/
Svar på tråden Om sömnmetoder..