Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Om sömnmetoder..

Enigmia skrev 2008-11-19 13:08:16 följande:

Om han vaknar flera gånger de första timmarna efter han somnat för natten så tycker i alla fall jag att ni ska försöka få honom att somna själv i sin egen säng så kommer han inte vakna sedan. Det blir bara svårare ju äldre de blir så ta tag i det nu, är min uppfattning. Vagga i famnen är ju jättemysigt men tydligen blir han orolig när han vaknar till och inte befinner sig i famnen längre. Om han somnar själv har han lättare för att somna om själv också. Jag är förespråkare för sova hela natten men för att lära sig somna själv så behöver ni ingen direkt sovmetod. Gör på ett sätt som passar er. Visst kommer han att undra varför han inte får somna i famnen längre men ni finns ju där hos honom hela tiden ändå...
    Det där är nog en sanning med modifikation. Här är en pojke som tidigare nöjt somnade "själv" med mamma/pappa bredvid - han hade massor med uppvak. För tillfället vaggar vi till sömns i famnen guppandes på pilatesboll. Han sover hela nätter eller nätter med något kort uppvak. Han har periodvis velat sova som ett frimärke, andra gånger ha rejält med space. Känns som om det här med sömnen har helt andra orsaker än hur han somnar. Jag är fullständigt övertygad om att trygghet ger trygghet. Låt barn få vara just barn. Men det är jag
  • Flickan och kråkan

signorina skrev 2008-11-19 13:56:27 följande:

Kör sova hela natten tycker jag.Och lystna till din inre röst Tror du att han mår bra av att sova på det sätt han gör?Då kan du ju för all del göra som MuminMY beskriver.Men troligen är inte han betjännt av att vara sömnlös, lika lite som du själv är det.
    Läs inlägg 7. Tycker du att det låter som ett barn med sömnstörning eller som lider av akut sömnbrist? Eller att TS tycker det?
  • Flickan och kråkan

Om ni till slut väljer någon form av metod så skulle jag hellre välja TASS-metoden än SHN. Den tillåter mer lyhördhet när barnet gråter.

• Flickan och kråkan

Jag tycker faktiskt du ska ta en titt på TASS-metoden, nu när du känner som du gör och vill pröva någon metod. Den skulle jag säga är just ett mellanting mellan somna utan gråt och andra mer drastiska metoder som innebär mycket gråt. Finns många bra trådar och vad jag har förstått har de flesta varit väldigt nöjda. Glöms ofta bort i diskussionen.

• Flickan och kråkan
    TipTop86 skrev 2008-11-20 11:53:34 följande:
    Som jag har fattat det så lovar dom flesta sömnmetoder att barnet börjar somna lättare och sover hela natten men det kanske är jag som har fatta fel å är trög? =)
    Nej, du har helt rätt. Jag tror också att de flesta sömnmetoder som t.ex. 5mm fungerar = barnet lär sig somna själv och sova hela natten (för det mesta, finns ju skräckexempel också). Där åsikterna går isär är vad barnet lär sig mer, till vilket pris man lär barnet somna och sova. Visst går det att betinga bort mer eller mindre all gråt, men till vilket pris? Så ser JAG på saken, men alla delar givetvis inte min åsikt, det måste man själv givetvis ta ställning till.
  • Flickan och kråkan

TS du kan vara alldeles trygg vad gäller sömnstörning. Ditt barn har inte en sömnstörning när han sover så bra och så långa sammanhängande perioder som han gör med tanke på hans ålder. Sedan kan de ju ändå ha svårigheter att komma till ro etc. men det är ju en annan sak. Jobbigt det med så klart.

Svar på tråden Om sömnmetoder..