• Enigmia

Om sömnmetoder..

Om han vaknar flera gånger de första timmarna efter han somnat för natten så tycker i alla fall jag att ni ska försöka få honom att somna själv i sin egen säng så kommer han inte vakna sedan. Det blir bara svårare ju äldre de blir så ta tag i det nu, är min uppfattning. Vagga i famnen är ju jättemysigt men tydligen blir han orolig när han vaknar till och inte befinner sig i famnen längre. Om han somnar själv har han lättare för att somna om själv också.

Jag är förespråkare för sova hela natten men för att lära sig somna själv så behöver ni ingen direkt sovmetod. Gör på ett sätt som passar er. Visst kommer han att undra varför han inte får somna i famnen längre men ni finns ju där hos honom hela tiden ändå...

• Enigmia

TS: om du vill att han ska somna själv i sängen så kan du testa med vyssan-lull tassar till spjälsängen. Ha riktigt mörkt i rummet och lägg honom. Säg god natt och gå ut. Om/när han blir ledsen går du inte gungar sängen från sida till sida några gånger. Inte så han somnar utan bara för att visa att du finns där men att det är dags att sova nu. Gå in så många gånger du behöver och lyssna av hans skrik/gråt däremellan. Det känns jobbigt första gångerna men sedan kommer han bara att somna. Jag kör samma modell just nu till min 3,5-månaders fast i vagn istället. Men det är nog din son lite för stor för. Om inte så rekommenderar jag det varmt.

Svar på tråden Om sömnmetoder..