• TipTop86

Om sömnmetoder..

Min son, nu 6,5 månader, har alltid varit jobbig att få att sova både på dagarna och kvällarna.. Det har gått lite i perioder pga. tänder, sjukdom och utvecklingsfaser men det har aldrig varit riktigt bra.. Så därför har jag läst en hel del om olika sömnmetoder men jag kan inte bestämma mig för vilken som är mest rätt!

Vad jag har fattat så finns det två olika teorier som motsäger varandra.. Kortfattat så tror jag dom är så här: En teori säger att man ska ta upp barnet så fort det skriker så att barnet vet att mamma/pappa alltid finns där.. Den andra teorin säger att man ska låta barnet skrika lite så att det lär sig att det inte finns nått att vara rädd för..

För mig låter båda logiska! Hur ska man då veta vilken som är rätt?

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Svar på tråden Om sömnmetoder..
  • TipTop86

Tack för svaren! Jag har läst "Somna utan gråt" och ska fara å låna "Sova hela natten" och läsa den så man kan jämföra lite.. Jag får väl se om jag kan bestämma mig för nått! Är så svårt när jag och killen min tycker olika också (han tycker det inte är så jobbigt med lite skrik men det tycker jag) ..

Jag vet att han är liten än plus att han verkar få tänder hela tiden så jag vågar inte göra nått drastiskt! Det är bara så jobbigt att det alltid tar minst 30 minuter att lägga han på kvällarna men även om han somnar så vaknar han upp flera gånger dom första timmarna.. Fast vi får sova resten av natten (från 00-02 nån gång till 8-9) så vi lider ju inte av sömnbrist utan mest tid tillsammans på kvällarna..

• TipTop86

MuminMy, du har säkert rätt! När man hör det så här så verkar det inte lika farligt som när man sitter där å vaggar på kvällarna och bara vill ta en dusch/läsa en bok/ligga å kramas =) .. Sen har det väl blivit fel i och med att alla andra jag känner med barn i samma ålder har barn som somnar på 5 minuter när dom ligger själv i sin säng.. Ja, man ska inte jämföra men det är svårt att undgå!

Har folk i omgivningen också som tycker att vi borde göra nått åt hans sömn.. Vi satt å prata om det igår så det var därför jag börja fundera på om man verkligen borde det å vad man i så fall borde göra.. Jag har ändå varit ganska bra på att påminna mig själv om att han håller på få tänder/är sjuk/är i en utvecklingsfas och det är därför han har svårt att sova men när man är trött å less så är det lätt att man börjar tänka att han har ett problem som borde fixas..

Så tack för realitychecken! Jag får börja sätta upp lappar i hemmet å påminna mig själv om att det inte är nå farligt =) .. Plus sluta jämföra med andra å inte lyssna på andras råd..

• TipTop86
    MuminMy: Så är det för oss också! Det är alltid jobbigast dom kvällarna som man har tänkt göra nått men då man inte bryr sig eller om man har planerat att det kommer ta hela kvällen för han att sova så är det ganska lätt! =)

Enigmia: Ja jag tror också att alla uppvak beror på att han somnar i famnen å sen får ligga i egen säng.. Ibland då jag går å lägger mig samtidigt som han så blir det inte alls lika många uppvak och det är väl också därför han sover så bra resten av natten efter vi har kommit å lagt oss hos han.. Fast som det är nu går det inte att göra på nått annat vis för han skriker bara å det pallar jag inte med! =/
  • TipTop86

Alltså varken vi eller sonen har sömnbrist så vi har väl inget allvarligt problem precis.. Är väl mer en sorts lyxproblem =P .. Det tar lång tid att söva han på kvällen, minst 30 minuter men ofta längre fast efter 2 timmar brukar jag ge upp.. Just nu vaggar vi han till sömns i famnen, ibland kan han somna när han ligger bredvid mig i sängen och vi kollar på tv.. När han väl har somnat så vaknar han flera gånger och då måste man antingen ta upp å vagga han eller så räcker det med att man klappar lite på han eller ligger bredvid.. Senare när vi gått å lagt oss så sover han oftast resten av natten, ibland kan man måsta stoppa in nappen.. Det hade ju varit skönt om han inte hade dom där uppvaken den första tiden så man kunde ta en dusch utan att behöva springa ut mitt i å så..

Att barn har olika somncykler som gör att dom sover lättare ibland har jag förstått.. Jag trodde att det var sant att barn kan bli förvirrade om de vaknar på ett annat ställe än där dom somnade? Jag skulle då bli det! Just därför verkade det logiskt att han vaknar upp flera gånger då han somnat i famnen och sen fått ligga själv i sängen.. Alltså att han kommer in i en cykel då han sover lättare å då känner att han inte ligger i mammas famn och vaknar upp mer då.. Det är alltså inte sant? Det känns ju som om han sover bättre om jag går å lägger mig med han så att han känner att jag ligger där när han vaknar upp lite..

Nu hinner jag inte skriva mer för det är läggdags =) ..

• TipTop86

Hade lite mer jag ville skriva..

Vi funderade iaf på att använda nån sorts metod eller bara göra nån sorts ändring som kunde underlätta saker eftersom det tydligen finns så många som har använt olika metoder och fått barn som sover! Det är ju väldigt lockande! Fast jag kan inte bestämma mig för vad som känns mest rätt.. Därför gjorde jag den här tråden.. Nu inser jag ju att det var ganska meningslöst eftersom folk kommer att förespråka sin metod å jag kommer ändå inte kunna bestämma vad som är mest rätt!

Jag tycker det är svårt eftersom jag vill ju göra vad som är rätt och bäst för min son! Det som är bäst kanske är att vara "hård" och låta han ligga när det är natt å sovdags eller så kanske det inte spelar nån roll om jag låter han vara vaken fastän han är jätte trött men bara vägrar somna.. Är ju ganska omöjligt att veta =/ ..

Tack för svaren iaf! Vi får helt enkelt fundera mera och fortsätta göra vad som känns rätt för kvällen helt enkelt.. När han är 4 år så borde man väl iaf kunna säga åt han att han måste sova? =)

• TipTop86

Kollade på TASS-metoden, jag har inte hört talas om den tidigare, å vi har faktiskt gjort så ibland! Vi har bara inte varit konsekvent pga. att vi inte orkat.. Just det här att lägga ner han innan han somnar verkar smart och vi har som sagt försökt men när det är tionde gången man plockar upp han så brukar jag ge mig och sen inte orka försöka dagen efter.. När han väl har somnat så kan det ibland räcka bara att klappa han på kinden eller så..

Det kanske är mycket det som vi gör fel? Alltså att vi gör olika från dag till dag.. Det är väl ganska ofta som vi brukar ge oss å låta han vara vaken fastän han är hur trött som helst å varit vaken i 5 timmar redan.. Det känns ju som om han vet när det är läggdags så då gör han allt för att hålla sig vaken och nu har han kanske lärt sig att om han skriker å bråkar så behöver han inte gå å lägga sig.. Kan dom börja göra det så här tidigt?

• TipTop86

Nja det är som svårt att lägga han tidigare.. Då blir det mest så att han sover 30 minuter bara och sen är han jätte pigg igen typ som en tupplur.. Eller om man får han att somna tidigt så blir han vaken 2-3 timmar mitt i natten sen.. Som det är nu blir han oftast trött vid 19 tiden och vi brukar få han att somna innan 22-23 å så vaknar han vid 8-9 på morgonen.. Det känns ganska omöjligt att försöka lägga han vid 18 eftersom han sover så länge på morgonen..

• TipTop86
    MuminMy skrev 2008-11-20 11:26:28 följande:
    ja, det förstår jag ju... men om du märker att han inte kan somna för att han är för trött kanske ni ska inleda operation nattning tidigare, även om ni inte lägger honom då? Om det nu fungerar för er rent praktiskt.
    Jaha då fattar jag! Alltså vi försöker börja nattingsrutinerna innan han är trött men det är ju inte alltid man har tiden tyvärr.. Om jag märker att han är riktigt trött så brukar vi hoppa över en del saker å är han ganska pigg får man ta det extra lungt å dra ut lite mera på det.. Fast det är ju en sak vi kan bli bättre på, att börja tidigare alltså!
  • TipTop86
    MalinEddie skrev 2008-11-20 11:45:21 följande:
    Eftersom du säger att varken du eller din son har sömnstörningar förstår jag inte riktigt varför du vill använda en sömnmetod. Jag kanske är lite trög. Hursomhelst om du absolut vill göra detta skulle jag använda de snällare metoderna såsom somna utan gråt, baby whisper eller tassmetoden.
    Jag vet inte vad som räknas som sömnstörning men jag upplever det som att vi har det jobbigt när sonen ska sova på kvällarna pga att det tar väldigt lång tid att lägga han ganska ofta plus att han vaknar upp mycket den första delen av natten.. Som jag har fattat det så lovar dom flesta sömnmetoder att barnet börjar somna lättare och sover hela natten men det kanske är jag som har fatta fel å är trög? =)
Svar på tråden Om sömnmetoder..