Enigmia skrev 2008-11-19 13:08:16 följande:
Om han vaknar flera gånger de första timmarna efter han somnat för natten så tycker i alla fall jag att ni ska försöka få honom att somna själv i sin egen säng så kommer han inte vakna sedan. Det blir bara svårare ju äldre de blir så ta tag i det nu, är min uppfattning. Vagga i famnen är ju jättemysigt men tydligen blir han orolig när han vaknar till och inte befinner sig i famnen längre. Om han somnar själv har han lättare för att somna om själv också. Jag är förespråkare för sova hela natten men för att lära sig somna själv så behöver ni ingen direkt sovmetod. Gör på ett sätt som passar er. Visst kommer han att undra varför han inte får somna i famnen längre men ni finns ju där hos honom hela tiden ändå...
Det finns INGET som säger att det är farligt eller fel att vakna flera gånger på kvällen, det är inget FEL som ska fixas, det är något Anna Wahlgren fått för sig utan att ha något som helst på fötterna för det.
Barn "lär sig" inte några olater när de är så här små, det är en myt, De ändrar sig hundramiljardergånger i vilket fall - inget är skrivet i sten när det gäller barn.
Det blir LÄTTARE ju äldre de blir, inte svårare. (eftersom de kan förstå vad som händer och framförallt förstå att mamma och pappa finns fastän jag inte ser dem).
Det finns inte heller några bevis för att barn som somnar med sina föräldrar jämte sig vaknar fler gånger under natten, eller tvärtom för den delen. Jag har själv erfarenhet av att min son vaknar MASSOR av gånger de tillfällen han somnat utan kroppskontakt med oss men sover HELA natten utan uppvak de gånger vi somnat i sked. Jag vet fler barn som är precis likadana. Alltså,
det är en myt att barn inte kan somna om om de vaknar och allt inte är som det är när de somnade.
Det finns INGEN anledning att "lära" barn att somna själv, det är de fullt kompetenta att klara av ändå, i sinom tid, när de är redo, om vi ger dem chansen. Det innebär att lita till deras förmåga och att de vet när de är trötta och inte, hungriga eller mätta. Vi ska stödja dem på vägen, inte fösa dem in i vuxenfållan.