• TipTop86

Om sömnmetoder..

Min son, nu 6,5 månader, har alltid varit jobbig att få att sova både på dagarna och kvällarna.. Det har gått lite i perioder pga. tänder, sjukdom och utvecklingsfaser men det har aldrig varit riktigt bra.. Så därför har jag läst en hel del om olika sömnmetoder men jag kan inte bestämma mig för vilken som är mest rätt!

Vad jag har fattat så finns det två olika teorier som motsäger varandra.. Kortfattat så tror jag dom är så här: En teori säger att man ska ta upp barnet så fort det skriker så att barnet vet att mamma/pappa alltid finns där.. Den andra teorin säger att man ska låta barnet skrika lite så att det lär sig att det inte finns nått att vara rädd för..

För mig låter båda logiska! Hur ska man då veta vilken som är rätt?

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Svar på tråden Om sömnmetoder..
  • MuminMy
    Enigmia skrev 2008-11-19 13:08:16 följande:
    Om han vaknar flera gånger de första timmarna efter han somnat för natten så tycker i alla fall jag att ni ska försöka få honom att somna själv i sin egen säng så kommer han inte vakna sedan. Det blir bara svårare ju äldre de blir så ta tag i det nu, är min uppfattning. Vagga i famnen är ju jättemysigt men tydligen blir han orolig när han vaknar till och inte befinner sig i famnen längre. Om han somnar själv har han lättare för att somna om själv också. Jag är förespråkare för sova hela natten men för att lära sig somna själv så behöver ni ingen direkt sovmetod. Gör på ett sätt som passar er. Visst kommer han att undra varför han inte får somna i famnen längre men ni finns ju där hos honom hela tiden ändå...
    Det finns INGET som säger att det är farligt eller fel att vakna flera gånger på kvällen, det är inget FEL som ska fixas, det är något Anna Wahlgren fått för sig utan att ha något som helst på fötterna för det.

Barn "lär sig" inte några olater när de är så här små, det är en myt, De ändrar sig hundramiljardergånger i vilket fall - inget är skrivet i sten när det gäller barn. Det blir LÄTTARE ju äldre de blir, inte svårare. (eftersom de kan förstå vad som händer och framförallt förstå att mamma och pappa finns fastän jag inte ser dem).

Det finns inte heller några bevis för att barn som somnar med sina föräldrar jämte sig vaknar fler gånger under natten, eller tvärtom för den delen. Jag har själv erfarenhet av att min son vaknar MASSOR av gånger de tillfällen han somnat utan kroppskontakt med oss men sover HELA natten utan uppvak de gånger vi somnat i sked. Jag vet fler barn som är precis likadana. Alltså, det är en myt att barn inte kan somna om om de vaknar och allt inte är som det är när de somnade.

Det finns INGEN anledning att "lära" barn att somna själv, det är de fullt kompetenta att klara av ändå, i sinom tid, när de är redo, om vi ger dem chansen. Det innebär att lita till deras förmåga och att de vet när de är trötta och inte, hungriga eller mätta. Vi ska stödja dem på vägen, inte fösa dem in i vuxenfållan.
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Flickan och kråkan

Enigmia skrev 2008-11-19 13:08:16 följande:

Om han vaknar flera gånger de första timmarna efter han somnat för natten så tycker i alla fall jag att ni ska försöka få honom att somna själv i sin egen säng så kommer han inte vakna sedan. Det blir bara svårare ju äldre de blir så ta tag i det nu, är min uppfattning. Vagga i famnen är ju jättemysigt men tydligen blir han orolig när han vaknar till och inte befinner sig i famnen längre. Om han somnar själv har han lättare för att somna om själv också. Jag är förespråkare för sova hela natten men för att lära sig somna själv så behöver ni ingen direkt sovmetod. Gör på ett sätt som passar er. Visst kommer han att undra varför han inte får somna i famnen längre men ni finns ju där hos honom hela tiden ändå...
    Det där är nog en sanning med modifikation. Här är en pojke som tidigare nöjt somnade "själv" med mamma/pappa bredvid - han hade massor med uppvak. För tillfället vaggar vi till sömns i famnen guppandes på pilatesboll. Han sover hela nätter eller nätter med något kort uppvak. Han har periodvis velat sova som ett frimärke, andra gånger ha rejält med space. Känns som om det här med sömnen har helt andra orsaker än hur han somnar. Jag är fullständigt övertygad om att trygghet ger trygghet. Låt barn få vara just barn. Men det är jag
  • signorina

Kör sova hela natten tycker jag.

Och lystna till din inre röst

Tror du att han mår bra av att sova på det sätt han gör?

Då kan du ju för all del göra som MuminMY beskriver.

Men troligen är inte han betjännt av att vara sömnlös, lika lite som du själv är det.

• MuminMy
    signorina skrev 2008-11-19 13:56:27 följande:
    Kör sova hela natten tycker jag.Och lystna till din inre röst Tror du att han mår bra av att sova på det sätt han gör?Då kan du ju för all del göra som MuminMY beskriver.Men troligen är inte han betjännt av att vara sömnlös, lika lite som du själv är det.

Snälla Signorina, varför komma här och skuldbelägga en förälder? Det går helt och hållet emot allt vad Anna står för? Hur tror du att mamman och barnet blir hjälpt av detta?

Bara för att barnet inte sover såsom vi som vuxna förväntar oss att det borde betyder det INTE att barnet är sömnlöst. Barn har inte samma sömnmönster och sömncykler som vuxna. Det finns INGET som bevisar att barn "måste" sova 12 timmar för att må bra.

Har du inget konkret och underbyggt att komma med för att hjälpa finns det ingen anledning att göra livet värre för någon. eller hur?

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • signorina
    MuminMy skrev 2008-11-19 14:02:21 följande:
    Snälla Signorina, varför komma här och skuldbelägga en förälder? Det går helt och hållet emot allt vad Anna står för? Hur tror du att mamman och barnet blir hjälpt av detta?Bara för att barnet inte sover såsom vi som vuxna förväntar oss att det borde betyder det INTE att barnet är sömnlöst. Barn har inte samma sömnmönster och sömncykler som vuxna. Det finns INGET som bevisar att barn "måste" sova 12 timmar för att må bra.
    Har du inget konkret och underbyggt att komma med för att hjälpa finns det ingen anledning att göra livet värre för någon. eller hur?
    Jag svarar utifrån att jag vill hjälpa,
    det är det enda.

Det är inte värre än så förstår du.
  • kolibri

Jag brukar tänka på att även vuxna sover på olika sätt. Min sambo somnar på tre minuter medan jag kan ligga vaken länge. Jag vaknar också ofta på natten, kanske behöver jag också en sova-hela-natten-kur?

Vår sons sovbeteende har förändrats flera gånger om, både för dag- och nattsömn. I bilen och på dagis somnar han just nu "av sig själv" men på kvällen ligger vi fortfarande brevid. Det kan ta lång tid, men det känns värt att få den närheten och jag kan riktigt se hur det snurrar runt i hans 2,5-åriga huvud av alla intryck, språkutveckling och sociala samspel som har ägnar sina dagar åt.

De som somnar lätt gör det, de som behöver lite sällskap kan väl få det.

• Flickan och kråkan

signorina skrev 2008-11-19 13:56:27 följande:

Kör sova hela natten tycker jag.Och lystna till din inre röst Tror du att han mår bra av att sova på det sätt han gör?Då kan du ju för all del göra som MuminMY beskriver.Men troligen är inte han betjännt av att vara sömnlös, lika lite som du själv är det.
    Läs inlägg 7. Tycker du att det låter som ett barn med sömnstörning eller som lider av akut sömnbrist? Eller att TS tycker det?
  • MalinEddie

Jaha Signorina,så enligt dig har alltså detta barn en sömnstörning?

• MalinEddie

Ts vi ligger brevid vår dotter till hon somnar.Sedan sover hon hela natten.Vi har aldrig lärt henne att somna själv men trots detta sover hon numera hela nätter.Det kom av sig självt för henne och det är nog inte ovanligt att det gör det.

• Flickan och kråkan

Om ni till slut väljer någon form av metod så skulle jag hellre välja TASS-metoden än SHN. Den tillåter mer lyhördhet när barnet gråter.

Svar på tråden Om sömnmetoder..