• Anonym (:S)

Hög sjukfrånvaro eller???

Har haft en provanställning på ett företag och verkligen visat vad jag "går" för men fick för ca 1 vecka sen veta att jag ej kommer få fortsätta pga för hög sjukfrånvaro

Detta är vad jag varit borta under ca 5,5 månad

2008-10-23 2008-10-31 Inlag på sjukhus opererad 7 dagar

2008-09-06-2008-09-11 bihållsinflamation 5 dagar

2008-08-08 00:00:00 2008-08-13 FÖRKYLD 4 dagar

Det totala jag var borta under provanställningen och pga av det blev jag EJ erbjuden en tillsvidare anställning. Chefen menade att de inte vågade anställa mig pga att den inte visste när jag skulle kunna bli sjuk nästa gång :(

Men visst men vem vet när man blir sjuk ???!!!!!!

I övrigt var de nöja med min "prestation" etc....jag har alltid kommit i tid, jobbat på bra, tagit rast när jag ska ibland t.o.m lite mindre rasr vissa dagar.....

Visserligen kanske varit sjuk mycket på slutet men hade oturen att åka på bihållsinflamation sen ca 5 veckor senare blev jag inlag på sjukhus och opererad för en grej som typ drabbar en en gång i livet...Gick till och med tillbaka till jobbet tidigare var egentligen sjukskriven i 2 veckor om man räknar från den dagen jag blev sjuk.........

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 21:34
    Sen söker ju nytt jobb nu...men vad ska man säga om man är på jobbintervju och får frågan:
    Varför valde du att sluta ditt "senaste" jobb???
    Sen uppge dem som referenser är ju inte de lämpligast :S

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-22 20:08
    Arbetet jag har innebär att man måste använda rösten hela tiden eftersom man sitter i telefonen hela dagarna finns inge andra arbetsuppgifter.....

• Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???
  • Anonym (jag igen)
    bedasplace skrev 2008-11-21 21:55:33 följande:
    Tråkigt att det verkar vara bara uteslutande arbetsgivare som diskuterar i tråden och inte i alla fall jämn balans mellan både arbetsgivare och arbetstagare?Men men man kan ju inte få ALLT här i livet;-P)
    Jag är arbetare, riktig arbetare med låg lön o hela baletten! Jag är lycklig och fullkomligt nöjd med min tillvaro.
    Jag har under 22 års yrkesliv sett mer än nog av "smitare"
    Svar på #68
    Tack för de svaret men blir ej framtida arbetsgivare lite fundersama varför jag eJ vill uppge min senaste arbetsgivare som referens???? :S
    Anonym skrev 2008-11-21 21:57:19 följande:
    TS; kolla med din förra arbtesgivare om de kan tänka sig att lämna referenser; om de säger nej är det ju inte så konstigt eftersom du bara varit där ett halvår.Vid frågor om varför du slutade senaste jobbet kan du säga att det var en provanställning och att de helt enkelt valde att ta in någon annan istf för dig, men att du trivdes JÄTTEBRA. Du behöver inte ta upp din sjukfrånvaro!
  • Anonym

Jag har varit allt; arbetare, mellanchef... nu är jag tjänstledig för studier och mitt senaste jobb var ett sommarvik inom vården.

JA det är ett otäckt klimat på arbetsmarknaden och jag tycker inte alls om det.
    JA.. arbetsgivare ser till frånvaro innan de fastanställer någon.
    Blir TS hjälpt av att jag skulle sitta här och ljuga och säga att alla arbetsgivare tycker att det är ok med 14% frånvaro?
    Är det inte bättre att TS får veta hur det funkar? Hon/han kan ju fatta sina egna beslut och dra sina egna slutsatser.

Jag har en kompis som anmälde sin arbetsgivare till facket under en provanst. Han fick rätt men han fick inte jobbet!

• Anonym

Anonym (:S) skrev 2008-11-21 22:03:14 följande:

Svar på #68Tack för de svaret men blir ej framtida arbetsgivare lite fundersama varför jag eJ vill uppge min senaste arbetsgivare som referens???? :S
    Man väljer ofta chefer/kollegor som man haft en mycket bra relation till som referenser. Eftersom du bara var där ett halvår och dessutom inte fick jobbet tror jag inte att det skulle ses som konstigt alls.
    Men testa att fråga/ alt be om ett arbetsbetyg... om de valt att inte ge dig tv så kanske de är hyggliga nog att ge dig lite hjälp på vägen så att du kan söka vidare. Det skulle jag ha gjort, i synnerhet om jag visste att du verkligen haft otur... operationen var ju inget du valde.
  • bedasplace

Svar på #68Tack för de svaret men blir ej framtida arbetsgivare lite fundersama varför jag eJ vill uppge min senaste arbetsgivare som referens???? :S
    Lite skumt ts att du undviker och svara på just mina inlägg?Som då ändå är de som är mest är till din fördel?
    Hmm????
  • La Lola
    Tillififf skrev 2008-11-21 21:50:12 följande:
    Tycker det är väldigt nonchalant av en del att faktiskt gå och jobba när de är sjuka! Bryr sig inte om ifall de smittar ner andra. Är man riktigt förkyld/annat så lär man knappast göra sitt jobb speciellt bra. Eller?Vissa yrken, exempelvis vården, kan man ju inte heller jobba vid sjukdom - hoppas jag iaf
    Nä, jag tycker det är väldigt nonchalant att släpa sig till jobbet o smitta ner sina kollegor.
    Som om det skulle vara nån tävling i vem som är mest sjuk men minsann ändå orkar att jobba....
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
    Svar på #75
    menar ej att undvika att svara på dina inlägg :P

vad för man om man verkligen är riktigt sjuk och går till jobbet endå????!!!!
    man gör ju inget bra jobb om man är riktigt dålig men folk som gått och varit riktigt dåliga och ej jobbat mycket alls men de kan endå säga - Jag gick till jobbet fast jag höll på att svimma etc

Tror nog att om de ej hade varit för oprationen jag blev tvungen att göra akut så hade jag fått en tillsvidareanställning annars så hade de varit tvungen att neka minst hälften som började samtidigt som mig dvs 6 stycken en tillsvidareanställning.....

Lite skumt ts att du undviker och svara på just mina inlägg?Som då ändå är de som är mest är till din fördel?Hmm????
    [/citat]
  • bedasplace

La Lola skrev 2008-11-21 22:21:06 följande:

Nä, jag tycker det är väldigt nonchalant att släpa sig till jobbet o smitta ner sina kollegor. Som om det skulle vara nån tävling i vem som är mest sjuk men minsann ändå orkar att jobba....
    Tävlingen består väl ändå i den som är MINST sjuk?
    Eller har jag missat nåt nu igen?
  • Anonym (...)
    La Lola skrev 2008-11-21 22:21:06 följande:
    Nä, jag tycker det är väldigt nonchalant att släpa sig till jobbet o smitta ner sina kollegor. Som om det skulle vara nån tävling i vem som är mest sjuk men minsann ändå orkar att jobba....
    Jag håller med. Det är oftast "arbetarna" som får allt till en tävling och då passar ju cheferna på att trissa upp det.

Om alla hade varit sjuka och varit hemma då dom är sjuka så hade cheferna fått acceptera att folk blir sjuka. Nu vet dom att det finns dom som håller käften och jobbar iaf och då tar dom hellre dom.

Ungefär samma som då man var timvikarie. Man vågade aldrig säga nej för då slutade dom ringa en direkt. Fast i detta fallet kan  man faktiskt smitta ner varandra med sjukdomar
  • La Lola
    bedasplace skrev 2008-11-21 22:25:11 följande:
    La Lola skrev 2008-11-21 22:21:06 följande: Tävlingen består väl ändå i den som är MINST sjuk? Eller har jag missat nåt nu igen?
    Ja du har missat något.
    Den som är sjukast men ändå går på jobbet "vinner"......
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???