• Moonbride

    Bruten svanskota, hur blev er nästa förlossning?

    Hej!

    Under min förlossning knäcktes svanskotan. Jag hade verkligen svinont! Fortfarande känns det när jag suttit still en längre tid och vissa kroppsställningar fungerar fortfarande inte.

    Jag är lite orolig inför ev. kommande förlossning. Finns det några som skadat svanskotan och sedan fött barn efteråt? Blev den skadat igen? Märktes det av någonting? Var ni också som jag oroliga för det?

    Tacksam för svar!
    ♥ Alicia - 22 sep 2007 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-28 18:00
    Tack för alla svar på inlägget! Det känns skönt att diskutera detta med flera.
  • Svar på tråden Bruten svanskota, hur blev er nästa förlossning?
  • indiansummer

    Lite OT här men får jag fråga om du sökt hjälp på något vis eller har något att rekommendera?

    Det har gått 6 månader sedan min förlossning och jag måste ha skadat svanskotan för jag kan knappt sitta på en vanlig stol för att det gör så ont. I soffan är det ok för då kan jag dra upp benet under mig så att det inte blir så tung belastning. Har gått på bio en gång och det var fruktansvärt plågsamt.

    Jag har inte fått detta undersökt, finns det någon hjälp att få?

  • Moonbride
    Svar på #2
    Jag var hös läkaren men de sa att man inte kan göra något åt det utan att det måste få läka i sin egen takt. Det kan ta jättelång tid. I vissa fall kanske man aldrig blir helt ok om jag förstått det rätt. Lider med dig. Jag hade ju samma problem. Är bättre men fortf. ont. Be att de ska röntga svanskotan då kan de se på vilket sätt den är skadad. Jag får också fortf. ont när jag går på bio eller sitter länge. Märkte du något ivid förlossningen? jag kände det efteråt att ryggbedövningen släppt.
    ♥ Alicia - 22 sep 2007 ♥
  • ebbebulan

    Vet inte om jag bröt svanskotan vid sonens förlossning men något hände med den ialla fall, kommer inte ihåg om jag kände av den samma dag eller dagen efter förlossningen. Jag kunde inte sitta, ta sig upp ur säng/soffa var ett helt företag. Jag tycker att det onda med svanskotan efteråt var sju resor värre än själva förlossningen. Tycker inte att man fick så mycket respons från personalen på bb när man påpekade besvären med svanskotan utan dom sa bara att det vara vanligt och så fick jag värktabletter.   

    Så här, 7 månader senare, känner jag fortfarande av svanskotan när jag t ex suttit för länge på hård underlag eller om jag legat konstigt. Jag har aldrig sökt läkare för problemet för jag fick det berättat för mig att man ändå inte kan göra något åt det.

    Känner oxå oro inför nästa fölossning om man väljer att skaffa fler barn.


    ♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
  • EMO 979

    Knäckte svanskotan vid första barnets förlossning..läkte ihop ganska snabbt efter....blev gravid med tvåan och från 4:e-5:e månaden hade jag ONT i svanskotan..fick typ sitta på ena skinkan för att inte belasta för mycket...och den smärtan satt nog i tills andra barnet var närmare året..såå JA, du kan få problem vid nästa grav. och förlossning och efteråt.

  • Miisa

    Jag knäckte svanskotan under första förlossningen. Födde liggandes på rygg vilket är den absolut sämsta ställningen om man ser till risken för skada på svanskotan. Märkte inget under själva förlossningen, men när jag skulle åka rullstol upp till avdelningen kunde jag knappt sitta för det gjorde så ont. De gjorde en sk reposition. Vet inte om den hjälpte. Fick någon sorts smärtstillande tabletter som jag tog i några veckor.

    Inför andra förlossningen skrev jag ett förlossningsbrev där jag skrev att jag ville ha hjälp att föda i en possition som minimerar risken för skada på svanskotan. Nu gick slutet av förlossningen mycket snabbare än någon förväntade sig (gick från 7cm när dottern fortfarande var högt upp i förlossningskanalen) till förlöst på 15 min. Han därför aldrig byta ställning, men svanskotan klarade sig!

    Har ont när det är väderförändringar fortfarande, men det kan jag leva med.

  • Silverline

    Jag skadade min svanskota när min dotter föddes för 8 år sedan. Mycket beroende på att hon fick dåliga hjärtljud och överläkaren använde yttre press för att få ut henne. Dessutom låg jag då ner på rygg. Jag har ont än idag och har träffat en ortoped men de kan inget göra. Ska nu föda barn igen om ca 45 dagar och är så orolig för att det ska hända ngt med svanskotan. Jag kunde inte sitta på 3 mån efter förra förlossningen, fick rulla ur sängen etc. Har träffat en läkare på spec-mvc men hon tyckte att jag skulla föda vaginalt pga att risken för att det händer ngt är mkt liten. De har ca 2-3 brutna svanskotor per år på vårt sjukhus enl henne. Nu när förlossningen närmar sig blir jag mer och mer nervös...


    ~ Ilona, 000710 ~ Lillebror, Bf 090115 ~
  • SallyK

    Min barnmorska sa att avsnakotan kan knäckas rätt igen vid nästa förlossning. Men också att den kan gå av igen.

    Har läst att kiropraktik kan funka, men då knäcker kiropraktorn rätt svanskotan via rumpan. Känns väl som ett halvtråkigt alternativ.

  • SallyK

    fantastiskt innovativ stavning!


    SallyK skrev 2008-11-25 11:35:00 följande:
    avsnakotan
  • Miisa
    SallyK skrev 2008-11-25 11:35:00 följande:
    Min barnmorska sa att avsnakotan kan knäckas rätt igen vid nästa förlossning. Men också att den kan gå av igen.Har läst att kiropraktik kan funka, men då knäcker kiropraktorn rätt svanskotan via rumpan. Känns väl som ett halvtråkigt alternativ.
    Det var det en läkare försökte göra på mig dagen efter jag födde. Gjorde sjukt ont!
  • MsRahkonen

    Har gjort illa min svanskota för 9år sedan. Troligtvis spricka eller ngt. Ja kollade aldrig upp det då ja gjorde illa mej på studsmattan och höll tyst för att inte mamma och pappa skulle ta undan den. Ångrar mej idag. Har ont när ja sitter, ja sitter inte vanligt längre utan spänner skinkorna så inte svanskotan tar i.
    Födde en dotter 2005 då frågade BM om ja gjort illa svanskotan då hon såg att den inte var som den ska. Då fick ja en funderare och insåg att d var allvarligt.
    Men födde för snart 3 veckor sen en pojke. Första dagarna efter förlossningen hade jag så ont att ja knappt kunde röra mej.
    Nu är d lite värre än vanligt, alltså innan ja födde barn. Men d är inte sån fara, ja har lärt mej att leva med smärtan dagligen.
    Men nu funderar ja på att kontakta läkare och förhoppningsvis få ngn hjälp. Men ja tror den läkt ihop fel och kommer vara väldigt smärtsamt om de ens går att göra ngt.

  • Hedi

    Hej alla! hur känns det för er? gjorde det ont i svanskotan hela tiden? alltsa jätteont eller var det bara när ni satt?. Jag var verkligen fullt bedövad de sista 2 timmarna av förlossningen och slapp känna nagot när hon kom ut. Efterat har jag dock haft väldiga problem med att sitta pa harda underlag. Kan jag ocksa ha brutit svanskotan eller känns det mycket mycket mer?

  • MsRahkonen

    Jag har som sagt vant mej vid smärtan. Men efteråt gjorde de så otroligt ont att ja ville dö. Ja föder hellre barn 12 ggr om dagen än har så ont i svanskotan igen. Förutom svanskotan hade ja inte alls ont ngnstans efter förlossningen.
    Har ont hela tiden, men just när ja sitter, spänner rumpan eller anstränger mej gör d jätteont.

  • SallyK

    Jag hade ont när jag satt, men det var nästan värre att resa sig. Nu, snart fem månader efter förlossningen är det mycket, mycket bättre!

  • indiansummer
    Svar på #3
    Jag märkte inget alls under förlossningen, klart att det gjorde ont men jag kunde liksom inte urskilja om det hände något som var onormalt. Krystade i ryggläge, kanske var det därför som andra skrivit med.

    Känner igen det där med att resa sig med, usch, man måste se helknäpp ut som man grimaserar och har sig :)

    Skönt att höra att det blir lite bättre med tiden i alla fall även om det inte finns så mycket att göra nu!
  • Moonbride
    Svar på #5
    Ja det var det som jag var rädd för! Men vad gör man inte för de underbara små liven....
    ♥ Alicia - 22 sep 2007 ♥
  • Moonbride
    Svar på #6
    Vad skönt att svanskotan klarde sig med tvåan, jag hoppas verkligen på det! Födde också liggande på rygg!
    ♥ Alicia - 22 sep 2007 ♥
  • Moonbride
    Svar på #7
    Håller tummarna för dig!!!
    ♥ Alicia - 22 sep 2007 ♥
  • Moonbride
    Svar på #12
    Jag tror att om den är bruten så känns det jätte jätte mycket, enorm smärta. Men den kan säkerligen vara skadad.
    ♥ Alicia - 22 sep 2007 ♥
Svar på tråden Bruten svanskota, hur blev er nästa förlossning?