• AngelEye

    Hjälp! Hur skriver man källkritik på MVG-nivå?

    Jag har fått i uppgift i sammhällskunskap.
    vi arbetar med statsskick för tillfället och ska nu göra en inlämningsuppgift. En stor sådan!

    Vi ska använda oss av olika källor, och skriva källkritik.
    Jag satsar såklart på MVG men har alltid haft svårt att få ihop en bra källkritik.

    Hur skriver man en sådan? Vad ska man tänka på att få med?

  • Svar på tråden Hjälp! Hur skriver man källkritik på MVG-nivå?
  • Cuthalion

    Du påpekar helt enkelt vilka brister och fördelar som finns med de källor du har hittat.

    T.ex. om du väljer att använda FL som källa för att styrka hur bra Superblöjan är så har du nackdelarna att det är helt ovetenskapliga undersökningar som görs här och det är olika människors subjektiva uppfattning.

    Å andra sidan så är skälet till varför du anser att FL är en relevant källa att det är personliga uppfattningar vilke enligt din mening säger en hel del om produkten. Vore den så katastrofal som en del vill göra gällande skulle inte så många på FL, som är ett stort forum för nyblivna föräldrar, uppskatta den.

  • AngelEye

    Okejokej.

    Det svåra jag har med källkritik är att hitta saker som kanske inte stämmer. Att skriva källkritik om superblöjan känns lättare än att hitta kritik om sveriges statsskick. det känns som att alla skriver helt rätt information överallt och jag har inget att kritisera ! :O

  • Cuthalion

    För att ge dig ett par ledtrådar utan att ge dig allt:

    - Olika Internet-sidor har olika värde. Riksdagens officiella hemsida har ett högre värde än Wikipedia. Varför?

    - En bok från 1945 kan vara nyttig men vad är det för brister med den jämfört med en bok från 2008?

    - Ifall du använder dig av artiklar, varför bör du dubbelkolla vad som står i dem faktamässigt?

  • AngelEye

    ahaa. Tack för vägledningen!

    Får se om jag lyckas få ihop något!

  • boobear

    asså snälla hjälp mej vet inte vad jag ska skriva, jag har en uppgift till imon. vet inte hur det ska se ut alls eller hur man skriver, för jag fattar inte sånt. jag har en uppgift i svenska att fixa två olika källkritik saker till imon men har ingen aning om hur Skrikandes

  • Raad

    Hej!
    Jag måste skriva en källkritik imorgon o vet inte hur ska jag skriva.

       MVH Raad

Svar på tråden Hjälp! Hur skriver man källkritik på MVG-nivå?