• Svar på tråden 100 kg+ som försöker bli gravida, del III (Måndagvägarlistan :-D)
  • joyride

    ja precis, men jag känner mig ändå väldigt glad över att ha ett datum att se fram emot som ger visshet. Utan att bara vara utlämnad till att tolka tester hit och dit. Idag är sista dagen med mina progesteronvagitorier. Hoppas nu bara att inte blödningen kommer igång efter att jag har slutat med dessa!

    Hur är det själv gumman? något piggare?

  • joyride

    det som inte fick hända hände. Fostret för litet. Förmodligen ofostrig graviditet sa läkaren. Är så ledsen. Ska lämna ett till blodprov på mån o nytt vul om två veckor...

  • Minnie69

    Neeeeeej, fy katten Nalle. Jag vet precis hur det könns, när jag gjorde VUL syntes ju ingenting alls och jag blev så ledsen, hade ju haft tidigt mf cykeln innan och räknade det som helt säkert kört. Drack t.o.m. lite rödvin på kvällen mitt i all ångest och allt gråtandr så säker var jag . Det kan ju vara ok, men jag förstår att du inte vågar tro det, jag skulle också ställa in mig på det värsta, man vet ju dessvärre oddsen för bra och innan "pickande hjärta" är det ju ens svårt att tillåta sig att glädjas, själv förmådde jag inte därefter heller , vilket jag verkligen beklagar. Hade nog föreställt mig att jag skulle njuta av det och se fram emot ankomst osv... men blev aldrig av med oron och ångesten

  • joyride

    tack! Känner mig så nere att jag mest är ute o kikar på FL. Känns som att det aldrig kommer bli barn för oss. Verkligen tungt. Och att gå o bära på nåt som inte växer, känns hemskt. Idag ska jag iväg och lämna blodprov. Få se vad det blir av det...

  • joyride

    det hade inte stigit som förväntat. Hoppas att de kan ta bort det snart, vill inte gå med dött foster i magen. Känns för jävligt och tungt....


     


    förlåt att jag öser allt över dig minnie. Hoppas du mår bra! kram

  • joyride

    fan rent ut sagt, nu har jag gått i tre dagar o väntat på att läkaren skulle ringa upp. Imorse ringde jag själv runt till KK på telefontid och barnmorskan som jag fick tag i sa att hon verkligen skulle uppmana läkaren att ringa mig idag på förmiddagen. Men nu har hon fortfarande inte ringt. blir så FÖRBANNAD på vården!

    Imorrn går jag på semester, fem veckor utan dator. Det blir lite skönt, men kommer sakna dig.

    Hoppas vi kan höras igen när jag återvänder till civilisationen!

    Stor kram!

  • Minnie69

    Usch vad trisst att gå på semester med det här hängande över er . Men koppla av och ta hand om dig/er Nalle

  • Minnie69
    pluppfamiljen skrev 2008-12-31 11:18:03 följande:
    Inte för att jag vill vara taskig eller så men ni kan föda barn utan hjärnor pga eran övervikt... Testa reductil ett år och skaffa barn efter det. Eller gå med i extravaganza. Det är dessutom lättare att missa alvarliga missbildningar eftersom det är svårt att se på ultraljudet under allt fett.
    Fetma vid graviditet ökar risken för missbildningar. Man ser ett samband mellan fetma hos modern i tidig graviditet och ryggmärgsbråck, hjärtfel, och gomspalt (harmynthet), hos fostret säger Marie Cedergren.

    Hon berättar att hon i sina studier har sett en riskökning för fosterskador bland barn till kvinnor med fetma. Samtidigt understryker hon att det fortfarande bara är ett fåtal som drabbas av till exempel ryggmärgsbråck. Sannolikheten att föda ett barn med ryggmärgsbråck ökar från ett fall på tusen till två fall på tusen då mamman är fet (BMI över 30).


    Det är framförallt i planeringsstadiet av en graviditet som det är viktigt att tänka på att inte vara alltför överviktig. När en kvinna väl har blivit gravid är det inte bra att gå ner i vikt eftersom det då kan bli svårt för fostret att få den näring det behöver.


    Samtidigt gäller det att se till individuella fall, vad den blivande mamman äter just nu och hur den maten kan förändras och optimeras. Feta och söta livsmedel kan till exempel minskas till fördel för en bättre balans mellan protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler i maten.


    Komplikationer vid förlossning

    Att vara fet ökar även risken för komplikationer vid graviditeten som till exempel havandeskapsförgiftning. Akut kejsarsnitt är inte heller ovanligt vid fetma och graviditet, samtidigt som det inte är helt riskfritt att söva och en person med ett BMI-värde över 30. Barnen riskerar också att drabbas av syrebrist vid förlossningen.


    - Man vet inte exakt varför dessa komplikationer inträffar. Kanske beror det på en ökad mängd ”innanfett” som utgör ett hinder i förlossningskanalen. Bland mina patienter har jag till exempel lagt märke till att fostret har svårt att tränga ner i förlossningskanalen, säger Marie Cedergren.


    Mammorna i sin tur riskerar också att drabbas av komplikationer, som en direkt konsekvens av fetman, som till exempel graviditetsdiabetes, typ 2-diabetes, högt blodtryck, djupa proppar, sårinfektioner, samt rikliga blödningar efter förlossningen (på grund av att livmodern inte drar ihop sig som den ska).


    Googlade ngt annat och fick upp den här tråden och det här inlägget. Tänk att det skärrade upp mig så till den milda grad att det fullständigt "förstörde" min graviditet. Min stackars barnmorska försökte lugna och lugna, helt resultatlöst . Sedan slutar det med perfekt drömförlossning och både jag och tösen var i toppskick, både under graviditeten och efter. (Bortsett från koliken då)
  • joyride

    Ja mycket skrämselfaktor verkar det vara kring det här med övervikt och förlossning och graviditet. Blir så less. Som att man inte har problem i sig redan...


     


    Skönt att det gick bra till sist iaf Minnie!

  • Minnie69

    Ja, jag läste ju på en del och kom fram till mycket av forskningen bakom verkade härstamma från USA och baseras på överviktiga i mer utsatta miljöer och jag misstänker att mycket av farorna kan härledas till en ohälsosam livsstil med mycket socker etc i dieten. Själv äter jag ganska balanserat och får utöver fett och socker i mig allt det andra också , fast nog i lite för stora mängder. Tungan ute

  • pluppfamiljen

    Jag gick ner 19 kilo med extravaganza gick upp en del igen men har gått neråt sakta men säkert och idag så plussade jag äntligen Plus hoppas på en baby som mår bra och att jag inte går upp hur mycket som helst men jag ska fortsätta med min träning som vanligt. Ok kanske inte body pump och styrke träning men aqua yoga lätt gymnastik 


    5 barns mamma
  • yennie84
    pluppfamiljen skrev 2011-01-13 18:42:02 följande:
    Jag gick ner 19 kilo med extravaganza gick upp en del igen men har gått neråt sakta men säkert och idag så plussade jag äntligen Plus hoppas på en baby som mår bra och att jag inte går upp hur mycket som helst men jag ska fortsätta med min träning som vanligt. Ok kanske inte body pump och styrke träning men aqua yoga lätt gymnasti
    Stort grattis till dig!!!

    Jag vill gärna vara med här om jag får väger 112.3 *suck* har ätit nyttigt sedna nyår. Imorgno skriver jag in mig på VV hoppas på att gå ner 10 kg eller iaf att vara uinder 100 innan påsk.

    Tog ut spiralen i början av januari och försöker oxå bli gravid igen

    Jennie
  • ollasulrika

    Jag vill mer än gärna vara med här :) Har läst en massa här inne nu...


     


    Jag och min make har försökt få barn i över 4 år men inget har hänt... han har inga spermier enligt ett test vi gjort på ett sjukhus :(


    Och jag är som sagt för stor för att få göra bebisutredning. Nu ligger jag visserligen på en vikt på 101,5 kg...så jag har 1,5 kg kvar tills vi får skicka in egenremissen.


    Jag har gått ner från 140 kg på 2 år så även om jag har ett bMI som ligger precis på gränsen till vad dom tillåter så skulle jag skicka in papperen tyckte hon.


    Jag äter just nu lchf och tränar 5-7 dagar i veckan och har bara sedan 24 januari gått ner 10,7 kg vilket jag tycker är bra.


    Jag tänker kämpa in i det sista ,för barn är det som jag och maken längtar efter mest av allt... hoppas såååå att jag kommer ner till 100 kg snart så vi kan få skicka iväg och få en början...


     


    blev kanske lite hattigt skrivet....


    skulle kännas skönt att ha kontakt med andra som är i samma sits...

Svar på tråden 100 kg+ som försöker bli gravida, del III (Måndagvägarlistan :-D)