• Anonym

Kliar /svider i underlivet

Jag undrar vad det kan vara som jag har i mitt underliv, det kliar som f*n och svinder vid samlag.
    Det kliar dock inte inne i slidan, det är utan på slidan. och det är så förbannat irriterand.
    Det både kliar och svider, men kliar dock mest..

• Svar på tråden Kliar /svider i underlivet
  • Anonym

Ok tack för svar!

Jag misstänkte nämligen också att det kunde vara svamp.

Hur behandlar jag det? Går det att köpa reseptfritt på apoteket?

• AURIaN79

Egentligen ska man gå till läkaren första gången man får en misstänkt svampinfektion så att dom kan odla och verifiera att det faktiskt ÄR svamp och inte någonting annat (tex ngn könssjukdom eller något eksem). Det finns receptfritt på apoteket att köpa pevaryl eller canesten som man behandlar med ett par dagar. När man har svampinfektion har man ofta en vit, grynig flytning.
    Lycka till.

• Anonym

Tog en gammal, redan existerande tråd här.. men undrar.. om man som jag får återkommande riktiga kli-attacker och inte har flytningar direkt och där svampmedlet heller inte hjälper längre än det används.. slutar jag efter föreskriven tid så kommer det tillbaka inom en månad. Lactal har jag också provat, och det mildrar under användning, men sen återkommer det igen.

Jag tvättar mig inte överdrivet och använder barnolja till rengöring, aldrig eller mycket sällan använder jag tvål.

_FINNS_ det andra orsaker till rejäl klåda? Har lite läkarfobi..

• Anonym

jag var till gynekolog här om dagen pga brinnande/svidande/kliande i underlivet.. Någon form va svamp.
    Men hon sa att är det inte svamp vid sådana symptom så är det oftast herpes.. Men jag har ingen och har aldrig haft någon könssjukdom. så för mig var det svamp..

ANONYM! om det återkommer efter bara någon månad måste du gå till läkare, kan vara könssjukdom eller liknande..

Återkommer symptomen på svamp oftare än 1-2ggr per halvår eller något sånt så SKA man kontakta läkare.. det är nog bara att bita ihop och ta tjuren vid hornen så att du slipper dessa smärtor för det är fan inte skönt!

• Anonym

Nja, det borde ju inte vara könssjukdom. Är väl tio år sen jag hade sex med någon annan än mannen. Som förövrigt är välbevakad, så han kan inte heller ha fulat sig

Fast. Nu minns jag att jag läste att munherpes kan smitta genitalier också. Bannat så orolig jag blev nu.

Ska man söka hjälp under tiden man har besvären, eller går det bra när som helst? Är det gynekolog som gäller?

• Anonym

det är nog gynekolog som gäller ja.. Det bästa är väl att gå undertiden du faktiskt har problemen så att de ser vad det är och inte bara kan utgå ifrån vad du säger utan faktiskt även ser.

• Anonym

Kan svamp ge GRÖNA korniga flytningar också?

• Anonym

Anonym skrev 2009-01-22 20:56:03 följande:

Kan svamp ge GRÖNA korniga flytningar också?
    Ja, det har jag nog läst någonstans att det kan ge. Kolla netdoktor eller något liknande. Googla gröna flytningar svamp.
  • Anonym

gröna vet ja inte men korniga brukar vara svamp ja... Kolla vårdguiden eller helt enkelt på apotekets hemsida det finns info där om "sjukdommen" och vilka receptfria medel som finns.

• Anonym

Gröna flytningar fick jag när jag hade klamydia.

Fick

• Anonym (blomkvisten)

Jag o min kille hade sex igår morse o då kände jag att det sved väldigt mycket efter vi hade sex igen på kvällen men fick ännu ondare efter det, det är rött o svider o kliar runt slidöppningen o det gör så ont o irriterar hjälp min snälla

Svar på tråden Kliar /svider i underlivet