Inlägg från: pseudonym1 |Visa alla inlägg
  • pseudonym1

Vilda bebisarna jollrar vidare IV

Har bara last det sista har...
    Alexandra; Vad trakigt att lasa.. Kan inte ens forestalla mig hur det kanns for dem.. Hoppas att hon blir battre snart o att de far bra med stod o hjalp fran andra!

Jag har forresten kollat pa mailen nu o ska kika om jag kan hitta det i nagon elektronikaffar.
    Det var Thanks giving day har i torsdags o dagen efter startar en tokrea i hela usa (typ som var julrea men varre) sa har du tur sa hittar jag den o kanske t.om billigtare.
    Vi va pa Sawgrass, ett av usa;s storre shoppingcenter i fredags o det var hysteriskt. Sag pa nyheterna att en butiksanstalld blev ihjaltrampad nar de oppnade affaren readagen av giriga kunder o en annan gravid kvinna blev omkullknuffad o trampad pa sa hon forlorade sitt barn i magen..
    Nagra andra hade borjat braka i en leksaksaffar o oppnat eld mot varandra o andra kunder i butiken.. Lite sjukare nyheter an hemma som tur var far man val saga..

Vi ar nu i Orlando o imorgon borjar patrics tavlingar..
    Ar nastan 500 piketgrupper fran hela varlden sa det ar en stor tavling. Jag o skrutt far ga omkring dar lite nagra dagar o kolla pa det vi kan kolla pa.

Akte fran fort lauderdale imorse o ska nu bo i orlando i 1 v, sen blir det 2 dagar till pa ngt stalle nara tampa.
    Vet inte om jag skrev det innan men ellys forsta tand har dykt upp lite o hon tycker det ar svinroligt o bita i brostvartan, ligger pa helspann nu nar hon ammar. For amma har jag fatt gora rejalt..
    Maten ar verkligen skit har!
    Alla pureer ar som vatten o smakar saaa illa sa hon har knappt velat ata ngt. En jobbkompis till patric som flog hit i forrgar har med sig lite svensk mat till henne sa nu ska jag forhoppningsvis slippa amma sa mkt. Marks pa min aptit att jag ammat mkt mer, har varit sa jakla hungrig hela tiden o fatt anstranga mig rejalt for o inte bara ata skit (vilket det finns gott om har).
    Har iaf varit duktig o tranat varje dag.
    En liten simtur pa morgonen o sen 1 timme sim eller jogg pa em varje dag utan en sa jag e ratt nojd med traningen har

Imorgon kommer oxa en av mina basta vanner ner o stannar tills pa tis. Hon o hennes man har forsokt bli gravida i minst 4 ar med ivf o allt o nu ar hon gravid i v 24, sa roligt!
    Ska bli sa roligt att hon far traffa Elly oxa!

Har knappt haft ett moln pa himlen sen vi kom hit (trots det sa har jag aldrig varit sa blek pa nagon resa forut, undra varfor ) men imorgon ska det tydligen bli storm har.
    Far val spendera dagen med shopping isf

Hoppas ni har det bra allihop. Kram

• pseudonym1

Hallo allihop!
    Nu är vi hemma igen o börjar komma in i dygnsrytmen igen..
    Kom hem i mån kväll o Elly hade lite svårt o hitta rytmen igen.
    Natten till tisdagen vaknade hon kl 00.30 o var vaken några timmar. Natten till idag somnade hon runt 01 men jag gick upp med henne kl 8 imorse så att hon skulle bli trött tidigare idag. Hon somnade vid halv 9 så förhoppningsvis så funkar det!

Har haft en underbar semester iaf. Visst kunde man inte ligga o lata sig i solstolen som man brukar men det var ok ändå!
    Var första veckan i fort myers på västkusten o sen åkte vi över några dagar i fort lauderdale. Efter 3 dagar där åkte vi till orlando där vi bodde i en schysst läg med pool, gym o annat gott. Har haft fint väder varje dag förutom 1 men trots det är jag inte så brun.
    Äldre o mognare som jag är så har jag smörjt in mig med hög solskyddsfaktor så man blev ingen pepparkaka denna gång. Men ett härligt sol-munsår har jag lyckats få iaf Blä, hatar munsår! Fick det ofta förr men inte längre o det är plågsamt eftersom jag inte kan pussa skrutt så länge som jag har det.

Resan dit gick ju jättebra men hemresan var värre. Först skulle vi flyga från tampa till washington o kaptenen sa direkt att det kommer att bli en turbulent resa eftersom det är starka vindar runt washington. Jag som är svinrädd för att flyga satt livrädd hela resan som visade sig bli den minst gumpiga jag åkt. Vindarna hade vänt meddelade kaptenen när vi nästan va framme, en information som jag gärna fått liiite tidigare...
    Planet blev försenat från washington vilket gjorde att vi missade anslutningsplanet från frankfurt till gbg o blev fast där halva dagen.

Elly har iaf varit så fantasiskt bra under hela resan. Trots att det varit tidsomställning, mkt flackande osv så har hon varit på jättebra humör förutom de dagarna hon fick sin första tand.

Är glad över att ha vår barnmat här oxå, en sån skitmat det fanns där. Hade oxå ratat den om jag varit bebis!
    Nu känns det dock som att man är tillbaka på ruta ett med maten igen. Har ju nästan bara ammat henne under resan men hon har iaf ätit bra idag så förhoppningsvis så kan vi öka snart.
    Sömnen är som den är fortfarande. Under resan har hon sovit mellan oss hela tiden o hon ammar när hon vill, märker det knappt längre. Hon är så jäkla tuttfixerad bara så jag fattar verkligen inte hur vi ska göra för att få henne sova utan den..

Vet inte om jag skrivit det innan men jag skriver det igen isf...
    Vi skulle ju fixa ordning badrummet när vi var borta med helrenovering o allt var inhandlat för att folk skulle kunna sätta ordning det när vi var borta..
    I orlando ringde patrics kompis som höll i bygget o sa att de hittat fukt o att försäkringsbolaget måste kopplas in o kontroller måste göras.
    Jag hade storstädat hemma innan vi stack för att det skulle va fräscht när vi kom hem men ist låg det byggdamm över halva lägenheten o toaletten är helt tom med uppbrutet golv. Första natten hade vi ingen tillgång till toa så man fick sätta sig i en hink, härligt..
    Nu har vi fått låna grannens toa o man märker först nu hur ofta man faktiskt går där.. Det visade sig idag att det bara var lite fukt som nu är borta o bygget kan sätta igång, men vi kommer inte ha ett badrum på minst 1 v, suck...

En fråga oxå.. Min kompis dotter på 2 år har troligtvis fått vattenkoppar. Hon undrade om jag ville att elly skulle träffa henne så att hon får det eftersom hon hört att det ofta blir mildare ju tidigare man har det.. Men är det inte lite väl tidigt att få det vid 10 mån?

Har lagt in 3 bilder från semester i galleriet oxå om någon vill kika.. Gick inte att lägga in fler av någon anledning..

• pseudonym1

Emelie: Nä, kissa i hink hade jag inte tänkt mig. Jag hade tänkt mig ett gott skumbad i vårt nya lejontass-badkar men ist blev man förflyttad till 1800-talet

En grej jag märkte tydligt när jag va borta o som e lite tråkigt är hur "kalla" vi är mot barn/småbarnsföräldrar här... Amerikanarna va helt tokiga i barn o vi fick specialservice hela tiden när vi kom med Elly. Redan på flygetplatsen flyttade sig folk o lät oss gå före o varenda restaurang så tjöt servitriserna av förtjusning av att man hade en bebis med sig.
    Igår va jag på focus o såg tydliga irritationer när man försökte komma förbi med vagn osv.. Visst är många gulliga här oxå men rent generellt är det mkt tråkigare attityd här..

Sen blev man lite mer ödmjukt tacksam över den föräldrapolitik som vi har här..
    Jag ammade ju elly ofta ute o det var jättemånga som kom fram o tyckte det var fantastiskt att jag ammade ett så "stort" barn o de undrade även hur det går med arbetet.. En del blev nästan chockade när man sa hur mkt dagar vi har rätt att vara hemma.
    Där har de tydligen 6 veckor betalt sen får de vara hemma några månader till men då är det helt obetalt..
    Min kompis som är gravid bor ju i Detroit o hon ska ha i mars. Hon räknar med att ha råd att va hemma i max 4 mån sen måste hon gå tillbaka o arbeta som flygvärdinna o bebisen får va på dagis. Tydligen får man sätta bebisar på dagis där från 1 mån o de flesta sätter dem på dagis efter de 6 veckor man får va ledig.
    Lite skillnad från här, så tacksam att vi får vara hemma med dem som vi får!

När vi var i orlando så gick jag o min kompis till en bebisaffär som hette Babys `R´ US vilket framställde Babyhörnan som en mkt liten affären.
    Var helt sjukt stor affär med skithäftiga saker. Nästan bra att det inte finns motsvarande hemma för då hade man köpt på sig.. De hade t.om en hel avdelning med särskilda amningsfotöljer som gungade
    Va så nära att köpa en Maclaren-sulky där men de var faktiskt inte billigare än om man köper en på nätet så jag hoppade.
    Min gamla teutonia för 200 spänn var ju tydligen helretro där så jag hade kanske kunnat sälja den dyrt Helt sjukt många som kom fram o undrade vart jag köpt den, om den var inhandlad på 70-talet osv
    Det var liksom ingen som gick med en vanlig vagn utan alla hade en sån med bilbabyskyddet i och för större barn hade alla Maclaren.

Är det någon som gjort en sån där kalender på kidsen?
    Har lite panik med julklapp till farmor o tänkte göra en sån men vet inte om det är bäst o ta det på nån sida på nätet eller gå till affär. Nån som har ett bra ställe o tipsa om?

En kompis till mig ska ev på lör gå till någon fotograf på avenyn o ta kort.. De sminkar o stilar till en så får man själv ha två uppsättningar kläder. Sen tar de kort o man behöver bara köpa dem om man vill.. Även bebis får vara med.. Funderar på om det kan vara en bra present till patric när han fyller i jan.
    Nån som varit på liknande ställe eller hört ngt om det?

Ska sätta mig när jag hinner o läsa genom lite av det ni skrivit. Kommer dock inte kunna läsa allt för det har skrivits en del ser jag

• pseudonym1

Har försökt läsa en del men dels så är elly som ett plåster sen några dagar tillbaka så jag hinner inte läsa allt jag missat under semestern..

Lena: Sånt kan vara jobbigt men det är ändå bra att du vet om det! Man får ju då en annan förståelse men det är oxå viktigt att man inte fråntar ansvar från den som mår dåligt om du förstår hur jag menar..
    Hoppas ni får hjälp eller löser situationen iaf!!

Mica: Ang fotograferingen så är det säkert så som du säger.. Att de snabbsminkar osv. Tror jag hoppar o går till en riktig fotograf ist!

Ang julgran så hoppar vi det iår och nästa år oxå. Visst e julgran mysigt men hatar barr o sånt så jag undviker det gärna. Men när elly fattar vad det är så kommer vi o ha varje år.

Ang dagisplats så försöker vi få in elly i skårs förskola till hösten. Jag ska börja jobba 100% i mars o patric ska då va hemma 6 mån. Fy, längtar inte alls tillbaka just nu!
    Patric påpekade att vi måste göra ngt åt ellys nattsnuttande snart för nu e det bara 2½ mån kvar tills jag börjar o jag gör ju en del nätter så hon kan inte vara beroendes av mig på nätterna då. Har sån ångest över det där, vet att hon kommer bli så ledsen när hon inte får bröstet längre.
    Hade hoppats på att det skulle rinna ut i sanden men tycker hon blir mer o mer fixerad av att ligga o tutta.. Sen har jag nog lite seperationsångest över det oxå. Vill nog fortsätta amma ett tag till men vet inte om det går att göra det o ändå bryta nattamningen..

Här har vi svårt o få tillbaka dygnsrytmen fortfarande.. Hon lägger sig runt 8-9 på kvällen men sover bara någon timme eller 2 för att sen va jättepigg o vilja va uppe några timmar. Ska försöka fasa ut det långsamt.. Idag gick hon upp kl 10 o har än inte sovit någon tupplur så jag ska försöka hålla henne vaken lite till o så får hon bara ta en tupplur idag så får vi se hur det blir ikväll.

Hoppas ni får roligt ikväll med era drinkar! Drinkar o övernattning e ju inte aktuellt för mig än med tutt-fia hemma men snart så!!

• pseudonym1

Vilka fina bilder! Ni är så fina allihopa med lite "vinrosiga" kinder . Vilken lördagkväll vi har.. Jag sitter vid datorn o patric har kollat på nån gammal Rockyfilm..

• pseudonym1

Äntligen verkar vi va inne i rätt tid igen! Elly vaknade 09.45 igår o gick bara sova en halvtimme på em för att sen läggas 20.45. Så inatt (efter ett x antal snuttningar) så sov hon till 07.30 idag så nu hoppas jag att jag kan gå tillbaka till 2 tupplurar/dag o normal läggtid.

Här har det hänt lite på rörelsefronten när vi varit borta. Innan vi stack så hade hon precis börjat lägga sig i krypställning men kunde inte röra sig mer än så. Nu har hon iaf börjat krypa några steg framåt så nu får vi börja kolla på grind till trappan. Funderar ev på någon lekhage oxå men vet inte om hon kommer acceptera den. Någon som har det?

• pseudonym1

Kajsa: Jag tror det kan va så att en lekhage är lättare att introducera om man sätter den innan bebisen börjat röra sig så mkt. Om de redan gått omkring så kanske det är svårare att få dem att acceptera ett inhängnat område.. Vet inte men det kan va så.. Tror jag ska prova en iaf för det skulle va skönt o kunna laga mat i köket utan att va rädd att hon river vardagsrummet!

• pseudonym1

Jenny: Elly vaknar mellan 7-8 på morgonen o brukar sova ca 30 min runt 11-12. Sen sover hon ca 30 min runt 15.00-1600. Sen lägger hon sig kl 20-00. I och med att hon inte sover så långa pass så vill hon inte va vaken längre än 4 h. Går ju o hålla henne vaken längre men då är hon grinig..

Patric e på mig o tjatar om att jag måste sluta amma henne till sömns nu o att hon måste sluta snutta på natten..
    Vet ju att det är dags i och med att jag börjar arbeta i mars men jag har sån ångest över det!
    Vet fan inte hur jag ska göra för hon är hysteriskt beroende av det o jag vet att det kommer bli lite sömn. Nu sover jag jättegott när hon ligger brevid men det kan ju inte fortsätta i all evighet..

Herregud.. har sysselsatt mig med ngt patetiskt de sista dagarna som jag knappt kan med o erkänna..
    När jag stod i ett gym i usa så hade de på MTV med en dokusopa som hette "Paris new BFF" (Paris Hiltons new best friend for ever).
    Först stod jag o hetsade upp mig över vilket sjukt jäkla program det var.
    Paris sitter i en kungatron o kastar ut en efter en av de tjejer som är med o desperat tävlar om att bli hennes vän..
    Nästa gång jag var på gymmet så var ett nytt avsnitt på o efter att ha sett det så fastnade jag.
    T.om så mkt att jag störde mig på att jag inte fick se hur det gick.. Så fram tills igår har jag suttit o kollat alla avsnitt på datorn o inte gjort ngt nyttigt alls, mitt hem ser ut som ett bombnedslag.
    Är nästan besviken på mig själv som fastnade för den där o har lovat min kompis att jag aldrig mer ska håna henne för att hon spelar in "Days of our lives" varje dag igen

• pseudonym1

Jenny: Har tänkt på om man kan fortsätta o hur man ska göra isf men jag vet inte.. De få gånger som patric försökt natta henne så har det slutat med att hon skriker i timmar o sitter uppe med honom till 1-2 på natten..
    Jag jobbar ju minst 1 natt/v och en kväll/v och både dessa dagar så måste patric natta henne isf o jag fixar inte o va på jobbet om jag vet att hon är vaken o hemma o skriker..
    Men vi kanske ska prova att låta patric natta henne några ggr i veckan o se hur det går!

• pseudonym1

Tack så mkt för era funderingar o råd ang amningen.. Jag ska avvakta ett tag till eftersom hon fortfarande e lite jetlagad, tänderna håller på o komma osv.. Men ska försöka lägga upp en plan o sen ta tag i det!
    Sist Patric försökte lägga henne (på min korta aw ) så grät hon hysteriskt o skrek "ma ma, ma ma" hela tiden o det slet i hjärtat på mig

Mica: Ha, ha.. Bor man i götet så får man säga tötte

Svar på tråden Vilda bebisarna jollrar vidare IV