Inlägg från: primusbarn |Visa alla inlägg
  • primusbarn

Vilda bebisarna jollrar vidare IV

Oj, är det så kallt idag? Har inte kollat temperaturen här än. Isf stannar vi nog inne idag, jag har blivit förkyld igen så jag känner för att bara krypa ner under en filt.

Igår var var vi på utflykt till safjället som ligger här mellan toltorpsdalen och krokslätt. Det ligger en damm där som hade frusit, och igår var det flera som åkte skridskor. Så nu har Edvin tjatat om att vi ska köpa skridskor till honom. Det var jättelänge sedan jag stod på ett par skridskor själv. Jag undrar om Edvin skulle klara av det, det är väl bäst att försöka hitta ett par till honom. Det skulle man tänkt på innan jul så det kunde bli en julklapp istället.

Usch, jag sov jätttedåligt inatt. Men det berodde inte på barnen, jag kunde bara inte somna

• primusbarn

Vad tråkigt Linnea! Hoppas det ordnar upp sig

Jag tror att vi kan fika på fredag också. Det är lite långt för mig att åka buss till Partille, det tar nästan en timme, men om Johan kan hämta oss efter jobbet så behöver jag bara åka en väg. Har ju varit hos dig en gång tidigare och då gick det ju bra att åka buss med både I och E.

Mica: Viken sida av Eklanda är det? Om det är "rätt" sida så är det gångavstånd härifrån

• primusbarn

Linnea: Vad snällt. Visst var det du som hade en stor bil så även Edvin isf får plats? Fast då måste jag plocka ur två stolar ur bilen på torsdagkväll och släpa dem från parkeringen och 3 trappor upp och sedan ner igen på fredag + 2 barn.
    Hmm, ibland känns det faktiskt enklare med buss, fast det bästa vore förstås att ta körkort Räcka ut tungan

Framtidsångest ja, det känner vi igen.
    Igår mådde jag faktiskt illa när jag tänkte på vad jag ska göra sedan. Kommer att ha en utblidning som är helt bortkastad och jag har ingen aning om vad jag vill göra.
    Fast jag brukar tänka att om jag inte hade börjat doktorera så hade jag inte haft Edvin och Inez nu, det är en stor tröst. Dessutom har jag haft det jättebra med fria tider och kunnat jobba hemifrån nu när barnen är små. Jättebra att skaffa barn när man har det jobbet, men något karriärdrag var det inte!

• primusbarn

Grattis Axel!

Linnea: Aha! Men det låter ju lite smidigare, då tackar jag gärna ja till det erbjudandet
    Passar babyskydd fortfarande förresten? Inez har inte åkt i sånt på nästan ett halvår. Fast hon är ju inte så lång, imorgon har vi 10-månaderskoll så då får jag veta exakt.

• primusbarn

Ja, 1-årskalas måste vi ha!
    Vi har en lokal här i samma hus ifall vi inte hiittar något annat.
    Problemet är bara att Edvin är väldig känslig för orättvisor just nu, och vi har aldrig gjort något liknande för honom så han skulle nog bli ganska avundsjuk. Om vi åker iväg så skulle det inte bli lika uppenbart orättvist, men jag tror han skulle bli ledsen om vi aldrig hyrde lokalen för honom, men han har inte tillräckligt mycket kompisar för det

Mica: Vi bor ca 15 min promenad från gamla pedagogen. Jag vet inte vad den delen av Eklanda heter, men det känns som det borde ligga söderut. Vi har också funderat på eklanda, men det är på tok för dyrt för oss.

• primusbarn
    Alice: Stackars Vida, hon har haft ett tufft första år!
    Ang. nattning. Om du tycker att det funkar bra så ser jag ingen anledning att ändra på det. Det är kanske smidigt om de somnar själva, men det finns väl inget självändamål med det? Att ligga och natta i 15 min låter ju bara mysigt, tar det 2 timmar förstår jag om man vill göra något åt saken däremot.
    Själv ammar jag till sömns och när jag slutar med det så kommer jag nog att övergå till att ligga bredvid. Med Edvin ligger vi i sängen en stund också, läser en saga sedan ligger jag eller Johan kvar tills han somnat, vilket tar 5 min. Tycker det är supersmidigt.

Låter jobbigt att behöva gråta varje gång på bvc. Gör hon så du känner dig underlägsen? Isf är hon ju inte bra!
    När de blir större så går man ju inte lika ofta dit, och de blir mindre angelägna om att trycka på en deras egna idéer om hur man ska sköta barn. Och när man kommer med andra barnet så är det lättare att skaka av sig vad de säger, man vet ju att 1:an överlevt
  • primusbarn

Hu, jag fryser fortfarande efter att ha varit inne en timme!
    Var ute på lekplatsen i 2 timmar och blev riktigt genomfrusen, tog inte på mig långfillingar dum som jag var.

• primusbarn
    Maria: Hehe, jag brukar också sockra sanningen lite på bvc. "Ooooo ja, det går sååå bra med allt"

Alice: Aha, då förstår jag. Jag är väldigt känslig och har lätt till gråten när jag egentligen inte är ledsen, utan det kan vara vilka känslor som helst. Men det yttrar sig i gråt och då tror alla jag är superledsen och då gråter man ju ännu mer.
    Det var skitjobbigt när jag var tonåring och bråkade med mina föräldrar. Jag var ju inte alls ledsen utan arg, men man hamnade ju direkt i underläge när man började böla. Skitirriterande!
  • primusbarn

Nu när alla varit så detaljerade med sina nattningsrutiner får väl jag också berätta hur vi gör.
    Det nya året har börjat med nya rutiner, så det här har vi gjort i en vecka nu.

Kl 19 så gör Johan kvällsmat till båda barnen (oftast gröt), sedan tar vi var sitt barn och byter om till pyjamas och borstar tänder (fast vi har varit lite slarviga med Inez, hon kastar jämt tandborsten bakom soffan och när den kommer fram igen är den inte så trevlig att använda.  Sen dröjer det ett tag innan vi kommer ihåg att köpa nyGenerad). Vi sköljer förresten inte heller.
    Vi sitter en stund i soffan och varvar ner och sedan går Johan och läser en bok för Edvin medan jag ammar Inez till sömns i soffan. När hon somnat så bär jag in henne till en madrass som ligger i rummet bredvid. Det brukar vara lagom tills Johan är färdig med sagan och då går jag in tilll Edvin och ligger där tills han somnat (det tar den tid en turkisk peppar hinner smälta i munnen ).

När jag går och lägger mig tar jag med mig Inez till sängen, och ofta vaknar Edvin och kommer över på natten också. Det går lite i perioder, för ett tag sedan sov han väldigt ofta i sin säng till morgonen men nu kommer han ibland redan vid tolv.

• primusbarn

Hade bvc-tid idag. Det är relativt nära, tar en halvtimme att gå, men om man åker buss så är det ändå ett byte och det passar sällan med tiderna så jag brukar bli lite sen. I morse hade jag inte riktigt bestämt hur jag skulle göra.

Hmm, hur ska jag göra? Jag går. Nej vad jobbigt jag åker buss istället! Har jag busskort? Nej! Fan också! Då får jag gå i alla fall. Ska jag ta vagnen? Ja, varför inte. Men om Edvin ska gå så tar det på tok för lång tid, det hinner vi inte. Jag kanske ska åka buss åndå. Har vi verkligen inga busskort? *letar, hittar flera stycken med 2-5 kr på* Det kanske går att pussla ihop till en biljett. Har jag tillräckligt på mobilen?, Nej, det var ont om pengar på kontankortet sist. Var är telefonen? Där! Saldo? Ja, jag har 22 kr! Nej, men vad fan, klart jag kan gå! Edvin kan ju ta sin springcykel, då brukar det gå fort. Hmm, sele eller vagn till Inez? Sele eller vagn? Sele eller vagn? Jag tar med selen och vagnen. Jättebra! *går ut med Inez i vagn och Edvin på springcykel* Shit!!! Jag såg att det var vitt ute förut, men det här är ju snö! Nej, Edvin, det här går inte. Du får lämna cykeln hemma, det är för mycket snö. Jaha, hur ska vi göra nu då? Vi får ta bussen ändå. *närmar oss busshållplatsen, massor av folk, massor av snö* Nej, bussen kommer garanterat att vara sen, och jag har bara några minuter på mig att byta buss. Missar jag nästa buss så är det kört. Jag går i alla fall! Hjälp, vi har 20 minuter på oss! Edvin kan inte gå så snabbt. Ja, han får åka vagn så tar jag Inez i selen. Jättebra! *slänger upp Inez på ryggen och ner med Edvin i vagnen, börjar traska, tittar bakåt, ser bussen komma (i tid) men för långt bort för att springa tillbaka, förbannar vädret, bussen, vagnhelvetet och mig själv, fortsätter ploga mig fram genom snön, kommer en kvart för sent*

Besöket gick bra iaf, hon hade dalat lite på kurvan men det var i sin ordning då hon börjat gå och röra sig mer.
    8615 g och 71 cm.

Svar på tråden Vilda bebisarna jollrar vidare IV