• koalamom

Vilda bebisarna jollrar vidare IV

Här fortsätter vi med vinterjoller!

Vi som hänger här:

gersime-Linnea: Annie 30-jan
    Beben-Ann-Sofie: Eric 10-feb
    fru jönsson-Alexandra: Benjamin 10-feb
    MmmJennie-Jennie: Leon 12-feb
    Wiksan-Sandra: Selma 12-feb
    Mica82-Micaela: Alexander 13-feb
    Meemmee-Emelie: Evelina 13-feb
    DaisyMom-Kajsa: Wilmer 14-feb
    mumma84-Alice: Wida 14-feb
    millan84-Camilla: William 16-feb
    Lilla Ego-Linda: Filippa 17-feb
    Catinkan-Carina: Elly 20-feb
    Primusbarn-Jenny: Inez 21-feb
    Lindisgbg-Linda: Alexander 25-feb
    Lucie-Lotta: Rasmus 26-feb
    elle 1979-Hanna: Molly 02-mar
    Tokboll-Maria: Vidar 12-mar
    Anel85-Lena: Freya 16-mar

Länk till fikatråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m38027017.html

Vi som bloggar:
    Maria: mariatokfia.blogspot.com/
    Kajsa: babywilmer.blogg.se/
    Alexandra: alexandraochbenji.blogspot.com/
    Lotta: goteborgskalaset.blogg.se/
    Lena: www.babydagboken.se/freya.last
    Jennie: famhasani.blogg.se
    Emelie: fambabunovic.blogg.se
    Jenny: primusochinus.blogspot.com
    Linda: mammasbusungar.blogspot.com

Och så lite nostalgi...

Länkar till de gamla bebistrådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m30207662.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m33230584.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m35758640.html

Länkar till våra gravidtrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m21993962.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m24856062.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m27484602.html

tokboll - stolt mamma till ♥axel♥ & ♥vidar♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-13 13:45
    Bloggtillskott:
    a-manochmamma.blogspot.com/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-08 10:11
    NYA FIKATRÅDEN:
    www.familjeliv.se/Forum-11-259/m41196534.html
  • Svar på tråden Vilda bebisarna jollrar vidare IV
  • fru Elle

Här har det varit lugnt i helgen. Tråkigt med alla som är sjuka.

Emelie; Det är ju svårt att veta att de är sjuka när de inte säger ifrån eller visar att de har ont. När Molly var sjuk så lekte hon på som vanligt mellan febertopparna. Skönt att hon har fått medicin så hon blir frisk. Roligt att hon med har börjat gå.

Vi ska till Varberg ett par dagar så vi kan varken fika på tisdag eller onsdag denna veckan. Men jag ska gå på baby & barnmässan på fredag, är det någon annan som ska dit?

• Lilla Ego

Carina: Som självutnämnd mästare på kräksjuka barn måste jag ju uttala mig;) När Filippa har varit dålig har hon vägrat både mat och dryck, däremot så fort det vänt har hon direkt börjat äta välling. Jag gör socker/salt-lösning som jag sprutar 5ml/var femte minut så lägne hon inte dricker, när jag får i henne mat o dryck slutar jag med lösningen. Truga inte med maten, om hon inte är sugen kanske hon mår illa och då är det ju inte så kul att äta..så länge hon får i sig vätska klarar hon sig:) Välling (majsvälling) är kanon, innehåller mycket vatten och all näring de behöver:)))

Jenny: Är sugen på att testa balsamtvätt, måste bara ta mig iväg o handla rätt balsam:) Väntar också med spänning på rapport om oljetvätt!

Emelie: Stackars Evi, pluttan! Då var det ju inte så konstigt att hon inte ville äta, halsfluss gör ju jätteont!

Vi vill fika imorgon! :) Vi vill fika heeeeeela veckan!

• pseudonym1

Linda: Ja, jag förväntade mig faktiskt svar från dig
    Hon har ammat lite och fått behålla det så det känns ju bra!
    Jag ammar ju bara morgon + kväll nu men skulle hon inte vilja äta så släpper jag lite på det, då får hon ju i sig lite näring iaf (hon säger ju fortfarande aldrig nej till tutte direkt).
    Ska nog köpa majsvälling oxå, har bara fullkornsvälling, kanske inte är så bra för magen.. Tack för svaret lotta ox!!

• Lilla Ego

På sjukhuset sa dom att man skulle ge majsvälling så fort dom blir knasiga i magen, mycket snällare än fullkorn

(med det smakar lite konstigt så hon kanske ratar det först, testa några gånger)

• Lilla Ego

Är det ingen som är sällskapssjuk idag? Vi är!

Jag har en halv marsipantårta i kylen om det är någon som är sugen;)

• Mica82

alexander dricker inte välling så han har fått risgröt. oxå snällt mot magen!
    kokta mosade morötter med salt och socker, blåbärssoppa/puré är jättebra sa de på sjukrådsrådgivningen.
    men som linda skrev. vill hon inte äta så är socker/salt lösning viktigt.

stackar lilla Evi som blivit så dålig. Men nu komemr hon bli frisk snart!! va roligt att hon går nu!

Nu är det min tur att vara sjuk. skit oxå Vi som skulle till Båstad imorgon o vara borta några nätter!
    Alexander sov föresten hela natten i natt. men det var nog en engångs grej. natten till igår var han typ vaken hela natten..

nu ska jag få lite mat i magen!

• lillaMallan857

Va trist med sjuka bäsingar.. Hoppas att alla kryar på sig fort fort fort!

Emelie: Hur går det med medicinen, går det fortfarande inte att få i henne det? Vi har äntligen slutat med penicillinet nu och Wilmer verkar mycket pigg och kry!

I natt har vi börjat med vällingavvänjning på natten igen.. Det är verkligen inget som går av sig själv. Igår kväll somnade Wilmer vid 19 som vanligt, vaknade 23 som vanligt men fick ingen välling så han låg och gnällde i en halvtimma ungefär innan han somnade om. Jag gick in var femte minut och gav honom snutte och stoppade om täcket. Sedan vaknade han igen 01, gnällde och grät fram till 02.15 ungefär då han somnade om. Sedan vaknade han igen 04.30 då han fick välling. Jag hade sagt att han får ingen välling före 04 så det gick ju bra då.. sen får man väl skjuta fram den tiden mer och mer. Så nu får vi väl se hur det går i natt, hade ju varit skönt att få sova mer än 4 timmar i sträck snart, just som man jobbar...

Carina: Va skönt att det går så bra med sömnen för er, hoppas nu inte sjukdomar ställer till det!

Micaela: Va skönt att han sovit hela natten! Vad som än händer i natt så kan ingen ta ifrån er den natten!

• Lilla Ego

Det där med blåbärssoppa verkar det gå dubbla bud om, jag fick också det rådet från sjukvårdsrådg men läkaren på Östra sa att det kan förvärra kräkningar...vem ska man tro på, tro på, tro på?

• koalamom
    Linda: Blåbärssoppa är ju olika från person till person.

Jag fick rådet att ge rivet äpple som ska vara bra för tarmarna och så är det ju sött oxå. Axel fick chips, som innehåller sälta för att binda vätskan. När vidar varit dålig har han i princip bara velat ha vatten och majskrokar och frukt.

Carina: Erbjud henne mat, vill hon inte ha så pröva igen lite senare. Vätska är bra! Så länge hon får behålla det hon äter en stund i alla fall är det ju bra att ge henne mat, men kräks hon så fort hon ätit så är hon nog inte så sugen på att äta på ett tag.
    tokboll - stolt mamma till ♥axel♥ & ♥vidar♥
  • Lilla Ego

Jaaa, men lite märkligt att två personer från sjukvården inom loppet av ett par dygn säger helt emot varann. Hon på sjukvårdsrådg menade att Proviva blåbär skulle vara SÅ bra pga bakterierna och blåbären men när jag nämnde att jag köpt det för läkaren blev han irriterad över att jag fått det rådet. "Förstår inte varför alla envisas med att rekommendera blåbär när det bara gör det värre" var hans mening...

Svar på tråden Vilda bebisarna jollrar vidare IV