• vil70

    Hög sänka!?

    Jag hade Campylobactinfektion när jag var i v15 för 8 år sedan, min sänka ökade med 59 enheter per dag och låg på 200.
    CRP eller "vanlig" sänka?? båda visar väl värden för en eventuell infektion.
    När min tarmsjukdom varit som sämst har jag haft värden på 400.

    Lycka till med bebis!

  • vil70

    Det skall stå 50 enheter och det föddes en frisk flicka i vecka 39.

  • vil70

    Jag har i alla fall haft skyhög sänka, vilket som, när jag var kritiskt sjuk med tarmsjukdomen var den över 360, ja alla värden var dåliga i princip, läckte äggvita etd. Pga att jag var helt borta i början kommer jag inte ihåg riktigt hur man tog proverna, men det var ju analys på sjukhusets lab.
    CRP mäter man väl på plats i maskin.

    Vanlig sänka skall ju ligga under 10, brukar väl sägas det samma om CRP, men som sagt det är ju mått på infektion och det är ju TS fråga delvis.
    Men jag har oxå hört från läkae att man kan ha förhöjd sänka under graviditet, vet inte hur högt och om det är helt korrekt.

  • vil70

    Tack för infon, länken jag bifogade säger väl i princio samma sak!!
    Kollade i min journalpapper (har kopior från försäkringsbolaget), när jag hade campylobacterr under min graviditet, hade jag 50 i sänka vid inskrivning på sjukhus, dagen efter 100 och sedan var den 150, som du skrev i botten.
    När jag var tarmsjuk, togs prover flera ggr dygn och jag orkar inte kolla alla papper, men på akuten dit jag kom in först var infektion värde sänka eller CRP enligt ovan. Pga att jag har diagnos, så var ju orsaken uppenbar.

    Sorry TS att jag kapade tråden lite.

    Men som det står i länken så kan graviditet ge en högre sänka än normalt.

Svar på tråden Hög sänka!?