• Jag lixom

Är katter allergiska mot julstjärnor?

Jag har nämligen 2 st i fönstret i köket...
    Har inte sett honom äta på blommorna men han kräks mén han kräks hela tiden...
    Det är rött i kräkset så antagligen är det väl blomblad eller nåt...

Så efterosm att han nu kräks så ofta, upp mot 100 ggr per dag så måste det ju vara att han inte tål blommorna?

Jag har ställt ut dom på balkongen nu i väntan på ev svar...

• Svar på tråden Är katter allergiska mot julstjärnor?
  • Jazza

Ring din veterinär och fråga vad du skall göra nu....

• Saliro

saften från blommorna är giftiga för djur så som ovan ring vetrinären hoppas det går bra

• ming
    Jazza skrev 2008-11-28 10:08:38 följande:
    De är jättegiftiga!!!
    "Jättegiftiga" är de väl inte, de går ju under kategorin irriterande växtsaft.

Men det är nog inte så trevligt för katten, och jag hade nog åtminstone ringt veterinären för att kolla vad han/hon tror, om man måste åka in.
  • enlitenbitkaka

Om din katt kräks 100ggr.....varför sitter du här och inte hos veterinären??

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Jag lixom

*skrattar*
    ops...det blev visst en nolla för mycket...

men säg runt 7-8 ggr per dygn. Han började igår och blommorna kom innan för dörren i förrgår...

enlitenbitkaka skrev 2008-11-28 10:15:07 följande:
    Om din katt kräks 100ggr.....varför sitter du här och inte hos veterinären??
  • Muppmamma

www.giftinformationscentralen.se/AlphaList_vaxt.asp&CategoryID=6231&pDisplayType=0

Julstjärna

Euphorbia pulcherrima
    Den vita växtsaften är irriterande. Inga allvarliga förgiftningar kända hos människa.

Symtom: Kan ge sveda i mun och svalg samt magbesvär.

Åtgärd: Ge lite dryck.

• ming

Ts ser du om katten har tuggat på växterna? (Det borde ju synas om du kollar på bladen.) Har den ätit mycket?

• Jag lixom

*ringer veterinären nu för rådfrågning*

Svar på tråden Är katter allergiska mot julstjärnor?