• Indigogirl

    Illamående

    Hejsan!

    Är det någon som har något tips mot illamående? Min partner mår såå dåligt hela tiden.. Har provat kex, citronvatten med och utan socker, knäckebröd.. Ja, allt vad man kan tyckas få förslag på men inget verkar hjälpa.. Någon av er som har något som fungerat?

  • Svar på tråden Illamående
  • Teskedsmamman
    Svar på #1
    Ah, glömde även det gamla beprövade ingefära... torkad i te, malen i lite vatten, ingefärakola, färsk ingefära som man tuggar på, smakar apa men hjälper..
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • carola1977

    Ät lite men ofta. Jag åt tex halva matlådan till lunch och resten på eftermiddagen. Då lyckades jag hålla illamåendet ganska i schack.

  • litenflikka

    Jag fick receptbelagd medicin för mitt illamående. Minns inte vad de hette nu.. dock hade de slutat med dem men jag lyckades få tag på dem på ett apotek. Prata med barnmorskan eller läkaren på mvc. Annars så smååt jag hela tiden så jag inte skulle må illa. Åt alltid en skorpa eller knäckebröd innan jag klev upp på morgonen och väntade lite med frukost. Jag mådde illa fram till vecka 20 så utan de där tabletterna hade jag nog inte klarat mig..

  • litenflikka

    Jag fick receptbelagd medicin för mitt illamående. Minns inte vad de hette nu.. dock hade de slutat med dem men jag lyckades få tag på dem på ett apotek. Prata med barnmorskan eller läkaren på mvc. Annars så smååt jag hela tiden så jag inte skulle må illa. Åt alltid en skorpa eller knäckebröd innan jag klev upp på morgonen och väntade lite med frukost. Jag mådde illa fram till vecka 20 så utan de där tabletterna hade jag nog inte klarat mig..

  • litenflikka

    Jag fick receptbelagd medicin för mitt illamående. Minns inte vad de hette nu.. dock hade de slutat med dem men jag lyckades få tag på dem på ett apotek. Prata med barnmorskan eller läkaren på mvc. Annars så smååt jag hela tiden så jag inte skulle må illa. Åt alltid en skorpa eller knäckebröd innan jag klev upp på morgonen och väntade lite med frukost. Jag mådde illa fram till vecka 20 så utan de där tabletterna hade jag nog inte klarat mig..

  • litenflikka

    Jag fick receptbelagd medicin för mitt illamående. Minns inte vad de hette nu.. dock hade de slutat med dem men jag lyckades få tag på dem på ett apotek. Prata med barnmorskan eller läkaren på mvc. Annars så smååt jag hela tiden så jag inte skulle må illa. Åt alltid en skorpa eller knäckebröd innan jag klev upp på morgonen och väntade lite med frukost. Jag mådde illa fram till vecka 20 så utan de där tabletterna hade jag nog inte klarat mig..

  • litenflikka

    oj ursäkta mitt massinlägg :P Men min dator är lite knäpp!

  • H o p e

    Prova postafen i första hand, annars finns receptbelagd medicin om det är riktigt illa. Jag är i vecka 32 och äter fortfarande lergigan för mitt grav.illamående.


    .?:*¨¨*:?. Gustav född 070730.?:*¨¨*:?. BF med pyre nr 2 090202.?:*¨¨*:?.
  • regnbågsbaby
    H o p e skrev 2008-12-06 22:49:31 följande:
    Prova postafen i första hand, annars finns receptbelagd medicin om det är riktigt illa. Jag är i vecka 32 och äter fortfarande lergigan för mitt grav.illamående.
    Jag åt postafen..och nu verkar illamåendet har gett vika..*hoppas* jag fick lergigan utkrivet på huddine och av den tog jag bara en tablett för jag blev ett riktigt psykfall av den...fy faann va dåligt jag mådde.. det kliade under huden från ryggen o ut i armarna blev såå himla trött kunde knappt prata och kunde inte gå..och det snurrade så in i norden i huvet..fick tom ticks i armarna..min Älskling hade iaf kul åt mig Aldrig mer lergigan!
    ♥Vi har en liten tuss i magen ♥
  • pusselbitar

    *Postafen - Hade ingen verkan på mig men hört många som tycker det är väldigt bra.

    *Lergigan komp - Hade heller ingen verkan förutom på min syn som blev väldigt dålig. Många verkar må dåligt av lergigan av någon anledning.

    Seaband från apoteket - För mig hjälpte dom lite. Många säger att det inte alls funkar, att det bara är inbilldning osv, i sånt fall är jag glad för att jag kunde inbillda mig någonting så mycket att det hjälpte lite.

    Äta innan man går ur sängen - Jag hade en termos med te och knäckebröd brevid sängen. Drack teet med sugrör för att lyfta huvudet så lite som möjligt från kudden. Utan detta hade jag inte ens kommit ur sängen.

    Ingefära - Jag var desperat och satt och tuggade i mig hel ingefära, inte så gott men hjälpte lite för stunden. Drack mängder av ginger ale oxå.

    Småäta - sägs vara bra. Jag mådde ofta för illa för att ens kunna stoppa något i munnen.

    Men det bästa för mig var hot om inläggning med dropp, då blev jag fri från illamående och nästan sprang och köpte mat på sibylla ... jaa jag har lite lätt sjukhusskräck  Efter det kom illamåendet tillbaks men då hade jag iaf något i magen.

    Hoppas din partner slipper må illa så länge till! Det är hemskt, både för den som mår illa och den som står brevid.

  • Pumin

    ät ät ät hela tiden. skit samma om hon bara kan äta bröd och mackor , ät det då. Drick läsk eller juice( saker med socker i). Och så rekommenderar jag oxå prostafen såklart men jag belv så trött av den att jag fick ligga hemma och sova bara :)

    Tricket som jag lärde mig är att äte litegran hela hekla tiden.

  • Pumin

    kom på en grej till , håll er borta från matos , saker som luktar starkt eller mycket. ät kall mat ,det är enkklare att få ner.

  • kirei

    postafen hjälpte mig. min syster drack potatisvatten. skiva rå potatis och låt ligga i vatten i kylen över natten. ta ur potatisen och drick av vattnet. främst verksamt mot illamående och halsbränna tror jag ...

  • Indigogirl

    Tack för alla fantastiska tips! Vi betar av dem efter hand och hoppas att snart kunna hitta något som kan hjälpa.. :)

  • Vit Tiger

    Jag är bara i tionde veckan, men har mått konstant illa i tre veckor, dag som natt. Vissa stunder kan det hjälpa att äta varannan timme, det håller det i alla fall i schack lite. Annars funkar varken sea bands, ingefära eller Postafen (som är rena sömnmedlet). Jag kan dock inte äta annat än vegansk mat, jag mår illa av all annan sorts protein än vegetabiliskt protein, som bönor och linser. Mjölkprodukter går inte heller, jag äter sojayogurt och -mjölk istället. Även för mycket socker får mig att må illa, jag tror det beror på det blodsockerfall som ganska snabbt följer på ett större intag av socker. Det som hjälper allra bäst av allt är indiska papadam (gjorda av linsmjöl) med lite mango chutney - efter att ha ätit sådana mår jag nästan helt bra i cirka en timme.

    Har någon provat de receptbelagda mediciner som finns? Funderar på att prova, det är så plågsamt med det här illamåendet.

  • ABs C

    Postafen hjälpte mig, och jag blev inte trött av det. I alla fall inte mer trött än vad jag varit innan - jag var iofs en zombie till att börja med, så det kanske bara inte märktes.

    Tröttheten påverkade också mitt illamående en massa - om jag inte sov bra eller om jag tog ut mig på dagen så mådde jag mycket sämre. Så för mig funkade vila, vila och vila allra bäst. Går hyfsat eftersom jag är student, men huruvida jag verkligen får godkänt på den tentan återstår att se...

    Jag körde med Seabands också - man ska inte underskatta placebo-effekten!

    Nu i vecka 16 har illamåendet försvunnit nästan helt, men kräkreflexen är helt vansinnig, så jag spyr mycket oftare än förut (varannan dag ungefär, mycket för mig i alla fall). Men det är bättre än att må illa konstant...

Svar på tråden Illamående