• konkelbär

    Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!

    Har varit vegetarian sedan 1997 och alltid tänkt på hur BRA det är att Malaco gör Gott & Blandat utan gelatin.

    Sitter här i godan ro och äter min påse Gott & Blandat när en kompis talar om för mig att det innehåller djur. Forskar lite i det och det stämmer ju bra. Och inte vilket djur som helst, utan insekter. Löss; Kochenillsköldlus. E 120, rött färgämne.

    Mysigt. Har lust att tvätta munnen med tvål och köra ner fingrar i halsen och kräkas upp alltihop. Så VIDRIGT. Känner mig lurad...

    www.food-info.net/uk/e/e120.htm

    sv.wikipedia.org/wiki/Karmin

    sv.wikipedia.org/wiki/Kochenillsköldlus

  • Svar på tråden Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!
  • Lovlinesss 3
    konkelbär skrev 2008-12-10 19:10:55 följande:
    ThisIsMe skrev 2008-12-10 18:34:38 följande: För en vegetarian som inte suttit klistrad framför TV:n i väntan på reportage om livsmedelsindustrin : nej.
    Sånna löss är det i Zoo-godiset också det har jag vetat sedan jag var liten men jag tycker de är goda ändå. Men jag förstår att du inte vill äta djur, iof tror jag inte djuren är med i godiset utan de kokar dem så färgen utvins och sedan sållas lössen bort men men.
  • ThisIsMe

    konkelbär skrev 2008-12-10 19:10:55 följande:


    ThisIsMe skrev 2008-12-10 18:34:38 följande:
    För en vegetarian som inte suttit klistrad framför TV:n i väntan på reportage om livsmedelsindustrin : nej.
    För att man som vegetarian/vegan/allergiker/whatever kanske borde kolla upp lite noggrannare vad det är man stoppar i sig.
  • konkelbär

    ThisIsMe skrev 2008-12-10 19:18:33 följande:


    konkelbär skrev 2008-12-10 19:10:55 följande:
    För att man som vegetarian/vegan/allergiker/whatever kanske borde kolla upp lite noggrannare vad det är man stoppar i sig.
    Uppläxningar undanbedes, tack. Sköt ditt du.
  • miss nöjd

    men tror ngn på allvar att man aldrig får i sig tex löss, insekter små kryp när man äter vegearisk föda då? det slinker säkert ner en och annan sort via er gröna föda också. lika bra att acceptera och vara till freds med sanningen....

  • konkelbär

    miss nöjd skrev 2008-12-10 19:23:02 följande:


    men tror ngn på allvar att man aldrig får i sig tex löss, insekter små kryp när man äter vegearisk föda då? det slinker säkert ner en och annan sort via er gröna föda också. lika bra att acceptera och vara till freds med sanningen....
    Ja, det har du rätt i. Nu går jag och köper Gott&Blandat och en rejäl stek.

    Nae?
  • Bevabus

    konkelbär - Jag är själv vegetarian och har fått reda på för ett par år sedan att det är djur i gelatingodis. Jag vet, det är sjukt äckligt. Personligen så har jag slutat äta gelégodis..då och då händer det att jag tar nån bit men annars så håller jag mig till choklad.
    Men sen tycker man ju att du borde veta om att gelatingodis i övrigt innehåller grisfötter...det är ju det gelatin är gjort av. Så håll dig undan från det i övrigt för det brukar man ju baka med ibland och laga mat med!

  • konkelbär
    Bevabus skrev 2008-12-10 19:24:42 följande:
    konkelbär - Jag är själv vegetarian och har fått reda på för ett par år sedan att det är djur i gelatingodis. Jag vet, det är sjukt äckligt. Personligen så har jag slutat äta gelégodis..då och då händer det att jag tar nån bit men annars så håller jag mig till choklad. Men sen tycker man ju att du borde veta om att gelatingodis i övrigt innehåller grisfötter...det är ju det gelatin är gjort av. Så håll dig undan från det i övrigt för det brukar man ju baka med ibland och laga mat med!
    Men jag äter ju inte/har inte ätit godis med gelatin i. Just därför har jag valt Gott och Blandat, eftersom att det inte innehåller gelatin.

    Detta med lössen har man ju hört talas om men inte riktigt trott på det, eller iallafall inte trott att det är så pass förekommande som det verkar vara.
  • blå fisk

    konkelbär skrev 2008-12-10 19:10:12 följande:


    Vad tjatiga ni är.Är det så svårt att förstå att en vegetarian inte vill äta döda djur, rester av döda djur eller sekret av döda djur?Syntetiskt eller kemiskt framställda ämnen är ju en HELT annan diskussion. Det är äckligt med tillsatser och skit också, men inte f-n blir löss i godis mindre äckligt för det.
    Jag ber om ursäkt i förväg om jag har förväxlat dig med någon annan, men har inte du skrivit i någon tråd att du äter fisk? För mig så känns fisk mer som ett djur än vad en lus gör. Alltså fisk är ju betydlig mer närbesläktade däggdjur än vad löss är. Då har jag lite svårt att förstå själva vegetariangrejen som anledning att inte äta något som utvunnits ur löss.

    Sen kan jag förstå att man tycker att löss är äckliga, det är väl inte direkt något som låter aptitligt direkt, det är väl mer något man förknippar med ohyra.
  • konkelbär

    blå fisk skrev 2008-12-10 19:37:30 följande:


    konkelbär skrev 2008-12-10 19:10:12 följande:
    Jag ber om ursäkt i förväg om jag har förväxlat dig med någon annan, men har inte du skrivit i någon tråd att du äter fisk? För mig så känns fisk mer som ett djur än vad en lus gör. Alltså fisk är ju betydlig mer närbesläktade däggdjur än vad löss är. Då har jag lite svårt att förstå själva vegetariangrejen som anledning att inte äta något som utvunnits ur löss. Sen kan jag förstå att man tycker att löss är äckliga, det är väl inte direkt något som låter aptitligt direkt, det är väl mer något man förknippar med ohyra.
    Vad ska jag svara?
  • blå fisk

    konkelbär skrev 2008-12-10 19:38:54 följande:


    blå fisk skrev 2008-12-10 19:37:30 följande:
    Vad ska jag svara?
    Du behöver inte svara alls. Jag blev bara lite fundersam över att det som vegetarian skulle vara äckligare att äta löss än fisk. Dvs att löss skulle vara mer djur än vad fisk är. Men jag kanske har blandat ihop dig med någon annan, som jag skrev.
Svar på tråden Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!