• Äldre 7 Dec 23:30
    12467 visningar
    409 svar
    409
    12467

    Novembermammorna 2006!

    Hej igen tjejer!

    Tiden bara rinner iväg, våra småttingar har nu fyllt 2 och det är dax för ännu en tråd. Välkomna in och snacka, vare sig det gäller 2 års trots, småsyskon (eller storasyskon för den delen) eller bara för att gnälla av sig lite, ja allt mellan himmel och jord!

    Gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30718313.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30718313.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27979428.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24898283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m18422267.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m14500513.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21818433.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m36075065.html

  • Svar på tråden Novembermammorna 2006!
  • Egonoc­hKnut
    Äldre 10 Dec 16:39
    #21

    Heli, hur gick det idag? Hur mår du? Känner du att du kommit närmare ett beslut?


    Hoppas att ni fått lite klarhet!

  • Äldre 10 Dec 18:08
    #22
    FruMadde4barnTätt skrev 2008-12-10 15:56:43 följande:
    tack vi bytte till stor vuxen säng till Oliver då det var för trångt i barnsängen och han slog i huvudet flera gånger för han rörde sig så mycket, och spjälsäng har han aldrig gillat eller använt, Första gången han sov i stor säng så ramlade han ur trots stödbrädor, men det har bara hänt en gång. Hade dynor/ madrass under sängen då i början. Nu sover han bra i den. Sen är det bra för vi kan gå in och lägga oss i hans säng när han vaknar och då somna honom. Maddie84 tack, du har oxå ett fint namn söta barn ni har. Då får du tätare mellan barnen än mig. Visst är det roligt med barn. Vi funderar fotfarande om vi ska skaffa ett tredje barn, det hade varit roligt, 2010 i mars någon gång...så kan min man vara föräldraledig 5 månader med dottern samtidigt som jag är föräldraledig med nya bebisen och sen ska dottern börja dagis 1 september hade jag tänkt. ska din man vara ledig något samtidigt med dig? vad roligt det låter att jobba på BB, men då är du vikarie, inget fast jobb? är du undersköterska? jag är oxå bara vikarie, inom vården, undersköterska. tänkte söka vårdnadsbidraget och jobba extra kvällar och helger. vad jobbar din man med då? min man jobbar på fabrik. men det kostar ju oxå mera med fler barn och det blir mindre sömn.
    Tack! Min man pluggar så han är hemma rätt mycket ändå, han har ju sommarlov lagom till när bebisen kommer Jepp jag är uska, har inget fast utan hoppar in vid behov. Kan säga att det är jättekul att jobba på BB (iaf om man jämför med äldrevård/personlig assistans osv. beroende på vem man är som person då såklart) Mitt mål är att bli barnmorska i framtiden så detta passar mig utmärkt
    Elisa 061114 och Vilmer071229
  • Heli77
    Äldre 10 Dec 22:23
    #23

    Tack för allas tankar här i tråden! Oj, så det har värmt!
    Jag mår faktiskt över förväntan idag! Kuratorsamtalet gav inte så mkt som vi hade hoppats på (hon var trevlig, men sa allt som vi redan har tänkt) - men däremot den efterföljande gynundersökningen och samtalet med gynläkaren gav oss en aha-upplevelse. Vid vul:et sa hon till oss att vi fick välja att titta på skärmen eller ej, då det kunde försvåra en abort om man tittade. Men både jag och Tommy sa att vi ville se. Vi behövde det.
    Och tack och lov att vi gjorde det. Där låg ett litet knyte, som var 8+6 veckor gammal, 2,6 cm lång från huvud till rumpa och hade små början till armar och ben som den låg och vinkade och sparkade med! Allt såg bra ut, sa läkaren, och som även sa att jag inte behövde oroa mig för medicinintagen som jag har gjort. Det var ingen fara för bebisen.
    Både jag och Tommy överraskades av våra spontana leenden och glädje vid åsynen av den lilla, och vi sa även det till läkaren efteråt. Hon log och nickade som att hon förstod, och sa att om man känner som vi gör blir en abort oftast mycket svårare efteråt att hantera - för både kvinnan och mannen. Hon sa att vi skulle gå hem och fundera lite till, och sa även att det praktiska går oftast att lösa.

    Som ni förstår lutar vi nu helt plötsligt mer åt att behålla vårt lilla pyre. Inte kan jag väl ta bort det, när det låg där så viljestarkt och viftade till oss och praktiskt taget skrek till oss att den minsann är HÖGST livskraftig!
    Vi har fortfarande en del praktiskt att fundera över, men jag känner mig mkt mer hoppfull nu.
    För första gången känner jag mig gravid på riktigt, klappar om min lilla mage och känner att jag börjar få en relation till den lilla därinne. Det måste vara en viljestark liten sak, som lyckades bli till under nästan helt avsaknad av sex i kombination med minipiller..*L*

    Dessutom är jag så långt gången nu att medicinsk abort är utesluten. Det skulle bli kirurgisk abort isf. Då hade jag blivit tvungen till att kräva nedsövning, för jag vill inte ligga där och veta att de tar bort mitt barn (som det faktiskt har börjat smått att bli nu).
    Hon avrådde mig från att fortsätta med minipiller, och sa att de inte är lika säkra som p-piller. Men vi har bestämt oss att om vi väljer att behålla detta barn, är vi klara sedan och Tommy tänker göra en vasektomi. Då slipper jag hålla på mer med att stoppa i mig hormoner och känna mig skeptisk.
    Ja, så är våra tankar just nu. Så blir beslutet att vi behåller det, kommer vi att få tillökning i mitten av juli.


    Sigrid, Judith och Esther - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
  • Heli77
    Äldre 10 Dec 22:29
    #24
    Pysselgalningen, Så otäckt! Jag förstår om du känner dig orolig och rädd. Jag hoppas att det är en ofarlig knöl du känner. Tänker på dig! Madeleinelouise, Hej och välkommen hit!
    Jenny heter jag och är 31 år, och har 3 barn som vi planerade att få tätt - vilket vi också fick. -05, -06 och en -08 - tre flickor.
    Vi kände oss klara på barnfronten efter den sista, men för att göra en lång historia kort blev jag ofrivilligt gravid igen. Jag blev gravid trots att jag har tagit minipiller dagligen, och hamnade i en mkt svår sits - som du kanske förstår av mitt inlägg här innan. Men det är som det är just nu, och vi försöker göra det bästa av situationen.
    Sigrid, Judith och Esther - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
  • karin novemb­er
    Äldre 11 Dec 08:19
    #25

    Heli, blir alldeles tårögd. Kansker ser lite dumt ut eftersom jag sitter på jobbet... Kram och lycka till.

    Jag har nyligen drabbats av en väldig längtan efter ett syskon. Mitt timvik går över till fast anställning i januari och det känns lite dumt att bli gravid direkt, precis som om det bara var det jag väntade på. Att vara föräldraledig med en fast tjänst i ryggen är stor skillnad på när jag väntade Emma och gick arbetslös. Ja vi få se vad det blir av, sambon vill också.


    (¯`°?.¸ Emma ¸.?°´¯)
  • FruMad­de4bar­nTätt
    Äldre 11 Dec 09:28
    #26

    Maddie84
    förstår det är roligt på BB, då får du träffa många bebisar
    där skulle jag oxå vilja jobba men jag trivs bra i hemvården oxå, det är mer omväxling och man kommer ut mer än på ett äldreboende, dock är det stressigt och jag skulle vilja ha mer tid för de äldre.
    barnmorska låter ju oxå roligt.
    jag hade funderingar innan på att läsa till sjuksköterska, men det är så många år att läsa och jag vill inte låna så mkt pengar.
    Bor ni i hus eller lägenhet?
    Vi bor i hus, funderar här hur vi ska göra med rummen, vilket rum tredje barnet ska ha och lite med inredningen.
    vad pluggar din man till? när är han färdig?

    Heli77
    tack
    stackare, förstår det känns jobbigt att bli ofrivilligt gravid när man inte har planerat fler barn.
    Men nu när ni hade varit på vul och såg det lilla knytet röra sig, förstår att ni blev rörda och att det känns mer på riktigt nu att det är ett litet pyre där inne så förstår om ni vill behålla barnet.
    Själv så hade det oxå väckt starka tankar kring barnet som rörde sig i magen på vul, jag hade nog behållt barnet om det var jag. Men det är erat beslut, har ni lite tid att tänka över det?
    det praktiska går säkert att lösa som gynläkaren sa.
    klart ni klarar en till, varför skulle det inte gå?
    kramar och lycka till

    hur fungerar det med 3 barn tätt? ni har 3 jättesöta flickor
    vi funderar ju på att skaffa ett tredje barn tätt.
    Jenny vad jobbar du och din man med?
    Bor ni hus?
    många kramar till er

    karin november
    vad roligt du fått fast jobb och att ni funderar på ett andra barn

  • FruMad­de4bar­nTätt
    Äldre 11 Dec 09:45
    #27

    Heli77
    läste att du haft jobbigt med graviditeterna och om du behövde hjälp hemma.
    Bor dina föräldrar i närheten så de kan hjälpa er i början när den lilla skulle komma?
    Kan dina barn gå på förskola/dagis 15 timmar/vecka??
    har din man möjlighet att vara hemma med dig lite i början med det nya barnet?
    min skulle ta ut föräldraledighet med vår tös samtidigt som jag tar ur föräldraledighet med nya bebisen och sen skulle han ta ut semester, och han skulle jobba en nattvecka och en helg i månaden för att dagarna ska räcka längre.
    sen går sonen på dagis 3 timmmar om dagen, och dotter börjar där sedan oxå.

    Jag har oxå haft jobbiga graviditeter med mycket sammandragingar tidigt sedan vecka 20 och jag blev även inlagd på sjukhus en natt. Jag kunde inte jobba efter vecka 20.
    Fick ta det lugnt och vila, kunde knappt vara ute och gå.
    Jag har GBS i urinen oxå och det kan göra att man får mkt sammandragingar tidigt och urinvägsinfektioner.
    Nathalie kom i v.35+0 så hon är prematur, hon vägde 2485 g och 45 cm lång, men hon mådde bra och var frisk och behövde bara tillmatas lite i början, sen ammade jag henne, och hon behövde inte sola.
    Men jag är ju orolig för att nästa barn ska komma tidigare.
    Jag ska göra fler undersökningar nästa graviditet sa läkaren, ska göra det redan i v.10-12 på livmodertappen och urinprov.

  • FruMad­de4bar­nTätt
    Äldre 11 Dec 10:13
    #28

    Heli77
    www.familjeliv.se/Forum-4-252/m28406981.html
    en tråd med ett par i samma sits

  • Jenkan­82
    Äldre 11 Dec 10:20
    #29

    Heli: Vad härligt att höra att det känns bättre.. Nu har ni ju kanske inte bestämt er ännu, men min magkänsla har sagt hela tiden att ni kommer behålla det här barnet. Det känns ju som att man känner dig vid det här laget

    Lycka till i alla fall, hur det än blir!

  • FruMad­de4bar­nTätt
    Äldre 11 Dec 10:33
    #30

    där i den tråden så är det fler som har många barn tätt och som tycker det går bra.
    om jag får citera från en mamma där:

    "Jag har många barn tätt. De barnen som jag har riktigt tätt är födda aug-02 tvillingar,jan-04 (1år 5mån mellan), maj-05 (1år4mån mellan), okt-06 tvillingar (1år5mån mellan) och är gravid med en med bf i april
    Visst att det är tufft ibland och så men jag ångrar inte att ha fått barnen tätt "

Svar på tråden Novembermammorna 2006!