• PiaMaria

    ni som har haft barn med blindtarmsinflammation! kolla hit nu!

    Jag har en 4½ årig son.

    Förra vecka från tisdag till fredag hade min son ont i magen och huvudet. I  Fredags FM kräktes han en gång och tyckte sen att han mådde bättre. Helgen har han mått rätt okey.

    Inatt märkte jag att han fick hög feber. Han låg bredvid mig. Klockan 5 får jag hjälpa honom ut på toan för han kan kanppt gå av sin magvärk och sin öga feber 39.6.

    Nu ligger han i sängen och har så ont i magen. Han pekar åt sin högra sidan, men han spänner magen hela hela tiden, jag får absolut inte röra hans mage. Har gjort det en gång och då skrek han i höga skyn.

    Eftersom han inte är dålig i magen, eller har kräks mer än en enda gång så börjar tanka rulla åt att det kan vara blindtarmen. för jag saknar symtom till att det skulle vara influensa eller magsjuka/vinterkräksjukan. Ingen av oss andra i familjen har varit något sjuka.

    Ni som har haft barn med blindtarmsinflammation. Hur reagerade och var era barn?

  • Svar på tråden ni som har haft barn med blindtarmsinflammation! kolla hit nu!
  • Välkommen till mej

    Tycker nog det är bättre du ringer sjukvårdsrådgivningen än o sitter här och får kanske felaktiga svar!

    Det är allvarligt om det är blindtarmen.


  • PiaMaria

    sitter och läser på om blindtarmen och ingen ställe skriver att man får HÖG feber.

    skriver för att jag vill se vad andra föräldrar har för erfarenheter

  • Välkommen till mej

    Men om det är så allvarligt som du skriver, att han spänner magen HELA tiden och pekar mot den och är ledsen så hade jag åkt in med honom DIREKT... låter ju allvarligt


    Och JA du kan få feber av blindtarmsinflammation då det ju faktiskt är en inflammation i kroppen..


  • Skrik och Panik

    Jag undrar vad ud funderar över, jag tycker du ska klä på din son sköna kläder, sätta han i bilen/taxi och åka till akuten med honom!

  • NiXxI

    Min dotter fick som din son och de opererade bort blindtarmen.
    Dock var dte inte den som var inflamerad visade sig utan körtlarna som var infekterade av virus.

    Men åk in och få en medicinsk bedömmning av honom på en gång.

    Hoppas allt går bra och att ni får hjälp snabbt.

  • PiaMaria

    Har pratat med sjukvårdsrådgivningen och jag ska observera honom ett tag nu, han fick nyss en alvedon så jag ska låta den verka och sen se hans tillstånd.

    nu har han varit uppe och gått så jag avvaktar lite och ser hur han reagera

  • Asclepius

    Framförallt hans dåliga bukstatus med spänd buk och starka buksmärtor gör att jag tycker att du genast ska uppsöka en kirurgisk eller helst barnkirurgisk akutmottagning. Ge barnet enbart klara vätskor att dricka (vatten, saft).

    Detta får inte vänta.

  • pluggande mamma

    Skrivfel nisse här....suck! Skrev för fort..

    Man har ofta lite förhöjd temp vid blindtarmsinfl. och om den brister så går tempen oftast ner!

  • Asclepius
    Svar på #8
    Han mår alltså bättre nu? Inte lika spänd i buken? Och kan vara uppe och gå?

    hmmm...., jag tycker kanske att en kirurg borde få känna på den buken....

    Fast å andra sidan om det går åt rätt håll...?

    Kan mycket väl vara en blindtarmsinflammation. Kan i och för sig också vara förstoppning eller körtelbuk. Svårt att säga.

    Ge honom som sagt gärna klara vätskor att dricka. Och vänta inte för länge med att åka in om han blir sämre.
  • pluggande mamma

    PiaMaria skrev 2008-12-08 08:43:01 följande:


    Har pratat med sjukvårdsrådgivningen och jag ska observera honom ett tag nu, han fick nyss en alvedon så jag ska låta den verka och sen se hans tillstånd. nu har han varit uppe och gått så jag avvaktar lite och ser hur han reagera
    Men så som du beskriver smärtan i buken här på forumet så stämmer inte detta i mina öron att du får rådet att avvakta och ge en alvedon....!

    Bukar ÄR LURIGA, det behöver inte vara någonting likväl som det kan det!

    Du behöver inte sjukvårdsrådgivningens godkännande att åka in, Jag hade åkt in AKUT omedelbart!!!
  • pluggande mamma

    Vill bara tillägga att det kan ju faktiskt skulle kunna vara tarmvred oxå..

    Man har då intervallsmärta, kräkning, ingen gasavgång och uppspänd buk.. Symtom kan ju skilja sig oxå..

    Men det är bara en LÄKARE som kan konstatera vad det är med hans mage!

  • PiaMaria

    Sitt inte och döm mej. Jag sitter inte i lugna ro. Är det bättre att jag stressar upp barnet mer när han nu ligger och tittar på barnkanalen på tv.
    Jag anser som mamma att man inte kan sitta och stirra på sitt barn. Han skriker inte och nu e han nere i en lugnare period när magen inte värker som mest. nu börjar alvedonet verka.

    Har han fortfarande magvärk kl 11 kommer jag åka in.

    Sitter jag och ifrågasätter honom hela tiden så kommer han svara per automatik, än att han själv säger till mej.

    Jag har klämt på magen och vet hur läget är nu.

    Behåll ditt hysteria för dig själv.

    Mycket information finns även på nätet!

  • Välkommen till mej
    PiaMaria skrev 2008-12-08 09:02:29 följande:
    Sitt inte och döm mej. Jag sitter inte i lugna ro. Är det bättre att jag stressar upp barnet mer när han nu ligger och tittar på barnkanalen på tv. Jag anser som mamma att man inte kan sitta och stirra på sitt barn. Han skriker inte och nu e han nere i en lugnare period när magen inte värker som mest. nu börjar alvedonet verka. Har han fortfarande magvärk kl 11 kommer jag åka in.Sitter jag och ifrågasätter honom hela tiden så kommer han svara per automatik, än att han själv säger till mej.Jag har klämt på magen och vet hur läget är nu.Behåll ditt hysteria för dig själv.Mycket information finns även på nätet!
    Den information man behöver när ens barn är sjukt finns inte på FL den finns på en akutmottagning eller vårdcentral....

    Varför ens skriva här och fråga om du nu helt plötsligt har sån koll på läget? Märkligt...
  • PiaMaria

    Man kan väl få be om råd? Jag är väl ingen expert på hur allting är.

    Alla barn reagerar olika vid åkommer och allting står inte på nätet.

    Varför denna påhopp för att jag inte tillhör kategorin som blir hysterisk.

  • pluggande mamma

    Jag vill inte hoppa på dig eller vara otrevlig! Detta är bara välmening från min sida...

    Vill ta ett exempel:
    Min son hade diarré i 3 dagar, det bara rann ut ur honom men ha var ändå rätt så pigg och drack bra. Jag kände att det inte fanns något stopp bara på dessa diarréerna..
    Jag ringde sjukvårdsupplysningen, de tyckte att nä du behöver inte åka in, avvakta om han nu ändå är "pigg" och dricker.

    Jag valde ändå att åka in akut och i luckan tittade hon på mig och sa: Men varför kommer du hit? Du skulle ju isåfall ha åkt till vårdcentralen! Och det är jätte lång kö...
    Jag sa att nu är jag här och jag väntar på läkaren!

    När läkaren sedan kommer blir det inläggning med 2 påsar dropp och övervakning i 2 dygn! Diarrén var så mkt och tarmarna var helt slut på honom så det stoppade inte utan dropp...

    Jag önskar bara att jag hade sagt till den spydiga i luckan efteråt!

  • PiaMaria

    Det var till inlägg nr 14 jag svarade till.

    Tack för alla erfarenheter ni delar med er.

    Nu äter han frukost och är mycket piggare, men han är fortfarande spänd i magen, väntar och ser vad han själv säger vartefter.

Svar på tråden ni som har haft barn med blindtarmsinflammation! kolla hit nu!