• Anonym (depremerad)

    Jag vill gärna komma in i samhället

    Ja som rubliken lider jag vill komma in i svenska samhället men jag tror de ska aldrig acceptera mig i arbets liv.
    Jag är en muslim beslöjad tjej.
    Jag hade alltid dröm att jag vill utbilda mig och bli nånting .Jag viiiiill bli nöjd med min själv.
    Det är jätte svårt att bli invandrare och nu bli svårare att bli muslim.Jag är jätte depremmerad och arg varför ska jag betala pris för nånting jag inte gjort eller accepterat.
    Jag vill bara att studera och sen arbeta men jag är rädd att jag ska bara ta lön sen hitta ingen som vill ansälla mig.
    Ibland jag känner det är orättvis
    Jag vill inte bara sitta hemma
    jag vill gärna studer och jobba i helger och när jag blir färdig jobba med min dröm jobb
    Jag vill bli förebild till mina barn
    Kan jag bli det endag

  • Svar på tråden Jag vill gärna komma in i samhället
  • MalinAnnaJosefine

    Det svenska samhället är så fel. Jag ser dig som lika mycket svensk som mig. Och då ska du ha samma rätt som jag att studera tll det du vill och kunna få det jobbet du vill.
    Det ska inte handla om vad du heter eller om du är muslim eller inte. Du är fortfarande en individ som har rätt att ta dina egna beslut.
    Jag hoppas innerligt att du en dag väldigt väldigt snart börjar din väg mot det du verkligen vill.

  • Anonym

    Hej Tjejen!

    Självklart skall du bli en del av samhället..

    Så klart att du skall leva det livet som dina drömmar vill!

    Men du Det är ingen som kommer knacka på din dörr och fråga om du vill börja jobba hos dom, DU måste ta tag i det själv!

    Ta nu tag i ditt liv och börja leva.. Ditt liv är lika mycket värt som vem som helst!! Tro inget annat!

    Det här fixar du!

    kram kram

  • Anonym (depremerad)
    Svar på #2
    Jag ska börja på komvux nu för jag försöker blugga upp och ta slut gymnasiebetyg och darför jag är rädd mest om hur andra ska se mig .Jag vill konsentrera på själva stadier men jag kan inte .Ibland jag säger till mig själv "jag har inte gjort nåntig som jag skäms för så farvör ska jag bryr mig vad andra tycker om mig" men jag kan bara inte jag mår dålig.

    Jag ska gå till arbetsförmidligen och söka jobb som jag kan jobba med i helger medan jag studerar
  • Anonym (depremerad)

    MalinAnnaJosefine skrev 2008-12-09 10:15:50 följande:


    Det svenska samhället är så fel. Jag ser dig som lika mycket svensk som mig. Och då ska du ha samma rätt som jag att studera tll det du vill och kunna få det jobbet du vill.Det ska inte handla om vad du heter eller om du är muslim eller inte. Du är fortfarande en individ som har rätt att ta dina egna beslut.Jag hoppas innerligt att du en dag väldigt väldigt snart börjar din väg mot det du verkligen vill.
    Tack så mycket jag bli glad på dina ord hoppas det ska bli så när jag går i skolan eller jobb

    jag levde innan jag kom hit i ett land där jag konde inte försätta mina studier därför jag är invandrare och nu jag lever i ett land som jag kan studera som jag vill men samället har fördomar om mig

    men tro mig jag ska försöka göra vad jag kan för att bli in i samhället åtminstone om jag inte lyckats ska jag inte klandra mig själv
  • Anonym

    Jätte bra att du tar tag i det!
    Ingen skall se ner på dig, tvärtom så tror jag att folk ser upp till någon som tar tag i sitt liv!

    Varför känner du att folk skall se ner på dig?
    Vad är det för skillnad på dig och någon annan?

  • Anonym

    Bara en fråga som jag är intresserad av!

    Vad är det som gör att vissa muslimska tjejer bär slöja och vissa inte?
    Kna man välja det själv?

  • Anonym (depremerad)
    Svar på #6
    själv jag hade inte slöja några år sen
    det är lika som om man du ska ha G på ämne eller ha ett VG eller MVG Alla vill ha det bättre min det inte lätt för alla. några år sen jag tyckte att JAG KAN INTE eller snarrare vill inte ha slöja
    men nu det känns bra och rätt för mig

    men även om jag är beslöjad så jag kan jobba lika som andra.det spelar inte roll om jag är beslöjad min relgön är nånntig mellam mig och gud.Mitt jobb ska inte påverka min relgön och min relgön ska inte påverka min jobb
  • Anonym (depremerad)

    Anonym skrev 2008-12-09 10:47:27 följande:


    Jätte bra att du tar tag i det! Ingen skall se ner på dig, tvärtom så tror jag att folk ser upp till någon som tar tag i sitt liv!Varför känner du att folk skall se ner på dig?Vad är det för skillnad på dig och någon annan?
    Jag känner inte att finns skillnad mellan mig och någon annan men jag ser det på många människor som ser mig eller ibland ungdomar som skrattar åt mig och jag blir jätteledsen .jag kan bara hitta inte annan anledning för deras beteendee mot mig
    och därför jag depremerad och rädd att detta ska pågå när jag ska börja studera nu eller att jag ska inte hitta jobb nu eller i framtiden när jag blir färdig
  • Shasti

    Det är svårt med fördomar, jag är själv invandrare men inte muslim och har inte slöja, men jag kan ändå förstå att det är väldigt jobbigt för dig. Kämpa på, ge inte upp! Tänk såhär, att du kan bli en förebild för andra muslimska tjejer och hjälpa till att minska fördomarna i samhället om du lyckas, vilket jag tror att du gör. Varje gång du råkar ut för dumma ungdomar som skrattar åt dig eller fördomar, tänk att det är DEM det är synd om för att de är så inskränkta. Lite inspiration: jag var hos en kvinnlig läkare med slöja på mödravården sist, och på Åhléns där jag handlar finns en yngre tje som är expedit och bär slöja och alltid snygga slöjor, som nu en julfin röd med glitter. Var stolt över den du är och lycka till!

  • Anonym (depremerad)
    Svar på #9
    Tack så mycket Ninhursag för dina fina ord!

    Jag försoker göra som du säger även om det är så svårt
Svar på tråden Jag vill gärna komma in i samhället