Inlägg från: smurfis75 |Visa alla inlägg
  • smurfis75

förstora förlovningsringen?

Beror på hur mycket du ska förstora den, är det upp till en storlek så gör man det genom sträckning annars sätter man dit en bit. Det syns inte , eventuellt får man gravera om ringen bara.

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • smurfis75
    firepuzz skrev 2008-12-10 22:58:28 följande:
    ja jag behöver nog bara en stl större tror ja men jag har skickat efter min ring ifrån nätet
    Det har ingen betydelse. Gå in i en guldsmedsbutik så hjälper de dig att mäta ut rätt storlek och ändrar den, kostar c:a 200-250 kr och c:a 200kr om den ska omgraveras.
  • smurfis75
    firepuzz skrev 2008-12-10 23:01:42 följande:
    okej men det kommer inte synas ngn skillnad på den? jag vet inte riktigt hur tajt ringen ska sitta egentligen hur sitter eran?
    Är den helt slät eller mönstrad? Är den slät syns det absolut inte. Den ska sitta bekvämt såklart, inte för hårt, då får du en ful"midja" på fingret.
    Det ska vara lite motstånd när du dar av den, tänk på att fingrarna svullnar när det är varmt och blir mindre när det är kallt.

Men allt det där får du hjälp med när du provar ut din storlek
  • smurfis75

Ok

Du får iaf på ringen så tippar på att det är mellan en halv/tre kvarts större storlek större du behöver, absolut inte mer än en.

Det är inga problem med mönstret på kanterna, smeden kan fixa ringen utan synliga lödningar.

Jag jobbar i branschen så jag vet vad jag pratar om

Lycka till nu!

• smurfis75

Självklart kan du det, vill du ha den tillbaka innan jul ska du nog lämna in den så fort som möjligt, då Guldfynd/Albrekts Guld/Hallbergs Guld inte har smeder som sitter på plats och jobbar utan ringen skickas iväg. Du får räkna med 1-1½ vecka innan den är klar.

Alternativet är en privat smed som kanske kan ordna ändringen på plats.

• smurfis75
    TittiBoppe skrev 2008-12-10 23:22:05 följande:
    Hej, kapar tråden lite och frågar om hur det funkar med att sätta dit en bit. Var tvungen att klippa upp min förlovningsring då jag plötsligt svullnade upp förra grav. När de sen lagade den så kunde de inte sträcka den pga att den är i rött och vitt guld och det vita ligger som ett band utanpå det röda, så lagningen gick upp. Det vita har lite "hamrad" yta eller nån slags gravyr men det är rätt utslitet efter alla år.Det verkar inte som att mitt finger kommer att bli så litet igen så att den passar bra. Dessutom känns det som om den blev mindre när de lagade den... gick ner en hel del i vikt och kunde ha den ett tag men i värmen så blev det för trångt. De föreslog aldrig att man skulle kunna sätta dit en bit, tror du att det skulle kunna gå? Vad skulle det kunna kosta? Förslag på nåt bra ställe i Sthlms området? tack i förväg

Det är lite svårt att säga när man inte ser ringen men spontant så är mitt svar ja, det går att fixa med en bit. Det vita guldet är inga problem i sig heller, det finns ju inget vitt guld av naturen utan det är en rhodinering som sitter på ytan.

Du kan alltid lämna in den på kostnadförslag, om det är en "vanlig" ändring med bit så landar det på c:a 600 kr.

Svar på tråden förstora förlovningsringen?