• Linda33

    Tips till en blivande tvåbarnsförälder?

    Hej!
    Skulle vilja ha tips på bra böcker el. likn både till mig och storasyster (2år) i förberedande syfte. Har hört om svartsjuka och dyl. Tips även på barnvagnar, behöver man 3 st nu, syskonvagn, liggvagn och sittvagn?

  • Svar på tråden Tips till en blivande tvåbarnsförälder?
  • ingensignatur

    jag hade iaf bara en syskonvagn, som helt enkelt fick vara tom på ena halvan ibland =) hade babytravel o trivdes jättebra med den!

  • nexie

    ingensignatur skrev 2008-12-16 21:01:48 följande:


    jag hade iaf bara en syskonvagn, som helt enkelt fick vara tom på ena halvan ibland =) hade babytravel o trivdes jättebra med den!
    samma här! Emmas lillebror brukade vi läsa, fast den var nog roligare för henne efter lillasyster föddes! Hon fick en egen ny docka också så hon kunde ha en egen bebis att byta på osv.... Roligast var när hon ammade dockan
  • Mrs My

    En bra bok som min dotter på 3 år gillar är Lilla Storasyster, kommer inte ihåg vem som är författaren, men den är väldigt enkel och tydlig. Att det är ok att bli arg även på sina småsyskon men att man älskar dem oberoende. Hon var 2,5 år när lillasyster föddes och den boken har varit till bra stöd.

    Vi hade syskonvagn i användning ca 1 månad men nu använder vi den inte längre pga att storasyster mest vill gå själv och vagnen ändå väger så pass mycket. Vi har istället börjat använda vanliga barnvagnens fotplatta till att ha som sittplats för storasyster. Sittdelen fick vi sätta i barnvagnen redan när lillasyster var 3,5 mån för hon bara skrek och var arg för att behöva ligga ner. Det lugnade sig snabbt sen när sittdelen kom till.
    Tilläggas ska göra att storasyster bara väger 13 kg än så länge så hon är ingen stor tjej och fotplattan klarar av hennes vikt.

    Lycka till med allt!

  • lugna gatan

    Jag hade en fyraåring när jag fick barn nr 2. För att förhindra svartsjuka så såg jag alltid till att den store inte skulle behöva hjälp med något just när jag skulle amma lillebror, var förutseende.
    Storasyskonet behövde inte stå tillbaka mycket för den lille det första halvåret, jag lät hellre den lille skrika en stund om det var nödvändigt, eller lekte/läste/fikade med den store med lillebror vid armen/bärsele/bröstet/babysitter.
    Ibland kan trots allt bebisen behöva "skyddas" från storasyskonets lek, då var babysittern ovärdelig (hade ingen till första barnet).
    Min stora pojk har aldrig varit svartsjuk på lillebror, vet inte om det beror på att jag gjorde så el om det är ett personlighetsdrag.

    Skulle det uppstå svartsjuka så kan man ju försöka ge storasyskonet extra mycket POSITIV uppmärksamhet, det blir lätt att det blir för mycket nej,nej, nej! Det vanligaste är väl att det äldre syskonet blir svartsjuk ibland.
    Men eftersom du tänker på det redan nu så tror jag ditt barn har de bästa förutsättningar för att det ska bli så bra som möjligt.

  • gräken

    ett tips som vagn...köp phil and teds vagnen den e både, syskonvagn, sittvagn och liggvagn i ett!!!


    två fina söner har vi nu...
  • pigglet

    Superfin bok: "Snart har vi en bebis", vet tyvärr ingen författare. Min absoluta favorit-bok - fina bilder och bra text. Perfekt till en 2-åring!

Svar på tråden Tips till en blivande tvåbarnsförälder?