Inlägg från: Jennnie |Visa alla inlägg
  • Jennnie

Gbp=Gastric bypass

Oj oj det var länge sedan jag skrev här! Idag var det också länge sedan jag dumpade också. Men ikväll mega dumpade jag! Och det var inget kul, tyckte ändå inte att jag åt jättedåligt men tydligen räckte det för ikväll. Åt oxfile med vitlökssmör och hasselbackspotatis. Efter det åt jag pannacotta. Det var efter det jag mådde MEGA dåligt. Har ju efter nästan två år som opererad ganska bra koll, och brukar aldrig dumpa. Men men, ibland märker man att anatomin inte riktigt är som förr.

Måste iallafall säga att jag är jättenöjd med operationen, har varit viktstabil nu sista halvåret, går varken ner eller upp, men är ändå nöjd, väger idag 70 kg (innan 121) och har storlek M (40) i kläder. Känner mig numera "normal".

Gott Nytt År!

• Jennnie

Livet: Tack, fast jag har redan bytt frisyr igen Det var inte riktigt jag Jag är iallafall 1m och 66,5 cm. Så jag räknas väl fortfarande som "överviktig" har bmi på 25,2 eller liknande

• Jennnie

Själv klippte jag av håret eftersom jag tyckte att det blev lite tråkig kvalitè, resonerade som så att hellre ett kort och fräscht hår som man kan spreta till lite och ge volym genom klippningen än ett tunt, slitet långt hår. Men det beror säkert också på vad man har för hårkvalitè innan, men vad jag har förstått så klipper sig de flesta en tid efter operationen... Kanske också för att det är då man vågar, prova något nytt

Livet: Tack, och visst får man ta bmi-tabellen med en nypa salt...

• Jennnie

sussiesnus skrev 2009-01-01 13:26:10 följande:

jenny jens: Jag vet!!! Åt oxfilé igår. Ska nog käka thai-buffé i helgen. Och dricka nåt glas rödvin (nåt jag saknade när jag var gravid så innerligt). Annars vet jag inte...Usch det där med håravfall låter inte så kul för min del - har inte så mycket hår från början liksom... Får väl spara lite på längden så jag kan få ihop till en fläta jag också... ;)Är det någon som har lust att ge lite tips på vad man kan äta/dricka första tiden efter op. Jag menar 1:a veckan. Måste det vara proteinrikt? Tacksam för konkreta tips.
    Det bör vara proteinrikt, gör soppor på köttfärs, kyckling osv. Använd mycket kryddor så gör det inte så mycket att de är passerade. Mina favoriter första tiden var tacosoppa och gulaschsoppa, recepten hittade jag på viktop.se. Jag klickade i en liten klick cremefraiche också så känndes det lite lyxigare. Jag gjorde även smothies med protienpulver och olika frukter, juice, mjölk eller youghurt- gott som man nästan inte kan tröttna på
  • Jennnie

anna sol hur länge har du varit operarad, hur mycket har du gått ner i vikt, hur länge har du haft platån osv?

• Jennnie

anna sol tycker att det är för tidigt att börja mixtra med olika dieter och kurer. Risken är att du förstör ämnesomsättningen, har din dietist gett klartecken för det där? Du har ju gått ner 30 kg på 5 månader... Det är ganska mycket, kroppen behöver återhämta sig. Ät extremt bra istället så lär du se att du går ner i vikt, typ frukost: havregrynsgröt. mellanmål: Knäcke med massor av kalkonpålägg. Någon bra lunch, sedan mellanmål igen, middag, mellanmål igen...

• Jennnie

Susiepie skrev 2009-01-02 10:37:18 följande:

Ni som är och ska opas vad strävar ni efter för BMI ?
    Jag strävade efter att komma under bmi 25, nu är jag dock nöjd och har bmi 25,2 ungefär. Och det är helt okej, tror att allt är lite relativt på hur mycket man vägde från början. Har upptäckt att de som vägde mindre än mig när de opererades ofta blir smalare än mig, och de som vägde mer än mig oftast inte går ner till samma vikt som mig... Dock är det ju väldigt individuellt.

Jag resonerar iallafall så här, jag vill inte börja banta för att komma ner till den vikten jag vill utan då väger jag hellre några kilon för mycket. FÖr att börja banta och hamna i det träsket igen.... Ja där vill jag aldrig hamna igen...
  • Jennnie

HelenN skrev 2009-01-02 15:38:58 följande:

Nä det är en låång historia. Men hon (doktorn) skrev ut Reductil i höstas till mej, med orden: detta är sista chansen, går du inte ner nu blir det operation som sista utväg. Jag som blivit opad i magen ett tiotal gånger (exempelvis sent missfall, utomkveds, kjesarsnitt mm) blev ju avskräckt. Ville Inte bli opad igen. Men började efter hand vänja mej vid tanken efter att ha sugit åt mej så mycket information jag bara kunde få. Men så idag så ville hon istället att jag skulle testa ett halvår till med Reductil. Men jag känner mej inte alltför nedslagen ändå, tycker jag. Jag får helt enkelt göra en riktig kraftansträngning och ge mej f-n på att lyckas denna gång...
    Om du inte är nöjd med hennes svar om reductil så får du försöka övertala henne att skriva en remiss ändå, det är ju inte husläkaren som avgör om man ska opereras utan kirurgen.
  • Jennnie

Det är lite roligt att det finns människor som är så rädda för kateter, att de knappt vågar operera sig. Det ända jag var livrädd för när jag lade mig på operationsbordet var att inte vakna upp igen. Katetern är det minsta ni ska bekymra er för, ni märker inte när de sätter in den (görs väl nästan jämt under operation) och att de sedan tar ut den, jag menar smärtan som man har i magen är ju ganska stor och man får ju en del smärtstillande så det känns inte när man de drar ut den.

Vill inte skrämma upp någon angående smärtan efter operationen heller, för den är igentligen inte så farlig heller, eller jo det gör ont, självklart gör det, men de är väldigt frikostiga med smärtstillande efter en sådan stor operation så man ska aldrig behöva ha riktigt ont.

Lycka till alla ni som snart ska göra operationen, kommer ihåg känslan. Var verkligen livrädd men ändå fast besluten om att göra operationen på grund av att jag ville ha bättre livskvalitè. Och bättre livskvalitè har jag absolut fått

Kram Jennie

• Jennnie

Visst är tanken med en operation att ändra om sina vanor, det finns trots allt människor som har gått upp allt igen, så man bör vara försiktig med vilka vanor man tillåter sig själv att hamna i.

Angående alkohol så var jag helt vit i 6 månader och tog det väldigt lugnt upp till 1 år. Vet att många har börjat dricka långt tidigare och det har ju "fungerat" men det finns faktiskt två anledningar till att jag har gjort så här och det är:

1. Det kanske viktigaste skälet, det är att kroppen har genomgått en stor operation, med skarvar som jag ville skulle vara fullt läkta innan jag börjar med alkohol, vi har ju i dagsläget mycket lättare att få magsår och då ska man ju vara lite restriktiv med vissa läkemedel och alkohol.
    2. När man dricker alkohol och helst i stora mängder stryper man fettförbränningen, dessutom är man ofta sugen på mindre bra mat i samband med intaget- Och jag ville inte äventyra min viktminskning.

Idag nästan 2 år sedan jag opererade mig har jag ett "normalt" intag av alkohol, festar till det ibland och kan dricka vin till maten lördagskvällen hemma...

Kram Jennie

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass