• Ezder

    Kärleken till ett barn

    Tänk vilken lycka, att få uppleva den allra största kärleken, så stark att jag inte trodde att den kunde finnas... Kärleken till ett barn.

    Jag älskar våra busstunder på kvällarna, när vi skojar och kittlar honom och han nästan kiknar av kluckande skratt, och hans vackra små ögon rynkar sig till små springor i ögonvrårna, och tungan sticker ut och han bara är så GLAD.

    Jag älskar att amma honom till sömns, se honom sluta ögonen medan de små viftande armarna lugnar ned sig, känna den lilla kroppen slappna av mer och mer tills han ligger där lealös i mina armar och snuttar förstrött i sömnen ytterligare en stund innan det är dags att bädda ned honom.

    Jag älskar när han sover, att ligga där i halvmörkret och titta på hans vackra lilla ansikte, totalt avslappnat, och de små händerna spretande på kudden.

    Jag älskar nattamningen, att sitta där i mörkret med mitt lilla mirakel i famnen, och än en gång känna honom slappna av och somna om.

    Jag älskar när han vaknar, utsövd och glad, jollrande, och hans underbara leende när jag kommer in till honom och säger god morgon. Han är så söt när han hälsar mig, samtidigt som hela hans kroppsspråk säger "Hallå! Jag är bajsnödig! Toa! Nu!".

    Jag älskar när han står och hoppar i mitt knä medan hans små ivriga händer utforskar mitt ansikte, drar mig i tänderna, klöser mig i munnen, drar mig i håret, försöker greppa min näsa, sträcker sig efter mina blanka ögon och försöker ta dem, eller försöker nå något bakom mig... Och hur han tittar på mig, jollrar, skrattar, för att i nästa ögonblick suga in min näsa eller kind i munnen.

    Jag älskar att bära honom i sjalen medan han nyfiket tittar omväxlande på naturen runtomkring, omväxlande på mig med sina kloka ögon, pratar lite... Och när det sedan efter en stund börjar bli tröttande, hur han sluter sina ögon, lutar huvudet mot mitt bröst och somnar, fullkomligt trygg. Så underbart att bära det vackraste jag har närmast hjärtat.

    Till och med när han är ynklig och ledsen, och allt jag kan göra är att hålla honom i famnen, vagga och sjunga när han är okontaktbar i sin gråt, är han det underbaraste jag någonsin sett.

    Jag är lycklig och tacksam för varje dag, varje minut och varje magisk sekund vi får uppleva tillsammans, och för den enorma, villkorslösa kärleken som inte går att greppa, som bara finns där, ofattbar och underbar.

    Tänk att livet kunde bli så...

  • Svar på tråden Kärleken till ett barn
  • bombombompa

    Jag bara läser, ler & håller med dig, fullt och fast!!! Det finns ingen större kärlek för mig än mina barn, allt annat bara bleknar i jämförelse.


    Må gott!

  • Repris

    Åh, vad vackert skrivet! Det är verkligen underbart att få uppleva den kärleken!

  • lilla carro

    så vackert skrivet ts.. och fullständigt sant.. du gjorde min dag fulländad!

  • Ezder

    :)

    Tack för era kommentarer!

    Jag bara kände att jag måste skriva ned det någonstans, det kanske är julstämningen som spelar in och gör mig extra blödig. :)

  • Repris

    Ezder skrev 2008-12-19 13:22:34 följande:


    :)Tack för era kommentarer!Jag bara kände att jag måste skriva ned det någonstans, det kanske är julstämningen som spelar in och gör mig extra blödig. :)
    Det är skönt att skriva av sig när känslorna bara bubblar i bröstet. De bara måste ut på nåt sätt annars känns det som att man kommer att spricka!
  • lillvilda

    Härligt att läsa som en motvikt till alla trådar om trötta föräldrar å barn som inte sover osv. Myser lite extra men lillen som sitter på magen i mei taien, hoppas jag aldrig glömmer doften av litet babyhuvud. Slänger en blick mot hans storebror som sover middag. Hur kan man annat än bli kära i dessa små. Finns det något bätre än att vakna på morgonen av en jollrande bebis och en 1½ åring som kommer krypande å just nu tycker allt är -Wow mamma! Livet är bara för underbart nu.

  • nina gbg

    Hihihi... ler jag med... älskar min lilla tjej så det gör ont!! När hon sträcker upp sin lilla hand o smeker min hud, när jag ammar henne.... så ömt... varsamt.. som för att säga att jag är världens goaste o lenaste mamma :)
    Då finns det inget i världen som kan jämföra....

  • SallyK

    Fantastiskt - underbart - fint! Tänk att det finns så mycket kärlek i husen runt omkring. Visst är det svårt att föreställa sig att någon annan kan älska sitt barn lika mycket som jag älskar mitt? Men det är underbart att VETA att det är så!

  • NoahLeah

    Vad underbart skrivet, håller med dig till fullo!!

    Trodde aldrig man kunde älska någon så otroligt mycket som jag älskar min son, finns inget jag inte skulle kunna göra för honom!

  • SammysMamma

    Fint skrivet, kärleken tills ens barn är den största kärleken. Helt obeskrivlig :)

  • Vendeela

    Ja det var väldigt fint skrivet!! Väntar mitt första barn nu och jag hoppas att jag kommer känna sådär!

    Men jag reagerade lite på det här:


    bombombompa skrev 2008-12-19 13:07:29 följande:
    Det finns ingen större kärlek för mig än mina barn, allt annat bara bleknar i jämförelse.
    Må gott!
    Bleknar ALLT annat i jämförelse? Kärleken till sin man då? Jag älskar min man så mycket och jag tycker alltid det låter så trist när folk säger att de älskar sina barn mer än sina män. Kan man inte älska lika djupt och brett? Det är en ren undran alltså! Jag är inte irriterad eller nåt om det nu kan låta så. Bara nyfiken på hur ni tänker om det?
  • Ezder

    Vendeela:

    Tja... Det är säkert individuellt. Jag tänkte ungefär som du innan han föddes. När sedan pojken var ett par månader, eller hur länge det nu dröjde, blev det nästan kris i familjen. Jag hade inte valt det, jag hade inte bett om det, men plötsligt sköljde den där kärleken över mig, helt okontrollerbart, när jag såg på min son, höll honom, ammade honom... Samtidigt var jag ju trött och orkade inte känna som vanligt för min man, trots att jag försökte... Han kände sig utbytt och lurad, jag var förvirrad och skämdes och vi grälade en hel del. Det gick så långt att han hade svårt att älska sonen, eftersom han hade svårt att acceptera att bli nedflyttad till nummer två när jag fortfarande var nummer ett för honom.

    Nu har han accepterat det, och läget har väl stabiliserats lite. Jag älskar dem båda, det är svårt att säga vem som är nummer ett men jag tror att det är sonen, det är han som framkallar de starkaste känslostormarna, det är honom jag genast vill krama om jag ser dem båda två och sådär - tycka vad man vill om det. Maken har accepterat det, och älskar själv vår son så mycket att han tycker att det är ok, t o m är glad över det på sätt och vis. Och det går inte att komma ifrån, ett barn är ofantligt mer krävande än en man någonsin kan bli. Och nu när min son är nästan åtta månader, mitt i separationsfasen och ibland inte ens låter mig klä på mig eller bre en macka utan att känna sig övergiven och börja gråta, och kastar mat över hela köket när han äter, och river ned allt han kommer åt osv, så skulle jag nog bli vansinnig på honom om jag inte älskade honom så mycket...

    Jag hoppas det är svar nog, det är mina tankar, andra tänker säkert lite annorlunda för vi är alla olika.

Svar på tråden Kärleken till ett barn