• abuelita

    Sen avnavling – barnets födslorätt (5:e tråden)

    Dags för ny tråd. Här är länken till den förra www.familjeliv.se/Forum-2-13/m36407096.html

    Denna tråd hade jag inte tänkt bara skulle handla om avnavling utan det är fritt fram att skriva inlägg även om annat som är viktigt runt förlossning och födelse.
    Inte minst bondingen:




    ?At the time when Mother Nature prescribes awe and ecstasy, we have injections, examinations, and clamping and pulling on the cord. Instead of body heat and skin to skin contact, we have separation and wrapping. Where time should stand still for those eternal moments of first contact, as mother and baby fall deeply in love, we have haste to deliver the placenta and clean up for the next ?case?. ? Ur denna artikel www.bellybelly.com.au/articles/birth/natural-approach-to-labour av Sarah J Buckley , obstetrikutbildad familjeläkare som fött sina egna barn hemma.

    *Under flera hundra år har nyfödda navlats för tidig. Men när man gör det innan pulsationen i navelsträngen har upphört går barnet miste om en stor mängd av sitt blod (innehållande stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar) som finns kvar i moderkakan, och även den naturliga syretillförseln som Moder Natur hade tänkt att barnet skulle ha under de första kritiska minuterna i livet medan detta blod pulserar över.

    Charles Darwins farfar var en av de först kända motståndarna till tidig avnavling:

    ? Another thing very injurious to the child, is the tying and cutting of the navel string too soon; which should always be left till the child has not only repeatedly breathed but till all pulsation in the cord ceases. As otherwise the child is much weaker than it ought to be, a portion of the blood being left in the placenta, which ought to have been in the child.? Erasmus Darwin, Zoonomia, 1801 .

    *Viktiga länkar om avnavling:
    www.birth-brain-injury.org/
    www.autism-end-it-now.org/
    www.cordclamp.com/

    Den 23 oktober 2008 presenterades nationella riktlinjer för avnavling:
    www.lakartidningen.se/07engine.php

    Och här är Rapports inslag från 18 oktober playrapport.se/ ( skriv Nyfödda går miste om viktigt blod, i sökrutan)

    Men fortfarande är det märkligt nog många förlossningschefer som vägrar rätta sig efter dessa riktlinjer, och mvc upplyser inte föräldrar om att de har rätt att välja sen avnavling.
    Vissa kliniker uppger att de måste navla av före första andetaget för att kunna ta prov från navelsträngen för fastställande av pH-värdet, trots att flera andra sjukhus tar detta prov med kanyl från pulserande navelsträng. Medan åter andra hävdar att sen avnavling orsakar behandlingskrävande gulsot. Ändå har hittills ingen av de läkare eller barnmorskor jag frågat kunnat hänvisa till någon studie som styrker detta.

    *Så här skriver Sarah J Buckley om nyföddhetsgulsot i tidningen Bellybelly www.bellybelly.com.au/articles/birth/natural-approach-to-labour

    ?Gulsot är nästan säkert förekommande när ett nyfött barn får sin fulla blodkvot, och det orsakas av nedbrytningen av detta normala blodöverskott för att producera bilirubin, det pigment som förorsakar det gula utseende hos ett barn med nyföddhetsgulsot. Det finns dock inga bevis på att detta skulle ge negativa effekter på barnet. (Morley 1998). En doktorand har föreslagit att gulsot, som finns hos nästan alla människobarn till en viss grad, och som oftast förlängs via amning, kanske istället är nyttig för barnet på grund av bilirubinets anti-oxidanta egenskaper. (Gartner 1998) ?

    Och skrämmande nog tycks det fortfarande inte finnas något intresse - varken hos sig barnmorskor, obstetriker eller neonatologe - för HLR med intakt navelsträng. Barn som föds med syrebrist skall alltså enligt de nya riktlinjerna fortfarande navlas av meddetsamma för att tas ut till akutrummet, trots att det framför allt är de här barnen som löper risk att få hjärnskador av tidig avnavling.

    * Stamcellsforskarna behöver så färskt blod som möjligt och det krävs avnavling före första andetaget för att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakorna. Detta blod kallar forskarna för ?navelsträngsblod?, trots att det mesta av blodet alltså finns i moderkakan. Men när det kallas så kan man förledas att tro att det är något som donatorn inte behöver själv, vilket alltså är fel.

    Avnavling före första andetaget gäller framför allt sjukhusen i Göteborgstrakten (där Nationella blodbanken för stamceller finns).

    * Ni som vill försäkra er om att era barn inte ska utsättas för tidig avnavling bör skriva in i förlossningsbrevet att avklampning av navelsträngen inte får ske innan pulsationen i den har upphört. Detta brukar ta mellan 3 till 5 minuter. Ibland längre och ibland lite kortare tid. Men det finns faktiskt ingen anledning att göra det innan moderkakan har fötts fram, och det är inte ens bråttom då.
    Påminn gärna personalen också, både barnmorskan och undersköterskan, eftersom det här kan gå på ren rutin plus att det inte alltid finns tid att läsa förlossningsbrevet (lämpligt om pappan bevakar det här).
    Jag rekommenderar även att ni överlämnar en utskrift av det här (eller mailar den till avdelningen i förväg) :
    www.birth-brain-injury.org/consent.htm

    *Barn som föds med syrebrist har inte sällan blivit utsatta för felaktigt använt värkstimulerande dropp (rätt använt kan det dock vara en livräddare)
    Läs tråden om värkstimulerande dropp :
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m36391340.html
    Om de då dessutom navlas av för tidigt ökar riskerna för att de får hjärnskador.

    * Om ni blir nekade sen avnavling kan ni förutom att påminna om de nationella riktlinjerna hänvisa till Hälso- och sjukvårdslagen och WHO´s rekommendationer:

    Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) säger:

    *Vården ska bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet.

    *Vården och behandlingen skall så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.

    *Patienten skall ges individuellt anpassad information om sitt hälsotillstånd och om de metoder för undersökning, vård och behandling som finns. Om informationen inte kan lämnas till patienten skall den i stället lämnas till en närstående till patienten.

    *Den som vänder sig till hälso- och sjukvården skall när det är lämpligt ges upplysningar om metoder för att förebygga sjukdom eller skada.

    ?WHO Rekommendations for the Prevention of Postpartum Haemorrhage. October 2006.page 15
    "Recommendation:
    Because of the benefits to the baby, the cord should not be clamped earlier than is necessary for applying cord traction in the active management of the third stage of labour. (weak recommendation, low quality evidence) For the sake of clarity, it is estimated that this will normally take around 3 minutes."

    Intervjun i Radio Govern America 12:e juli 08, då den pensionerade amerikanske obstetrikern George M Morley berättar om tidig avnavlings negativa inverkan på barnets fysiska och mentala hälsa och utveckling, rekommenderar jag verkligen . ALLA som är intresserade av barns hälsa och utveckling borde lyssna på den. Den som inte förstår engelska eller inte får igång spelaren kan läsa min sammanfattning av intervjun på svenska i inlägg nr 1:

    216.240.133.177/archives32/Weeks/2008/07/Weeks_3_071208_090000.mp3. (Först spelas musik en stund innan programledaren pratar några minuter före en reklampaus. Efter reklamen startar intervjun. Det hela håller på en timme, med några reklamavbrott. Tänk på att det går att snabbspola och att minimera spelaren)

    * Med tanke på att en mamma i en av de förra trådarna inte fick livmodersammandragande medel trots att hon blödde kraftigt, eftersom hon skrivit i förlossningsbrevet att hon inte ville ha det förrän pulsationen i navelsträngen upphört vill jag råda er som avsäger er oxytocin/syntocinon att ni stryker under ordentligt att detta bara gäller medan navelsträngen pulserar och att de naturligtvis ska ge er det om det är NÖDVÄNDIGT, alltså om ni börjar blöda mer än normalt.

    Lär även detta som jag sammanfattat ur stycket om efterbördsskedet i Sheila Kitzingers bok Ditt barn på ditt sätt, om hur risken för blödning och kvarhållen moderkaka kan minskas:

    ?Blödningar uppstår när fingerlika utskott på moderns sida av moderkakan slits loss, men om den stöts ut snabbt kan livmodern dra ihop sig ordentligt och blodförlusten minimeras. Preparaten som används är effektiva , och kan rädda liv om blödningen är kraftig, men att använda dem rutinmässigt har flera nackdelar, och det gäller även för tidig avnavling och dragning i navelsträngen.
    När man drar i navelsträngen går den ibland av. Och ibland händer det också att en del av moderkakan blir kvar om den inte har släppt helt. Om hela eller delar av moderkakan blir kvar i livmodern måste den tas ut för hand under narkos. Om den inte har lossnat händer det t.o.m. att livmodern vänds ut och in.
    Om du vill ha ett naturligt efterbördsskede ska du be om:

    -att få sitta upp i upprätt ställning (på huk eller på knä) för att tyngdkraften ska kunna hjälpa till att föda fram moderkakan
    -att slippa livmodersammandragande medel, om du inte börjar blöda kraftigt
    -att inte få navelsträngen avklampad förrän den har slutat pulsera
    -att få föda fram moderkakan själv utan att krysta? (här antar jag att Sheila menar att inte barnmorskan ska säga åt en att krysta, utan det ska man bara göra när/om man känner spontant att man vill krysta).?

    Eftersom det är vanligt att navelsträngen klipps av när den är virad runt barnets hals eller kropp har jag letat fram instruktioner om hur man kan rädda den istället för att klippa (självklart förstår jag att detta inte alltid är möjligt)

    a. Om navelsträngen är slak, lirka den över barnets huvud.
    b. Om den är för stram för att kunna glida över kroppen men inte sitter hårt runt halsen, lirka den över axlarna samtidigt som kroppen glider ut och låt barnet födas fram igenom navelsträngen
    c. Om navelsträngen är för stram för att kunna glida över axlarna, men ändå har lite kvar att ge, gör så här :

    1. Låt båda axlarna födas fram sakta utan att navelsträngen påverkas.

    2. Medan axlarna föds fram, vrid barnets huvud så att ansiktet trycks mot mammans ena lår.

    3. Håll barnets huvud mot mellangården medan kroppen föds fram i kullerbyttaställning.

    4. Vira bort navelsträngen

    Eftersom de här ?kullerbyttabarnen? ofta är medtagna och har dålig färg är det viktigt att hålla dem lägre än moderkakan och mjölka navelsträngen, så att de så snabbt som möjligt får i sig blod och syre. De återhämtar sig då förstås snabbare och slipper (förhoppningsvis) navlas av och rusas ut till återupplivningsrummet, utan kan istället stanna kvar och vila ut hos mamma, hud mot hud.. (lämpligt att skriva in i förlossningsbrevet)

    För en Rh negativ mamma vars barn är Rh positivt är det särskilt viktigt med sen avnavling. När moderkakan skalas loss från livmoderväggen kan lite blod komma in i mammans blodomlopp . Sannolikheten för att detta inträffar är större vid tidig avnavling eftersom en stor del av barnets blod då finns i moderkakan och när trycket ökar i den kan blodkärl brista. Detta ger upphov till immunisering (modern bildar antikroppar i sitt blod), vilket kan bli problem vid kommande graviditeter.

    * I inlägg nr 2 finns en text som är lämplig att skriva ut och ta med till både MVC och förlossningen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 13:05
    Nystartad tråd om värkstimulerande dropp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m39564431.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 02:20
    The Other Side Of The Glass





    Kvalificerad barnmisshandel?

    Pappor, här har ni verkligen en viktig uppgift!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-06 11:41
    Ett tips man kan man ha nytta av om barnet har fastnat i utdrivningsskedet:
    ?Två personer på var sin sida om kvinnan trycker då ihop den övre delen av bäckenet för att öka utrymmet där barnet inte får plats.? ( Lisa Farbre, författare till Mamma pappa barn)
    Alla barnmorskor känner inte till den här tekniken, så det kanske vore bra att tipsa om den i förlossningsbrevet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-08 22:30
    Liten kom-ihåg-lista:
    * Det viktiga är när navelsträngen klampas, inte när den klipps.
    * Det är inte sant att barnet måste hållas i samma nivå som moderkakan de första 30 sekunderna, man kan få upp barnet på bröstet med en gång.
    * Personalen kan klampa av tidigt av bara farten även om man kommit överens om något annat. Se därför till att pappan, eller annan medföljare, vakar som en hök över navelsträngen när barnet kommit ut.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 11:48
    The Best-Kept Secret !!!




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 13:12
    Det här artikeln i Norrköpings Tidningar 16/1-09 är den bästa jag hittills läst om avnavling

    www.nt.se/nyheter/artikel.aspx

  • Svar på tråden Sen avnavling – barnets födslorätt (5:e tråden)
  • abuelita

    Januaritösen. Men hur kan hon säga så!! Du lämnade väl t.o.m. med en kopia av texten som Planeraren och jag hjälptes åt att sätta ihop? (se inlägg nr 2 i den här tråden) Där finns ju bl.a. länken till artikeln i Läkartidningen.

  • Carolin81

    Hejsan! Självklart har jag läst dessa artiklar. Jag förklarade inte allt berörande detta patientfall då jag inte anser att det var det viktigaste. Det värsta är dock när många kommer till oss med taggarna utåt och bara antar att vi inte kommer gilla det som föräldrarna önskar. Jag menar bera att det finns fall då man önskar att man kunde vänta längre med avnavlingen men då det inte hinns med. Mycket kan hända på förlossningen och alla fall är så otroligt unika. Jag är absolut medveten om att det är viktigt att barnet får i sig av det sista blodet osv, men det är en sak att följa en manual rent teoretiskt mot praktiskt. Om jag tex inte känner att barnets hjärta slår så navlar jag av tidigare än normalt för att ta ut barnet på barnbordet och börja återuppliva det, men handlar det endast om att inte andningen har kommit igång så självklart avvaktar man. Men det finns många andra aspekter omkring detta. När vi fick ge denna mamma läkemedlet så kom moderkakan ut och hon slutade snart att blöda. Visst är det bättre på ett sätt med sen avnavling med tanke på att moderkakan ska ut, men när den faktiskt blir kvar i livmodern så finns risken för stora blödningar, vilket drabbade denna mamma, jag tror nog ändå på att man ska ta livmodersammandragande medel trots sen avnavling, det är ju på ett sätt ändå liknande kroppens egna oxytocin! En sak till som jag personligen tycker är mysigt är när barnet läggs upp på mammas mage direkt efter förlossningen. Nu vill många att barnet ska läggas lågt, helst i sängen, det tycker jag känns synd, tror på den första hud mot hud kontakten. Men många vill ju ändå ha barnet på magen och sen avnavling...

    Synd att ingen BM är kvar här. Ni har kanske lyckats skrämma nort dem?!?

  • abuelita

    Caroline, jag ska svara på ditt senaste inlägg i morgon, hinner inte nu. Men jag ville nu ändå tala om för dig att du är den första barnmorskan som deltagit här som varit riktigt vänlig och gullig. Jag har fått ta emot massor med skit från barnmorskor och andra som jag förstått jobbar inom förlossning och neonatal, under det här året som jag skrivit om avnavling på FL, framför allt i början. Men nu efter att nationella riktlinjerna presenterades har det blivit tyst.
    Kram på dig!

  • abuelita

    Carolin81 skrev 2008-12-20 18:24:52 följande:


    Hejsan! Självklart har jag läst dessa artiklar. Jag förklarade inte allt berörande detta patientfall då jag inte anser att det var det viktigaste. Det värsta är dock när många kommer till oss med taggarna utåt och bara antar att vi inte kommer gilla det som föräldrarna önskar. Jag menar bera att det finns fall då man önskar att man kunde vänta längre med avnavlingen men då det inte hinns med. Mycket kan hända på förlossningen och alla fall är så otroligt unika. Jag är absolut medveten om att det är viktigt att barnet får i sig av det sista blodet osv, men det är en sak att följa en manual rent teoretiskt mot praktiskt. Om jag tex inte känner att barnets hjärta slår så navlar jag av tidigare än normalt för att ta ut barnet på barnbordet och börja återuppliva det, men handlar det endast om att inte andningen har kommit igång så självklart avvaktar man. Men det finns många andra aspekter omkring detta. När vi fick ge denna mamma läkemedlet så kom moderkakan ut och hon slutade snart att blöda. Visst är det bättre på ett sätt med sen avnavling med tanke på att moderkakan ska ut, men när den faktiskt blir kvar i livmodern så finns risken för stora blödningar, vilket drabbade denna mamma, jag tror nog ändå på att man ska ta livmodersammandragande medel trots sen avnavling, det är ju på ett sätt ändå liknande kroppens egna oxytocin! En sak till som jag personligen tycker är mysigt är när barnet läggs upp på mammas mage direkt efter förlossningen. Nu vill många att barnet ska läggas lågt, helst i sängen, det tycker jag känns synd, tror på den första hud mot hud kontakten. Men många vill ju ändå ha barnet på magen och sen avnavling...Synd att ingen BM är kvar här. Ni har kanske lyckats skrämma nort dem?!?
    Nu kommer ett mitt-i-natten-svar här

    Ja Caroline, det är nog säkrast att ge oxytocin, i synnerhet om det är något krångel eller komplikationer med barnet så att det blir stört och inte kommer upp till bröstet på en gång och börjar suga, eftersom stimuleringen av bröstvårtorna får livmodern att dra ihop sig..

    Om du läser mina 2 läsarkommentarer till artikeln med riktlinjerna för avnavling i Läkartidningen så ser du att jag håller med dig fullkomligt om att barnet bör läggas på mammas bröst direkt, hud mot hud, istället för att hållas i lägre nivå än moderkakan i 30 sekunder först.

    Det gläder mig verkligen att du har läst det jag länkat till. Du är nog den första bm som gjort det. Jag kan i alla fall inte minnas att någon kommenterat något av det. Lyssnade du även på radiointervjun?
    Jag hoppas du inte har några svårigheter att förstå engelska, Det är nämligen rätt så tidsödande för mig att översätta till svenska, men jag har i alla fall gjort ett kort sammandrag på svenska av det George Morley säger i intervjun. Och det finns nu i inlägg nr 1 i den här tråden.

    Det skulle betyda mycket för mig att få höra dina synpunkter på det, liksom på det som står i länkarna om livräddning med intakt navelsträng.
    Jag skulle även vilja veta hur du motiverar omedelbar avnavling när barnet inte har någon puls. Försöker du inte först med att lägga en våt , kall trasa/ svamp en kort stund på barnets bröst eller rygg för att få igång andning och puls? Och håller du inte barnet lägre än placenta i 30 sekunder eller mjölkar navelsträngen innan du navlar av?

    Vad tror du om att flytta in akututrustningen till förlossningsrummet, så som de här läkarna och barnmorskorna gör, alltså de som ligger bakom webbsidorna jag länkar till?

    Om du vill ha nedanstående texter översatta kan jag göra det. Säg till i så fall. Men om du inte har några problem att förstå innehållet så skulle jag gärna vilja ha lite kommentarer från dig på det här:

    ?If a child is born very depressed, (limp, pallid and unresponsive) with a pulsating cord, the placenta is the only organ sustaining life; it should not be amputated. There should be no hurry to ventilate. The child is in a state of generalized vasoconstriction; it may take a few minutes of placental transfusion to reverse this, to establish pulmonary circulation and to restore breathing reflexes. Lower the child well below the placenta.

    If the heart rate stays above 100 bpm for a minute or two, a cold sponge placed on the back or chest momentarily will usually start respiration; if this does not, bag-mask the child. A cord pulse rate >100 bpm indicates an adequately oxygenated child. Even with a very depressed child at birth, resuscitation using placental oxygenation and placental transfusion will usually result in a five-minute Apgar of nine or ten. If the heart rate is below 100 bpm, ?milk? cord blood into the child.?

    ?A very depressed baby may not respond to cold and stimulation, and artificial ventilation may be needed. It is extremely important that placental oxygenation and placental transfusion be maintained (the cord should NOT be clamped) during resuscitation. If heart tones disappear during delivery and the child has no heartbeat at birth, all available cord blood should be milked into the child; this may re-start the heart. If the heart rate is very slow at birth, the child should be lowered below the level of the placenta to allow gravity to fill the child with oxygenated blood from the placenta. ?
  • abuelita

    Carolin81 skrev 2008-12-20 18:24:52 följande:


    Det värsta är dock när många kommer till oss med taggarna utåt och bara antar att vi inte kommer gilla det som föräldrarna önskar.
    Kanske du förstår varför vissa kommer med taggarna utåt när du läser de här inläggen (det här är bara ett axplock, det finns fler liknande rapporter från besvikna föräldrar)

    ? min man påminde om avnavlingen till barnmorskan och hon hann ju läsa journalen innan oxå (kanske inte hela?). När jag fött fram henne, stod på knä i sängen, och skulle lyfta upp henne kom det helt plötsligt en hand och lyfte upp navelsträngen och jag såg en peang. Min man hade vänt sig om för att flytta undan brickbordet och såg inte sköterskan som kom. Jag började smälla henne på fingrarna och sa lite hysteriskt -ingen klampning, ingen klampning!!! Hon släppte navelsträngen och bad om ursäkt flera gånger. Barnmorskan hade inte meddelat henne. Det gick ju så fort allting så det var lite rörigt runtomkring. ?

    ?jag undrar om du vet hur den officiella statusen till sen avnavling ser ut idag på SÄS (sjukhuset i Borås) och på Östra sjukhuset i Göteborg?
    Blev lite förvånad idag på föräldragruppen när jag frågade om detta och min barnmorska gav ett bestämt "nej" på frågan om man som föräldrar själv har rätt att besluta om sen avnavling trots att man inte hunnit ändra den rutinen på sjukhuset ännu. Jag trodde att man kunde få bestämma det själv och att det var ok bara man var tydlig och sa till i god tid innan och kanske också påminde eftersom en del kanske klipper av bara farten...
    Tacksam om du vet något om de sjukhus jag nämnt ?

    ?Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL!?

    ?Tråkiga nyheter, jag var ju lovad sen avnavling inför mitt planerade snitt på Danderyd i onsdags men så blev det tyvärr inte. När vi kom in till avdelningen på morgonen och jag påminnde den Bm som jobbade om mitt önskemål så var det plötsligt inte alls säkert att man skulle kunna tillgodose detta. Bm menade att detta fick jag ta upp med snittläkaren (det var en annan Bm som jobbade under inskrivningen och enl henne skulle det inte bli ngra problem att få sen avnavling). Väl nere i op. salen bad jag därför att få ett par ord med snittläkaren innan op. och även hon menade på att det inte alls var säkert att man kunde avnavla sent. Hon tog bland annat upp risken att jag kunde förblöda om man väntade för länge och risken för gulsot. Jag blev helt paff och undrade om man inte åtminstone kunde möta mig halva vägen och låta navelsträngen pulsera en stund innan man avnavlade. Vi får ta det som det kommer blev svaret och sen orkade jag inte bråka mera. Man känner sig ju ngt utsatt när man ligger där bedövad på op. bordet och vill inte gärna stöta sig med personen som strax ska börja skära i en. Det gick fort att få upp Tindra på bröstet så ngn sen avnavling blev det ju knappast. På utskrivningssamtalet med snittläkaren frågade jag om man avnavlat tidigt och enl henne hade man väntat lite längre än vad man annars gör men frågan är ju om det stämmer. Och hur länge är lite längre, sekunder?? 5 dagar innan förlossningen skrev denna mamma så här:
    ?Måste bara meddela att jag tog upp frågan om sen avnavling vid min snittinskrivning i förra veckan och enl Bm ska det inte vara några som helst problem att få sen avnavling trots att jag ska snittas. Hon skrev in mitt önskemål i min journal och lovade att hon skulle se till att detta efterföljdes (om inte hon själv är med vid snittet så ska hon påminna berörd Bm om mitt önskemål). Inga problem eller diskussioner på Danderyd mao Nu är det ju tyvärr så att jag ännu inte vet om det blir ett vakensnitt eller ett snitt i narkos för min del och jag antar att det blir tidig avnavling om jag är sövd. Men bara att hålla tummarna för att narkosläkaren lyckas sätta bedövningen och att jag får vara vaken.?
  • Cyberdansken

    Så är jag tillbaka i tråden. Har varit utan internet i gott en månad.
    Angående SÄS Borås, så tycker jag kanske det är dax att vi skriver till sjukhusnämnden och frågar varför deras förlossningsavdelning vägrar följa nationella riktlinjerna samt sjukvårdslagen?

  • abuelita

    Cyberdansken skrev 2008-12-21 14:05:18 följande:


    Så är jag tillbaka i tråden. Har varit utan internet i gott en månad.Angående SÄS Borås, så tycker jag kanske det är dax att vi skriver till sjukhusnämnden och frågar varför deras förlossningsavdelning vägrar följa nationella riktlinjerna samt sjukvårdslagen?
    Nämen heej Cyberdansken! Så roligt att se dig tillbaks.

    Absolut, det är hög tid att skriva till sjukhusnämnden nu. Äntligen lite karlatag här

    Jag har faktiskt skrutit över dig när de gravida kvinnorna har fått ta hela den här biten själva, både med mvc och sjukhuspersonalen, och t.o.m. under själva förlossningen varit tvungna att vakta över navelsträngen och styra och ställa, utan någon hjälp från pappan.
  • Rigmor Mortis

    Cyberdansken skrev 2008-12-21 14:05:18 följande:


    Så är jag tillbaka i tråden. Har varit utan internet i gott en månad. Angående SÄS Borås, så tycker jag kanske det är dax att vi skriver till sjukhusnämnden och frågar varför deras förlossningsavdelning vägrar följa nationella riktlinjerna samt sjukvårdslagen?
    Ja, gör det! Jag ska föda där i maj, det vore trevligt om det är lätt att få igenom sen avnavling då
  • Helle04

    Som motvikt mot att det går trögt så måste jag säga att jag blev jättebra bemött på Södersjukhuset för tre veckor sedan då jag gjorde ett planerat snitt. Hade laddat med massor av argumentation (tack abuelita!) men de var helt coola o sa, visst inga problem utan att jag behövde argumentera (kändes skönt då det är jobbigt att argumentera med folk om man inte arbetar inom området). Tog upp det med läkaren vid inskrivningen och sedan lämnade jag en lapp med önskemål till BM precis innan snittet och hon sa precis som läkaren, det fixar vi. Sedan var hon mkt tydlig med vad hon gjorde, upprepade att vi ville ha sen avnavling, att hon höll honom lågt, att allt såg bra ut etc...han skrek bra direkt och det kändes ju också bra. Han hade fin färg redan från början...stor skillnad från dottern som jag födde 04. Han har haft en enklare släng av gulsot men inget som hindrade att vi fick åka hem efter tre dagar och det har släppt mkt sedan dess.

    Låter som om man i dessa tider av övergång behöver påminna o puffa men ju fler som gör det desto mer sitter väl rutinen sedan!

  • abuelita
    Svar på #29
    Tack Helle! Det kändes som att det var dags för en positiv rapport nu

    Så jätteskönt för dig att personalen på SÖS var så förstående och du slapp argumentera.
    Det verkar faktiskt som att alla Stockholmssjukhusen har övergått till sen avnavling nu

    Du har verkligen rätt i att det är viktigt att många hjälps åt att pusha och påminna nu i denna övergångstid till sen avnavling.
Svar på tråden Sen avnavling – barnets födslorätt (5:e tråden)