• RoL

Dimljus

no pasaran skrev 2009-02-06 08:34:07 följande:

TurboBubbla skrev 2009-02-04 07:27:31 följande:
    i mörker ger det en bättre ljusbild och då syns inte heller dina megafälgar, men sak samma.Själva ljuskombinationen i sej är inget snuten bryr sej om heller, såvid man inte blir stoppad för nåt annat och i de fall påpekar de oftast bara det hela och ber en blända om.Dessutom finns det en hel del massa andra stylinggrejjer, däckkombination osv, som också är olagliga.Värre är ju t ex de som kör med trasiga eller obefintliga lysen..Sen vad böter anbelangar, så är det inget jag betalar, så det bekymrar mej inte heller.och att jämföra med s k "fjortisuttryck" är bara löjligt. Folk får väl klä sej hur man vill. Fuck alla normer och oskrivna lagar!
    När du tänder dimljusen hände flera saker, del förändras ljusbilden, det är sant, du får en stark belysning precis framför din bil. Dina ögon kommer då att uppfatta det ljuset och ställa om sig och ge dig sämre mörkerseende. Ögonen kommer dessutom att dras till den ljusare området och kanske är det därför du själv inte blir bländad av andras ljus, du sitter ju och stirrar ner i backen framför din egen bil

Själv räds jag inte för att slå på både heljus och blinka med extraljus när jag blir bländad av trähattar som ska vara coola.

Om de blir bländade får de väl dra ner kepsen eller toppluvan.

Det påverkar inte mig

* när det är hackspettar ute så ska en del ha mössa på sig, för att det är coolt och snyggt *
  • RoL

markous skrev 2009-02-21 19:16:05 följande:

Lagen är till för en anledning. Man skall inte blända för att det ökar risken för olyckor. Olyckor skadar/dödar.Sen att hämnas i trafiken gör dig minst lika korkad som den du hämnades på. Det är oansvarigt att bete sig lika illa. Och vi är väl endå vuxna män?... Eller?
    Handlar det om hämnd ?

jag bryr mig inte om de som inte bländar, men det är irriterande med de som bländar för att vara coola

Men huvudanledningen till att jag slår på mitt helljus - om det inte bländar andra - är att min syn, det jag ser av vägen och ev gångtrafikanter, barn, djur blir så mycket bättre.

Deras ljusmängd som bländar mig möts av min ljusmängd coh jag ser mycket bättre vad som finns framför mig på vägen.

Inte hämnd, det handlar om att se vad som finns på vägen.
  • RoL

Två fel blir inte rätt. Du har rätt i det du skriver.

Men visst ser jag bättre vad som finns på vägen. Det är inte jag som har två helljus och två halvljus i ögonen, jag har två halvljus och två dimljus i ögonen. En del såna kombinationer bländar inte - och jag behöver inte fostra andra i trafiken. Men en del bländar, och jag vill se vad som finns framför mig.

Svar på tråden Dimljus