Någon som är anställd som personlig assistent åt sitt eget barn? Frågor!
Hej mamma S. jag är helt ny på sidan.... inte lärt mig allt än men, men... jag har en dotter som liksom din tjej har både tourette och asperger syndrom. hon är tio år, snart elva. jag är också hemma heltid med en fjärdedels vårdbidrag. inte allt för lätt, men jag tycker att prioriteringen är det viktigaste. Hon kräver så mycket hemmastudier och egen tid, och eftersom jag har två till barn känner jag att ett arbete just nu skulle både stressa och knäcka vår familj, (detta efter tidigare erfarenheter då jag haft jobb) hela familjen tjänar på att jag är hemma och inte stressar iväg och har ont om tid. tyvärr har jag inget svar på din fråga men den intresserar mig också. den tid vi föräldrar till barn med särskilda behov lägger ned är svår för andra att se tycker jag. har upptäckt att det är lättare att höja vårdbidrag, få assistanshjälp i skolan mm om man har ett fysiskt handikappat barn och/eller utåtagerande. min tjej är inåtvänd o tillbakadragen i offentliga sammanhang så ingen ser henne som ett problem i samhället o därför får hon inte kosta pengar. personligen tycker jag att det viktigaste av allt är att hon får samma förutsättning och start som alla andra och lägger den mesta hjälpen på egen hand. synd att allt behöver handla om ekonomi tycker jag. men dessvärre är det ofta så om man ska överleva vardagen också. idag har jag som sagt prioriterat bort ekonomin. men så kan vi ju inte ha det en allt för lång tid förstås.....