• Boman88

Ont i leder i händerna...

Någon mer som fått ont i lederna i fingrarna och har jätte ont? Mina händer somnar hela tiden.
    Kan knappt böja fingrarna längre, inte utan att det smärtar iaf ... När jag vaknar på morgnarna så "hoppar lederna" när jag böjer på fingrarna, ungefär som dom hoppar ur led och sen tillbaka igen...

Har detta med graviditeten att göra? Att man är svullen osv??

• Svar på tråden Ont i leder i händerna...
  • grabbmamman linda

Ja, en hel del har det så karpital syndromen eller vad sjutton det heter.. du kn söka på nätet på det.

Jag hade de tnärjag var ny på jobbet. Skitjobbigt man vaknar det värker mm.. Sk handledskydd kan hjälpa då handleden förblir rak.

• April Mamma

karpaltunnelsyndrom heter det =)

• April Mamma
    grabbmamman linda skrev 2008-12-26 20:27:56 följande:
    tack aprilmamma :)
    =) Världens konstigaste ord typ
  • Yohanna86

karpaltunnel syndrom är när nervus medianus blir klämd under ligamentum transversarium carpi, för att vara korrket ;) (är naprapat) det kommer förmodligen pga svullnaden kring graviditeten, oftast lite senre under graviditeten. man försöker att avlasta handleden genom en skena då du inte ligger flexterad när du sover bla, och hjälper inte det kan man gå in och lägga ett snitt i ligamentet så nerven får mer plast och förhoppningsvis får du mindre symtom. så är det olidligt så uppsök en läkare....

lycka till!

kramar

• heidi021

Jag har också ont i händerna.. Varje gång jag anstränger dom.. typ diskar och sånt.. Jag får jätte ont..

• Boman88

mitt gick över så fort hon var född. tog 2 dagar kanske. hoppas det är till någon tröst

• danilla

hej! min svägerska genomgick operation för karpaltunnelsyndrom under sin graviditet. nu efteråt har vi fått reda på att det finns en sena/muskel uppe i nacken som med hjälp av en kunnig massörs tryck och massage kan avhjälpa problemet utan någon operation. Så kolla med en massör så kanske du slipper bli opererad.

• mylife2

Jag fick problem med bägger händerna under min förra graviditet. Tyvärr hjälpte ingenting där mer än operation. Så jag fick opererat bägge händerna 6 mån resp 1 år efter födseln.
    Oerhört frustrerande!

• Bullan1978

Jag har en mild variant av detta som kom stelhet och värk i fingrarna. Inte så illa dock att jag behöver göra något åt det än. Är i vecka 35 och fick detta för ca.3 veckor sedan.

Barnmorskan sa att man kan få stödskena för handlederna. Om inte det hjälper så kan det vara aktuellt för operation.

• Boman88

Usch då!

Vilken tur att mitt gick över ... inte så sugen på operation!
    Hoppas det går över utan ingrepp för er andra och!!
    Lycka till allihop

• cactusar09

Kontakta en arbetsterapeut för dina besvär! Hon/han ordinerar och provar ut handledsstöd/skenor som minskar/tar bort besvären.

Svar på tråden Ont i leder i händerna...