Inlägg från: Anonym (jobb?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jobb?)

lönar det sig att plugga?

Är det nån som har räknat på det här mer än jag?
    exempel:

A: börjar jobba direkt vid 18 års ålder med en årsinkomst på 250.000 kr på tio år har han tjänat 2.500 000:-

B: studerar under dessa tio år tills han är 28 och ska sen börja jobba, han har då studieskulder på låt oss säga 400.000 kr. Jag betalar 6000:-/ år till CSN men jag tror att det är ganska lågt, så jag räknar med 10.000 kr/år i det här exemplet istället.

400.000/10.000= 40 år, kan det verkligen stämma? då får man betala tills man går i pension, hum. Nåt stämmer inte men jag vet inte vad

rekordet i studieskuld tom 21.07.2008 är 1.151.000 kr av en 44 årig man i Sundbyberg.

säg att man tjänar 10.000kr mer / månad på att utbilda sig från 20.000 till 30.000kr tjänar man verkligen så mycket på att utbilda sig? när man ska betala tillbaka på studieskulden, håll gärna lite nivå i era inlägg och inga personliga påhopp eller dylikt, tack

• Svar på tråden lönar det sig att plugga?
  • Anonym (jobb?)

Jo självklart ska man trivas på jobbet, men nu handlade det om det rena ekonomiska. =)

• Anonym (jobb?)

Anonym (J) skrev 2008-12-29 09:37:27 följande:

Beror ju på vad man utbildar sej till. Man måste ju kolla på vad det yrke man kommer ha har för lönenivå. Jag pluggar nu och kommer att byta bransch, från en typisk låglöne till en typsik höglöne. Från vård och omsorg till industriutveckling. Jag har räknat ut att jag inom några år kommer att ha tjänat in mitt pluggande (OM jag får jobb på en gång vill säga ).Sen så håller jag med inlägg 1, allt handlar inte om pengar. Jag pluggar främst för att få ett jobb jag trivs med och som jag står ut med fram tills pensionen!
    Om du säger att du har räknat på det och kommit fram till resultatet: "några år" så känns det inte som att du har räknat på det =) Hur många år behövs det då? nu när du har räknat med det och allt? :)
  • Anonym (jobb?)
    Alvi skrev 2008-12-29 09:38:36 följande:
    Jag blev barnskötare på gymnasiet och skulle väl kunna komma upp i 20 000 på heltid med lite tur.Men skulle jag behöva jobba med det tills jag går i pension skulle jag nog dö av deppression före det... Så DÄRFÖR pluggar jag.
    Okej, vad pluggar du till nu då?
  • Anonym (jobb?)

konkelbär skrev 2008-12-29 09:56:01 följande:

Vad är det för outbildad 18-åring som tjänar 250.000kr om året undrar jag?
    ja, alla? det handlade ju om att jämföra en outbildad med en utbildad, har du inte fattat det så behöver du itne skriva mer i den här tråden.
  • Anonym (jobb?)

Anonym (J) skrev 2008-12-29 09:59:00 följande:

Oj, räknade lite fel, det skulle bli 3.276.000 kr. Om jag räknar att jag betalar bort mitt lån med mellanskillnaden mellan min gamla lön o min nya (ca 50.000 kr per år om man räknar med avdragen skatt på 40%), så tar det inte alltför många år, då jag lever ganska snålt nu och inte tar fullt lån. Men nu tror jag inte att jag kommer göra så, utan jag kommer nog göra annat än betala av lån i förtid med lönen. Resa och shoppa och sånt.
    Vad fick du 8000:- ifrån? du får ju räkna på 7000:- isf.
  • Anonym (jobb?)

Oj, räknade lite fel, det skulle bli 3.276.000 kr. Om jag räknar att jag betalar bort mitt lån med mellanskillnaden mellan min gamla lön o min nya (ca 50.000 kr per år om man räknar med avdragen skatt på 40%), så tar det inte alltför många år, då jag lever ganska snålt nu och inte tar fullt lån. Men nu tror jag inte att jag kommer göra så, utan jag kommer nog göra annat än betala av lån i förtid med lönen. Resa och shoppa och sånt.
  • Anonym (jobb?)

• Anonym (jobb?)

Nisseblubb skrev 2008-12-29 10:01:24 följande:

Jag pluggade i 5 år till drömjobbet. Det gör att jag nu sitter och jobbar med precis det jag vill jobba med. Det är intellektuellt stimulerande och det jobb jag absolut gör bäst av allt. Även om (kanske) går med förlust så är det värt detDock så lär det inte bli någon förlust för mig eftersom medellönen ligger ca 15000 över "normal industrilön"Vidare: Att räkna med att en 18åring har en årsinkomst på 250k är väl lite i överkant?
    Vidare: Att räkna med att en 18åring har en årsinkomst på 250k är väl lite i överkant?

Förstår du inte att det är en snittlön under en tioårsperiod? kunde du inte räkna ut det själv?
  • Anonym (jobb?)

Angelven skrev 2008-12-29 10:03:20 följande:

konkelbär skrev 2008-12-29 09:56:01 följande:
    För att inte att tala om en 10-årig utbildning där du sedan får en lön som du bara betalar 10000 kr om året till CSN på...Själv är jag civilingenjör och betalar ca 1500 kr i månaden... - dvs 18000 kr om året - på en lön på ca ½ miljon. Och det är 5 års utbildning - på 10 år hinner du antingen doktorera (vilket iofs kanske inte ger högre lön) eller ta en examen till - och jag tror nog en civilekonom/civilingenjör kombo har en rätt hög lön...Sedan förstår jag inte ditt räkneexempel ? Du jämför äpplen och ananaser ? Att det tar tid att betala av CSN beror ju bara på din avbetalningstakt. Det har inte med livslönen att göra.
    säg 18.000:- om ¨året då, ännu mindre anledning att plugga vidare. De allra flesta betalar en viss summa per år, vad menar du? att du betalar allt på din första lön eller vart vill du komma? äpplen och ananaser? tala klartext.
Svar på tråden lönar det sig att plugga?