Inlägg från: Angelven |Visa alla inlägg
  • Angelven

lönar det sig att plugga?

konkelbär skrev 2008-12-29 09:56:01 följande:

Vad är det för outbildad 18-åring som tjänar 250.000kr om året undrar jag?
    För att inte att tala om en 10-årig utbildning där du sedan får en lön som du bara betalar 10000 kr om året till CSN på...

Själv är jag civilingenjör och betalar ca 1500 kr i månaden... - dvs 18000 kr om året - på en lön på ca ½ miljon. Och det är 5 års utbildning - på 10 år hinner du antingen doktorera (vilket iofs kanske inte ger högre lön) eller ta en examen till - och jag tror nog en civilekonom/civilingenjör kombo har en rätt hög lön...

Sedan förstår jag inte ditt räkneexempel ? Du jämför äpplen och ananaser ? Att det tar tid att betala av CSN beror ju bara på din avbetalningstakt. Det har inte med livslönen att göra.
  • Angelven

Anonym (J) skrev 2008-12-29 15:26:44 följande:

Jag såg det och rättade ett par inlägg efter, där jag räknade med 7.000 kr i mån. Så på 4-5 år KAN jag betala av mitt csn-lån om jag gör det med mellanskillnaden mellan min gamla lön och min nya. Så jag tjänar definitiv på att plugga.
    Njae - det är väl inte helt rätt sätt att räkna - om du tar 4-5 års utbildning förlorar du ju de 4-5 SISTA åren som yrkesverksam (de första åren får du ju!)

... så du skall räkna:

CSNlån+utbildningstid*slutlön
  • Angelven

Anonym (jobb?) skrev 2008-12-29 10:09:42 följande:

Angelven skrev 2008-12-29 10:03:20 följande:
    säg 18.000:- om ¨året då, ännu mindre anledning att plugga vidare. De allra flesta betalar en viss summa per år, vad menar du? att du betalar allt på din första lön eller vart vill du komma? äpplen och ananaser? tala klartext.
    Jag betalar inte (som de allra flesta, vi åldringar är fortfarande i majoritet) en viss summa per år utan en viss procentsats per år (4% av bruttoårsinkomst) - och den summan förändras ju med löneutvecklingen.

Äpplen och ananaser - du jämför en lön som outbildad med en utgift för en utbildad. Det är lixom inte rätt saker att jämföra.

Räkna ut livslönerna istället, se vilken som blir störst.
  • Angelven

Anonym (M) skrev 2008-12-29 14:22:05 följande:

Tur att inte alla tänker så. Då hade vi bara haft läkare, psykologer, it-tekniker, civilingenjörer m.m. i vårt land (Inget fel på dem, naturligtvis!) Men inga som tog hand om våra barn eller tog hand om oss när vi blev sjuka... Spännande samhälle.
    Njae - om vi inte hade alla dessa blåögda idealister (f'låt ) så skulle det bli brist på de som tog hand om barn och sjuka - och lönerna skulle gå upp.

... men nu står det fullt i tonåringar hos syo-konsulenten och säger "jä ôrkar int...." och så pekar hon med hela handen och säger "barnskötare" eller "vårdbiträde" och då blir det lixom arbetsgivarens marknad. Sedan hjälper det ju till att arbetsgivaren i princip har monopol
  • Angelven

Nope - men om man inte vet lönerna - då blir det ju lixom rätt svårt att räkna ut att det löner sig eller ej ?!?

Att jämföra, som trådstartaren gör, en 10-årig lön för en outbildad med att det tar 40 år att betala CSN för 10 år utbildning - det är väl ändå inte relevant ?!?

Det tar 10 år att betala - om du betalar snabbare

(Förresten - vem tar 10 år på sig för utbildningen ?!?)

• Angelven

noregrets1 skrev 2008-12-30 08:54:28 följande:

Angelven skrev 2008-12-30 07:39:11 följande:
    eh, va? Vad vill du ha sagt med den meningen? snabbare än vad?
    Snabbare än om du betalar på 40 år förstås. Det tar 10 år att betala studielånet - om du betalar snabbare.

Det finns ju inte något hinder att amortera MERA än vad som krävs i ett studielån.

Så, jag förstår inte varför TS jämför 10-års lönen för en outbildad med att det tar 40 år att betala tillbaka 10 års studielån.
  • Angelven

Anonym (J) skrev 2008-12-30 15:31:49 följande:

Du menar att jag ska räkna bort inkomstbortfallet när jag studerar?
    Självfallet - räkna på total lön under hela livet.

Eller menar du att du hellre studerar i 40 år och sedan jobbar för 2 miljoner om året de sista 5 ?

Studera 35 år och jobba för 1 miljon om året de sista 10 ?

Studera 25 år och jobba för 500000 de sista 20 ?

Livslön blir det enda vettiga sättet att jämföra - under studietiden har du i praktiken negativ inkomst
Svar på tråden lönar det sig att plugga?