• Anonym (Kaffedraken)

    Alla dessa goda råd ang. min dotter.....

    .....och vad jag inte ska göra med henne!

    Min dotter är nu sex veckor och är världens godaste flicka. :)

    Jag är ensamstående med henne, hennes pappa kommer varannandag.

    1. Vi samsover. Finns det något mysigare än att sova nära och vakna av att dottern ler stort åt dig på morgonen? Detta anser min mamma och svägerska vara fel och jag kommer få problem senare när hon ska sova i sin egen säng.

    2. Jag bär min dotter mycket, hon är inget vidare förtjust i att ligga själv mer än korta stunder i vaket tillstånd och när hon sover är det ofta samma sak. Vaknar lätt och oroligt då, så jag har henne sovandes på mitt bröst. Hon gillar heller ej vagnen speciellt mycket och definitivt inte vid vaket tillstånd. Har bärsjal till henne. Även detta är det fel på. "Du kan väl inte bära runt på henne hela tiden". Hon gillar att sitta i sin babysitter när det finns rinnande vatten i närheten (duschar & diskar) eller om jag gungar rätt kraftigt. Hon somnar då. :)

    3. Jag helammar. Dottern får bröstet när hon vill och hon får även sutta. Misstag nummer 3 enligt familjen. Enligt mig blir hon glad och nöjd av suttandet speciellt. Somnar ofta med bröstet i munnen. Hon tar ej napp än. Dottern tog bröstet direkt efter födseln och jag har inga problem fått som sår eller ömma vårtor.

    Det är som om Du gör på ett visst sätt som fungerade för dig så ska det fungera för alla. Jag vägrar låta min dotter skrika sig blå i ansiktet och kippande efter andan för att hon ska "lära" sig ligga själv. Hon är sex veckor gammal. Herregud. Tänker njuta av hennes doft och närhet så länge jag bara kan. En vacker dag är hon för stor för det, enligt henne själv då.

    Någon annan som varit med om samma "goda" råd?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-31 20:30
    Min dotter har idag först sovit tillsammans med mig i sängen ca1,5h, för att sedan sova vidare själv i ca 1h. :D Första gången hon sovit så länge själv och för mig visar det att hon är trygg och kan sova själv, åtminstonde ibland. Mammas bröst är dock fortfarande favoriten. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 12:35
    Jag fortsätter att hålla fast vid min dotters önskemål ang. amning och bärsjal. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-22 13:36
    Tänkte berätta att dottern har nu accepterat att åka i vagnen. Hon kollar in min intensivt som för att kolla att jag verkligen är där och somnar sedan. Även sovit fast den står stilla. :) Känns som att hon avskydde den innan då hon ej kunna se mig från det avståndet. Har även satt en kudde baktill så hon kommer upp och kan se mer ut och inte enbart himlen.

    Det tog henne nio veckor att komma hit, men allt i hennes egen takt. Jag har ingen brådska.

  • Svar på tråden Alla dessa goda råd ang. min dotter.....
  • Anonym (Kaffedraken)
    Svar på #15
    aniratac skrev 2009-01-21 14:21:08 följande:
    Angående samsovning. Det kan ju bli problem om man nu kallar det problem eller så förblir det gosigt. Min dotter är snart tre år och har sovit i egen säng sedan ett par månader. Vi ligger hos henne tills hon somnar och sedan kommer hon över till oss mitt i natten och sover resten i mitten. Den nya sängen står i vårat rum så vi samsover ju nästan fortfarande. Ibland var det lite jobbigt att hon sov i mitten hela tiden men vi skaffade en rejäl säng och då löste sig det problemet.Det mysigaste som finns är att när man vaknar till lite tidigt på morgonen så drar jag in henne i min famn och nosar på hennes hår och så somnar jag om : )Vi har ju inte kallat det problem att hon har fortsatt sova med oss. Men vi kan ju inte bara låta henne sova helt själv nu. Man kanske får bestämma sig hur man vill ha det redan när de är små som din lilla bebis. Men jag föredrar helt klart det sättet som vi har gjort det på.
    Jag njuter av att sova med min dotter och hon får markera när hon vill ha det annorlunda så jag håller fullt med dig. :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Sommardags skrev 2009-01-22 13:37:47 följande:


    Svar på #15aniratac skrev 2009-01-21 14:21:08 följande:
    Jag njuter av att sova med min dotter och hon får markera när hon vill ha det annorlunda så jag håller fullt med dig. :)
    Glömde skriva att hennes pappa kommer även han samsova med henne när den dagen kommer.
Svar på tråden Alla dessa goda råd ang. min dotter.....