mamma2003 skrev 2009-02-09 12:07:54 följande:
Det var
BVC-sköterskan som sa när Manne var nyfödd att Maja inte skulle gå på dagis när det härjade vattkoppor där. Hon sa att spädbarn egentligen förväntas vara immuna men att hon sett flera fall där nyfödda fått vattkoppor ändå. Följdsjukdomarna har jag dålig koll på men hjärnhinneinflammation är väl en? Och det hanterar spädisar väldigt dåligt.En här i byn fick prematura tvillingar strax före jul förra året. Den ena pojken dog och den andra fick inte mamman träffa på tre veckor eftersom hon inte haft vattkoppor och det gick vattkoppor på de äldre barnens dagis. Det var nog ingen rolig jul i det huset Så jag är rejält dramatisk när det gäller vattkoppor, även om riskerna självklart är små. Men jag blev så fruktansvärt arg en dag när Manne var liten, Maja fick inte gå på dagis på nästan tre månader pga smittorisken men jag (och Manne) stötte på en ful skitunge i affären med hela ansiktet fullt av INTE torkade koppor *hetsar upp mig i onödan över en gammal händelse*
Det enda som nämns som fara ocom nyfödda är om den födande modern har vattkoppor som smittar då antikropparna som normalt överförs av modern inte hinner ge tillräckligt skydd. I övrigt står inget nämnt.
Följdsjukdommar är lunginflammation, som främst drabbar vuxna och i mycket sällsynta fall hjärnhinneinflammation. Viruset som blir kvar i kroppen efter sjukdomen kan senare i livet flamma upp igen och då ge bältros.