Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6
Lördagar är ju enda dagen på veckan då det är späckad tablå. Övriga kvällar är det inte så mkt att se.
Jag mår skumt. Jag har mensvärk. Det är ju inte så skumt men jag hade mens till i fredags och har slutat blöda. En helt normal mens. Men mensvärk har jag fortfarande, det går inte över. Visst är väl det ändå lite märkligt!
Annt märkligt här hemma är att allt som man plötsligt ska göra visar sig vara på påsklovet. Jag har ju fått en läkartid och gissa när, jo på lovet. Vi har utvecklingssamtal för storbus och när då? Jo på lovet. Är inte det lite märkligt att de lägger sånt på ett lov? Dessutom är ju barnen lediga från skol/dagis då så maken måste ta ledigt. ![]()
Tillägg...
Sen är det ju så att elen har blivit sjukt mycket dyrare under året som gick mot tidigare år. Så ahr man haft ett bundet pris som löpt ut eller legat på ett rörligt så har det skjutit bra i höjden. Tyvärr. Den marknaden är inte kul. ![]()
Ett litet eltips till er alla om ni ska kolla priser. Skit i pricerunner, compricer och liknande samlaprisersidor. De är nämligen ganska dåliga på att uppdatera. Deras uppdatering är manuell, dvs de har folk som kontaktar elbolagen för siffror. Det innebär att det tar tid och i den här branchen händer det saker hela tiden.
Man ska gå direkt till "källan" dvs Energimarknadsinspektionen. De har något som heter elpriskollen. Där är det uppdaterat varje dag. Det är nämligen så att Energimarknadsinspektionen är den myndighet som kontrollerar elmarknaden och elbolagen är enligt lag skyldiga att specificera sina priser där.
Där får man veta exakt vad det kostar med och utan moms. Inkl skatt, hela baletten alltså. Även de fasta kostnaderna. Många elbolag har nämligen fasta månadskostnader/årskostnader utöver själva elprisetl
De där som sitter som TM säljare och ringer och försöker sälja elabonnemang brukar aldrig berätta hela sanningen. De ger oftast bara det rena elpriset utan skatt, moms och fasta påslag (månadsavgift, årsavgift osv) som gör att det låter väldigt billigt och bra. Man måste inse att elbolagen ska tjäna på affären, de kan alltså inte sälja el under marknadspris (Nordpool/elbörsen). De har lockpriser och sen lägger de på fasta avgifter vid sidan om som inte alltid nämns när de har fina kampanjer.
Så för att få en hel och riktig bild av gällande elpriser så är det www.energimarknadsinspektionen.se eller direkt till www.elpriskollen.se. Där kan man göra tester, läsa på om hur det funkar mm. Jättebra och konsumentvänlig sida. Där kan man även jämföra priser hos de olika bolagen och jag lovar att det sällan är den som framställs som billigast som faktiskt är det på riktigt.
Så nu har ni lärt er något nytt (kanske). Märks det att jag har jobbat i kundtjänst på ett elbolag ett tag. ![]()
Nu ska jag göra lite "datajobb" och sen ska jag slänga ut mig och ungarna på tomten. Man får passa på när solen skiner. Jag roar mig med att riva och slita i skrot på tomten. Vi har lassat iväg ett års grovsopor till återvinningen och rensar på tomten. Det är mkt sly och skit som ska bort innan det brer ut sig för mkt. Dags att ta bort torrt ris också så att nytt kan komma up. ![]()