Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6

Fröken Småland skrev 2009-03-28 08:18:13 följande:
    När English Crime Night är veckans event (och man dessutom måste ladda för det), så vet man att man inte är någon ungdom längre *skallrar med löständerna*Jag skrev nyss ett långt inlägg som åkte åt pipsvängen så jag nöjer mig med att sätta punkt här. Skall skriva ett ord i varje inlägg i fortsättningen.
    *ha ha* Det blev inte så tidigt nattat som jag tänkt mig eftersom jag hade svårt att lägga ifrån mig sjalen och fastnade i en film. Men jag satt ju i sängen iaf. *hälften rätt*

Lördagar är ju enda dagen på veckan då det är späckad tablå. Övriga kvällar är det inte så mkt att se.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥    Svamlar och pysslar på stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2009-03-28 08:26:41 följande:
    Jag är avundsjuk på den där kanalen, har aldrig hittat den hos oss i alla fall. Fast jag kollar väldigt lite på tv eftersom jag tycker att det är bristfällig kvalitet på det allra mesta. Därför blir det att jag sitter här istället, eftersom just interaktionen är det som lockar mig. Men (som vi varit rörande överens om tidigare) brittiska deckare andas kvalitet
    Kanal 9 ingår i vårt grundpaket (Boxer). Tror den hänger ihop med kanal 5 då de brukar köra reklam om vad som visas på 9:an. Min favvokanal iaf eftersom de har mycket brittiska deckare och komedi. Sen kör de Cold Case och Law and Order SUV som jag också gillar fast de är amerikaner. Jag är deckarfreak. Det funkar med dokumentärer som 48 timmar och fbi-files på Discovery också.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥    Svamlar och pysslar på stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Vipera skrev 2009-03-28 20:45:07 följande:
    Detta med att släcka ner, känns lite ytligt liksom. Som att gömma sig för fienden. Allt el går ju inte för då dör minnet på saker. Alltså släcker man det yttre som fienden skulle kunna se, hmmm. Det är ju vi själva som är fienden vad gäller energi, det blir så psykiskt invecklat liksom
    Nu handlar det ju om att visa sitt stöd inför höjda klimat/miljöåtgärder. Ungefär som att skriva på en namnlista fast detta görs visuellt istället. Många verkar tro att det handlar om att spara energi men så är ju inte fallet.

Tyvärr har även media vinklat hela grejen fel så många trodde tom att man skulle slå av all ström för att "spara". Tänk om alla skulle göra det, snacka om katastrofläge för alla elbolagen sen när miljontals människor slår på strömmen ungefär samtidigt. Det kan bli väldigt mkt problem av en sån sak. Både maken och jag arbetar/arbetade med el så vi har lite inblick.

Inte förren igår kväll på nyheterna tycker jag man var tydlig med att få fram att det handlar om ett deltagande för skärpta miljökrav. De var tom noga med att tala om att det bara handlade om att släcka lyset i en timma för att visa sitt stöd (om man nu stöder hårdare klimat/miljökrav). Däremot var det lite skrämmande att höra folkl som blev intervjuvade på stan som svammlade osammanhängande om att det var ett jättebra sätt att spara energi.

Vi släckte, jag är för hårdare krav gällande utsläpp mm. Sen om det gör nytta det är en annan sak. Men lika väl som att skriva under med mitt namn på något som ska skickas till en politiker som förmodligen aldrig kommer att läsa listan så kan jag rent visuellt visa att jag är för.
  • Asereht

Jag mår skumt. Jag har mensvärk. Det är ju inte så skumt men jag hade mens till i fredags och har slutat blöda. En helt normal mens. Men mensvärk har jag fortfarande, det går inte över. Visst är väl det ändå lite märkligt!

Annt märkligt här hemma är att allt som man plötsligt ska göra visar sig vara på påsklovet. Jag har ju fått en läkartid och gissa när, jo på lovet. Vi har utvecklingssamtal för storbus och när då? Jo på lovet. Är inte det lite märkligt att de lägger sånt på ett lov? Dessutom är ju barnen lediga från skol/dagis då så maken måste ta ledigt.

• Asereht
    Lokatt skrev 2009-03-31 11:12:15 följande:
    Fyyyy, här är det så surt nu Fick slutbrev från elbolaget -4700:- !! Helt orimliga siffror med dubbelt så hög förbrukning sommarmånaderna mot vintern och december! Mycket högre än vi brukat ha föregående år och mycket högre än grannen uppepå som ju har samma storlek på boendet. Vet inte vad vi ska ta oss till! Hade behövt Fr.S telefon-kunskaper för att reda ut det här tror jag!*går och begraver mig i självömkan*
    Ett par saker att kolla på, vad har ni för typ av elmätare? En vanlig enkeltariff eller en dubbel? Det är helt olika taxor på dessa. Jag visste inte ens att det fanns olika förren jag började jobba med sånt!

Om ni har fjärrmätare så ska ni ju inte få en sluträkning/korrigerande räkning? Har ni fått bytt än? Funkar allt som det ska eller ligger ni på beräknade siffror fortfarande? Ett sätt att slippa de här korrigerande räkningarna är att en gång per månad läsa av elmätaren själv och lämna uppgifterna till elbolaget. Men som sagt, alla ska ju ha fjärrmätare i år (lagstadgat) så ni bör ju ha/få en sån. Däremot kan det bli tjall om kontakten är knasig.

Har ni samma leverantör som nätägare? Har du frågor som du inte vill dryfta här så kan du ta det privat, jag jobbade ju med detta i nästan ett år så lite har jag ju lärt mig.
  • Asereht

Tillägg...

Sen är det ju så att elen har blivit sjukt mycket dyrare under året som gick mot tidigare år. Så ahr man haft ett bundet pris som löpt ut eller legat på ett rörligt så har det skjutit bra i höjden. Tyvärr. Den marknaden är inte kul.

• Asereht

Ett litet eltips till er alla om ni ska kolla priser. Skit i pricerunner, compricer och liknande samlaprisersidor. De är nämligen ganska dåliga på att uppdatera. Deras uppdatering är manuell, dvs de har folk som kontaktar elbolagen för siffror. Det innebär att det tar tid och i den här branchen händer det saker hela tiden.

Man ska gå direkt till "källan" dvs Energimarknadsinspektionen. De har något som heter elpriskollen. Där är det uppdaterat varje dag. Det är nämligen så att Energimarknadsinspektionen är den myndighet som kontrollerar elmarknaden och elbolagen är enligt lag skyldiga att specificera sina priser där.

Där får man veta exakt vad det kostar med och utan moms. Inkl skatt, hela baletten alltså. Även de fasta kostnaderna. Många elbolag har nämligen fasta månadskostnader/årskostnader utöver själva elprisetl

De där som sitter som TM säljare och ringer och försöker sälja elabonnemang brukar aldrig berätta hela sanningen. De ger oftast bara det rena elpriset utan skatt, moms och fasta påslag (månadsavgift, årsavgift osv) som gör att det låter väldigt billigt och bra. Man måste inse att elbolagen ska tjäna på affären, de kan alltså inte sälja el under marknadspris (Nordpool/elbörsen). De har lockpriser och sen lägger de på fasta avgifter vid sidan om som inte alltid nämns när de har fina kampanjer.

Så för att få en hel och riktig bild av gällande elpriser så är det www.energimarknadsinspektionen.se eller direkt till www.elpriskollen.se. Där kan man göra tester, läsa på om hur det funkar mm. Jättebra och konsumentvänlig sida. Där kan man även jämföra priser hos de olika bolagen och jag lovar att det sällan är den som framställs som billigast som faktiskt är det på riktigt.

Så nu har ni lärt er något nytt (kanske). Märks det att jag har jobbat i kundtjänst på ett elbolag ett tag.

• Asereht

Nu ska jag göra lite "datajobb" och sen ska jag slänga ut mig och ungarna på tomten. Man får passa på när solen skiner. Jag roar mig med att riva och slita i skrot på tomten. Vi har lassat iväg ett års grovsopor till återvinningen och rensar på tomten. Det är mkt sly och skit som ska bort innan det brer ut sig för mkt. Dags att ta bort torrt ris också så att nytt kan komma up.

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2009-04-01 10:10:22 följande:
    Asereht: Tack för info! Jag satt flera timmar förra veckan och letade för att jag skulle binda elen tänkte jag, men gav upp när jag fick olika svar på olika jämförelsesajter. Men nu jäklar skall jag agera!*marscherar bestämt in på elpriskollen*
    Bra, och jämför ordentligt nu!
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2009-04-01 10:27:58 följande:
    Nu har jag jämfört som en tok och kommit fram till att jag nog vill binda i ett år. Fast jag funderar på om det är rätt årstid att binda nu? Generellt sett; när på året är det mest fördelaktigt att binda?*suckar över den dyra elen*
    Generellt sett fram till förra våren så var det fördelaktigare att binda på sommarhalvåret. Men, ett stort MEN är att det senaste året så har elpriserna gått stadigt uppåt. Någon liten liten sänkning har inträffat men priserna har stadigt vandrat uppåt. De prognoser som jag senast hörde var inte bättre heller.

Men förr eller senare måste trenden brytas. Något måste hända. Antingen på marknaden i sig eller rent praktiskt. Så hela elprisbiten handlar om vågspel. Har du is i magen och vill vänta och se eller vill du ha trygghet så länge som möjligt?

När det gäller bundna avtal så kolla vad du har för omteckningsmöjligheter. Vi har bundit i tre år hos vår leverantör. Då har vi möjlighet att binda om priset i samma avtal vid önskemål. Det gör ju att vi kan hänga på om priserna faller och inte måste sitta bundna vid ett högt pris. Allt ska kollas.

Beroende på vilken leverantör och vilka villkor som gäller så kan det skilja lite på vad som är bäst att satsa på.

Nu har jag inte kollat själv på ett tag men senast jag kollade så var det fortarande betydligt högre än när vi band vårt pris (tack och lov). Synd bara att jag inte band det 14 dgr innan jag gjorde det för då låg det 10 öre mindre per kwh än vad vi fick i pris. Men man hoppas ju alltid på att nästa priskorrigering ska bli bättre. Korrigeringarna görs oftast vid månadsskiftena då man går efter Nordpools svängningar (elbörsen) i medeltal.
  • Asereht
    Furby skrev 2009-04-01 13:21:23 följande:
    Hej Hej!Vad roligt med en barnvagns nörds tråd Jag har älskat barnvagnar sedan jag var jätte liten. Fick min första riktiga barnvagn då jag var 6år Efter det så har jag som mäst haft 13 st på samma gång. Jag har en massa olika barnvagns tidningar, den älsta är i från 1989, det är teutonia och en brio.Mvh // Sara!
    Fröken Småland skrev 2009-04-01 14:15:25 följande:
    Gissar på aprilskämt...
  • Asereht
    Lokatt skrev 2009-04-01 19:49:44 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m42779616.htmlVÄLKOMMNA!!
    Äh, snablar också jag som tänkte åsikta. Jag tycker nämligen det är dags att skrota min gamla titel då merparten av snacket här inne inte är barnvagnsrelaterat längre. Det skulle ju helt klart räcka med "kreativa nördar".
Svar på tråden Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6