• Lokatt

Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6

Välkommen till snacktråden för kreativa barnvagnsnördar!

Vi som hänger här gillar barnvagnar och pyssel. Det pysslas lika mycket med och till vagnarna som med annat.

Vi pratar barnvagnar och barnvagnstillbehör, barn kläder och pysselgrejer i massor och en varning är på sin plats att utfärda redan här: Det kan smitta!

Här pratas det även om allt och inget, om senaste pysselprojektet, annonser på blocket, saker man fyndat eller om familjen. Inget är ot så prata på! Huvudsaken är att vi har trevligt.

Detta är del 6 av tråden och nu är vi som en enda stor familj här!

• Svar på tråden Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6
  • Lokatt

hmm. jag hade radbyten i det inlägget oxå, de försvann visst

Våga vägra blogga
  • Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-28 23:17:30 följande:
    jag gör alla dom grejerna oftast tar jag måtten på längd och bredd från ett befintligt plagg för att få till storleken. Det är sällan jag klipper i papper, men det händer det med. ofta skissar jag lösa linjer direkt på tyget och sen klipper. gillar inte att sy efter mönster, halva glädjen är knåpet Som idag såg jag framför mig hur det skulle se ut, om det ser ut så när den är färdig, det får vi se
    Ah, då gör du typ som mig då :) men jag syr efter mönster ibland... om jag hittar nått fint...
  • Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 16:15:37 följande:
    Nu måste jag visa upp skjorttunikan jag sydde igår och blev klar idag. Den blev som jag sett den i huvudet   Andas 70-tal eller vad säger ni? Tyg, dragkedja (som har en jättesöt hängdragare), kantband, allt är äkta retro dessutom
    Jättefin.... otroligt härligt tyg!!
  • Lokatt
    Riskiflickan skrev 2009-03-29 17:56:53 följande:
    Jättefin.... otroligt härligt tyg!!
    tack

Men vart är ni alla idag? rekord tyst här!
    Våga vägra blogga
  • Fröken Småland

Halloj! Hemma igen men trött som sjutton. Det gick ut rikslarm pga hård shopping i Halmstad Återkommer imorgon, nu sliter jag med vinnarbrev

See ya!

• Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 21:22:39 följande:
    tack Men vart är ni alla idag? rekord tyst här!
    Det undrar jag med :) själv är jag gräsänka å sitter å surfar efter en coverlock som jag ska spara pengar till!!! Det är alltså en overlock som också kan sy täcksöm... gärna en med kantbandsapparat.
  • Lokatt

FrS. Det lär härligt ju, vad har du nu tokshoppat?!
    Skriver du vinnarmail?! *orka* automatiska vinnarmail är overderliga!

Riskiflickan skrev 2009-03-29 21:34:15 följande:
    Det undrar jag med :) själv är jag gräsänka å sitter å surfar efter en coverlock som jag ska spara pengar till!!! Det är alltså en overlock som också kan sy täcksöm... gärna en med kantbandsapparat.
    Oj! Det lät avancerat! I vilken prisklass ligger sånna? Men det måste vara en helt ny djungel att lära sig sy med? Och kantbandsapparat? Är det lika bra som det låter? Fast du är väll iof. van overlockmaskin, så då kanske det inte skiljer så mycket.
    Jag har letat efter kurser i närheten, tänkte det kanske fanns så man kunde lära sig och dessutom få låna maskin under kursen, men verkar inte finnas alls i närheten av mig, inte ens vanlig sykurs

Just nu är jag depp på min symaskin, den härvar och trasslar tråden på undersidan! Det blir så ibland, men det har gått över om jag trätt om oftast. nu gjorde det inte det *suck* Verför gör den så?
    Våga vägra blogga
  • Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 21:51:16 följande:
    FrS. Det lär härligt ju, vad har du nu tokshoppat?! Skriver du vinnarmail?! *orka* automatiska vinnarmail är overderliga! Oj! Det lät avancerat! I vilken prisklass ligger sånna? Men det måste vara en helt ny djungel att lära sig sy med? Och kantbandsapparat? Är det lika bra som det låter? Fast du är väll iof. van overlockmaskin, så då kanske det inte skiljer så mycket. Jag har letat efter kurser i närheten, tänkte det kanske fanns så man kunde lära sig och dessutom få låna maskin under kursen, men verkar inte finnas alls i närheten av mig, inte ens vanlig sykurs Just nu är jag depp på min symaskin, den härvar och trasslar tråden på undersidan! Det blir så ibland, men det har gått över om jag trätt om oftast. nu gjorde det inte det *suck* Verför gör den så?
    Priset för en kombinerad overlock/cover stitch är mellan 6000 - 11000 så det är rätt stor skillnad, oavsett är det en stor investering.

Det enda man ska lära sig är att trä om maskinen mellan overlock och täcksöm, vilket tydligen ska vara rätt så lätt att lära sig, annars så är det inte så svårt att lära sig som man tänker sig... men det var väldigt bra att ha testat overlock först, gör man det så är man fast. Lätt att sy med å blir fantastiska sömmar.... å så trasslar det inte så som min maskin gärna gör ibland... blir galen på den ibland å önskar jag hade en annan som aldrig krångla :) men en maskin är en maskin tyvärr :/

När min maskin trasslar så brukar det vara trådspänningen som inte är rätt, oftast på övertråden, men även på undertråden ibland, det går att lossa/spänna med en skruv på spolkapseln om det är undertråden som krånglar...

Sen kan det hjälpa att städa i maskinen lite och smörja (om det ska smörjas i maskinen - kolla instruktionsboken). viktigt är att städa under tygmataren för där samlas ju massor av ludd.... fast du kanske redan vet allt sånt.

Synd med sykurs, att det inte finns där du bor, så litet är det ju ändå inte kan man tycka... skulle vilja gå en, men just nu håller jag på att lusläsa en bok jag vunnit på tradera som heter "sy barnkläder av mjuka tyger" som är kanonbra, står massor om mönsterändringar å sådant å sömnadsbeskrivningar och vad man ska tänka på...
  • Lokatt
    Riskiflickan skrev 2009-03-29 22:04:17 följande:
    Priset för en kombinerad overlock/cover stitch är mellan 6000 - 11000 så det är rätt stor skillnad, oavsett är det en stor investering.Det enda man ska lära sig är att trä om maskinen mellan overlock och täcksöm, vilket tydligen ska vara rätt så lätt att lära sig, annars så är det inte så svårt att lära sig som man tänker sig... men det var väldigt bra att ha testat overlock först, gör man det så är man fast. Lätt att sy med å blir fantastiska sömmar.... å så trasslar det inte så som min maskin gärna gör ibland... blir galen på den ibland å önskar jag hade en annan som aldrig krångla :) men en maskin är en maskin tyvärr :/När min maskin trasslar så brukar det vara trådspänningen som inte är rätt, oftast på övertråden, men även på undertråden ibland, det går att lossa/spänna med en skruv på spolkapseln om det är undertråden som krånglar...Sen kan det hjälpa att städa i maskinen lite och smörja (om det ska smörjas i maskinen - kolla instruktionsboken). viktigt är att städa under tygmataren för där samlas ju massor av ludd.... fast du kanske redan vet allt sånt.Synd med sykurs, att det inte finns där du bor, så litet är det ju ändå inte kan man tycka... skulle vilja gå en, men just nu håller jag på att lusläsa en bok jag vunnit på tradera som heter "sy barnkläder av mjuka tyger" som är kanonbra, står massor om mönsterändringar å sådant å sömnadsbeskrivningar och vad man ska tänka på...
    Åh, det låter så kul och spännande med overlock och coverlock med. Men, men, jag ska ta det sakta i backarna och fortsätta lära mig o förfina kunskaperna på vanlig först. bara det är ju nytt nog för mig. inte ens ett år jag hållt på ju. Jag köpte den här maskinen i augusti, har smörjt när den var ny och en gång till, hur ofta ska man göra det? Jag borstar bort ludd ofta, ofta, särskilt velour luddar ju ner massor.
    Skruva vid undertråden har jaginte gjort, men heller inte läst något om i instruktionsboken. hur gör man det? Jag har bara en trådspänningsratt på min (tror jag) den är på 4. (står i boken ska vara det) provat lösare o hårdare oxå, ingen skillnad.
    en bok kanske vore något... är den att rekomendera den du har nu?
    Våga vägra blogga
  • Riskiflickan
    Lokatt skrev 2009-03-29 22:17:59 följande:
    Åh, det låter så kul och spännande med overlock och coverlock med. Men, men, jag ska ta det sakta i backarna och fortsätta lära mig o förfina kunskaperna på vanlig först. bara det är ju nytt nog för mig. inte ens ett år jag hållt på ju. Jag köpte den här maskinen i augusti, har smörjt när den var ny och en gång till, hur ofta ska man göra det? Jag borstar bort ludd ofta, ofta, särskilt velour luddar ju ner massor. Skruva vid undertråden har jaginte gjort, men heller inte läst något om i instruktionsboken. hur gör man det? Jag har bara en trådspänningsratt på min (tror jag) den är på 4. (står i boken ska vara det) provat lösare o hårdare oxå, ingen skillnad. en bok kanske vore något... är den att rekomendera den du har nu?
    Ja, den är kanon, det finns även en massa basmönster 70 - 130 cl. Men om du vill ha en mer övergripande bok (inte bara mjuka tyger, barnplagg) så kan jag varmt rekommendera "Sy. Den kompletta sömnadshandboken" som ges ut av ica förlaget. Den finns säkert i bokhandeln om du vill gå å titta på den först med. Den andra boken finns inte hos förlag längre, utan endast på loppisar eller tradera.

Jag brukar smörja nån gång varannan månad å ta bort metallplattan å borsta bort ludd nån gång varannan vecka (även om det står att man ska göra det efter varje gång man sytt i min instruktionsbok). Det brukar inte stå om undertrådens spänning, står inte i min bok heller, men det finns en skruv på spolkapseln som reglerar det, man kan försiktigt vrida den ett kvarts varv å testa. Har du kollat så du har rätt nål å tråd till tyget du syr i, brukar finnas schema över det i instruktionsboken. Vad har du för maskin förresten??
Svar på tråden Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6