Lokatt skrev 2009-03-29 21:51:16 följande:
FrS. Det lär härligt ju, vad har du nu tokshoppat?! Skriver du vinnarmail?! *orka* automatiska vinnarmail är overderliga! Oj! Det lät avancerat! I vilken prisklass ligger sånna? Men det måste vara en helt ny djungel att lära sig sy med? Och kantbandsapparat? Är det lika bra som det låter? Fast du är väll iof. van overlockmaskin, så då kanske det inte skiljer så mycket. Jag har letat efter kurser i närheten, tänkte det kanske fanns så man kunde lära sig och dessutom få låna maskin under kursen, men verkar inte finnas alls i närheten av mig, inte ens vanlig sykurs Just nu är jag depp på min symaskin, den härvar och trasslar tråden på undersidan! Det blir så ibland, men det har gått över om jag trätt om oftast. nu gjorde det inte det *suck* Verför gör den så?
Priset för en kombinerad overlock/cover stitch är mellan 6000 - 11000 så det är rätt stor skillnad, oavsett är det en stor investering.
Det enda man ska lära sig är att trä om maskinen mellan overlock och täcksöm, vilket tydligen ska vara rätt så lätt att lära sig, annars så är det inte så svårt att lära sig som man tänker sig... men det var väldigt bra att ha testat overlock först, gör man det så är man fast. Lätt att sy med å blir fantastiska sömmar.... å så trasslar det inte så som min maskin gärna gör ibland... blir galen på den ibland å önskar jag hade en annan som aldrig krångla :) men en maskin är en maskin tyvärr :/
När min maskin trasslar så brukar det vara trådspänningen som inte är rätt, oftast på övertråden, men även på undertråden ibland, det går att lossa/spänna med en skruv på spolkapseln om det är undertråden som krånglar...
Sen kan det hjälpa att städa i maskinen lite och smörja (om det ska smörjas i maskinen - kolla instruktionsboken). viktigt är att städa under tygmataren för där samlas ju massor av ludd.... fast du kanske redan vet allt sånt.
Synd med sykurs, att det inte finns där du bor, så litet är det ju ändå inte kan man tycka... skulle vilja gå en, men just nu håller jag på att lusläsa en bok jag vunnit på tradera som heter "sy barnkläder av mjuka tyger" som är kanonbra, står massor om mönsterändringar å sådant å sömnadsbeskrivningar och vad man ska tänka på...