• Lokatt

Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6

Välkommen till snacktråden för kreativa barnvagnsnördar!

Vi som hänger här gillar barnvagnar och pyssel. Det pysslas lika mycket med och till vagnarna som med annat.

Vi pratar barnvagnar och barnvagnstillbehör, barn kläder och pysselgrejer i massor och en varning är på sin plats att utfärda redan här: Det kan smitta!

Här pratas det även om allt och inget, om senaste pysselprojektet, annonser på blocket, saker man fyndat eller om familjen. Inget är ot så prata på! Huvudsaken är att vi har trevligt.

Detta är del 6 av tråden och nu är vi som en enda stor familj här!

• Svar på tråden Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6
  • passau

Tacopaj

Deg Fyllning
    4 dl mjöl 500 g köttfärs
    2 tsk bakpulver 1 msk olja
    0,5 tsk salt 1 lök
    50 g margarin 1 påse tacokrydda
    1,5 dl mjölk 2 vitlöksklyftor
    1 dl vatten
    3 tomater
    2 dl creme fraiche
    4 msk majonnäs
    2 dl riven ost

Sätt ugnen på 200*C. Blanda ihop mjukt margarin med torra ingredienser.
    Häll i mjölken och rör ihop. Tryck ut degen i en form med lite högre kanter. Förgrädda ej.
    Skala och hacka löken. Stek köttfärsen och löken, pressa i vitlöken. När köttfärsen är stekt tillsätt tacokrydda och vatten. Låt puttra tills vattnet är nästan borta. Häll köttfärsen i pajskalet.
    Hacka tomaterna och lägg ovanpå köttfärsen. Blanda ihop creme fraiche, majonnäs och den rivna osten och bred ut smeten över tomaterna. Grädda i ugnen 12-15 minuter tills ytan fått fin färg.

• passau

oj som det blev...
    testar igen

Tacopaj

Deg Fyllning
    4 dl mjöl 500 g köttfärs
    2 tsk bakpulver 1 msk olja
    0,5 tsk salt 1 lök
    50 g margarin 1 påse tacokrydda
    1,5 dl mjölk 2 vitlöksklyftor
    1 dl vatten
    3 tomater
    2 dl creme fraiche
    4 msk majonnäs
    2 dl riven ost

Sätt ugnen på 200*C. Blanda ihop mjukt margarin med torra ingredienser.
    Häll i mjölken och rör ihop. Tryck ut degen i en form med lite högre kanter. Förgrädda ej.
    Skala och hacka löken. Stek köttfärsen och löken, pressa i vitlöken. När köttfärsen är stekt tillsätt tacokrydda och vatten. Låt puttra tills vattnet är nästan borta. Häll köttfärsen i pajskalet.
    Hacka tomaterna och lägg ovanpå köttfärsen. Blanda ihop creme fraiche, majonnäs och den rivna osten och bred ut smeten över tomaterna. Grädda i ugnen 12-15 minuter tills ytan fått fin färg.

• passau

men va f*n...
    d e alltså pajskal och fyllningsrecepten som går ihop när jag skickar men inte innan... suck...
    kan inboxa om nån vill ha...

• Kavat

Lokatt, paj utan bara ägg har jag aldrig gjort, eftersom vi även tog bort mjölk och soja samtidigt och sen vete. Men det finns många knep att ersätta ägg med.

En variant är ju grädde/havregrädde eller vad man nu vill använda och ev reda upp det lite med maizena om man inte vill ha det så rinnigt och blanda med ost gör det ju också mindre rinnigt.
    Enligt äggtråden: Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten
    Känns som om det kan bli lite blaskigt, jag hade nog hellre tagit mjölk/sojamjölk rätt av utan att spä ut det, istället försökt att tjocka till det med ost/redning.

Sen finns det något som heter NoEgg som man kan använda, men det är väl inget man köper för enstaka gånger.

Pajskalet brukade jag alltid använda kesella till, det tycker jag blir toppen och nyttigare än bara margarin.

På allergimat brukar jag kolla recept och sen fixar jag ihop något, ofta en blandning av olika recept, för att det ska funka här hemma.
    Några tips på recept nedan.
    www.allergimat.com/recept.asp

Varför vill du göra utan ägg?

• Lokatt

tack för bägges tips, passau, jag fattar vilket som var skal och vilket som var fyllning, tror jag Ska nog prova den, *sparar* Bara jag får tag i sojafärs oxå! *surar över dumaffären än*

Kavat skrev 2009-03-30 13:06:30 följande:
    Lokatt, paj utan bara ägg har jag aldrig gjort, eftersom vi även tog bort mjölk och soja samtidigt och sen vete. Men det finns många knep att ersätta ägg med. En variant är ju grädde/havregrädde eller vad man nu vill använda och ev reda upp det lite med maizena om man inte vill ha det så rinnigt och blanda med ost gör det ju också mindre rinnigt.Enligt äggtråden: Ersättning för ägg i gratänger och lådor:1 del mjölkpulver och 2 delar vattenOm man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vattenKänns som om det kan bli lite blaskigt, jag hade nog hellre tagit mjölk/sojamjölk rätt av utan att spä ut det, istället försökt att tjocka till det med ost/redning.Sen finns det något som heter NoEgg som man kan använda, men det är väl inget man köper för enstaka gånger. Pajskalet brukade jag alltid använda kesella till, det tycker jag blir toppen och nyttigare än bara margarin. På allergimat brukar jag kolla recept och sen fixar jag ihop något, ofta en blandning av olika recept, för att det ska funka här hemma. Några tips på recept nedan. www.allergimat.com/recept.asp?id=81www.allergimat.com/recept.asp?id=1095www.allergimat.com/recept.asp?id=1040Varför vill du göra utan ägg?
    ja, det lär ju lite blaskigt att ta vatten oxå. men det funkar alltså med bara mjölk som man reder och ost. bra att veta. Ska kolla trådarna
    Jo, jag vill gärna kunna göra utan ägg ibland, dels försöker jag udvika storkonsumera ägg ev etiska skäl, när jag väl köper köper jag bara från höns som får vistas ute och äter ekologiskt och det är dels dyrt, dels finns det inte alltid i butiken.
    Kesella har jag haft i paj någon gång oxå, nyttigt och bra!
    Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2009-03-30 15:31:08 följande:
    Så, nu har jag tröstshoppat lite nya tygbindor . Och så står det en kladdkaka i ugnen
    haha, det var ju lagom kul tröst shopping!
    Våga vägra blogga
  • Riskiflickan

Lokatt: det ska jag tänka på, vill ha nån form av förvaring som man kan gömma allt, har ju även datorn i sovrummet...

Dumt det där med färsen, finns det ingen bra webshop som har det på lager så man får det hem i brevlådan :)

• Kavat

Nif, nu har jag letat återigen och jag hittar inte skoskyddsmönstret. Jag förstår inte vad det har tagit vägen. Vindskyddet har jag dock, ska jag skicka det? Så kan någon annan få äran att skicka skoskyddet till dig, så kan du skicka vidare till mig.

• Lokatt
    Kavat skrev 2009-03-30 16:51:29 följande:
    Nif, nu har jag letat återigen och jag hittar inte skoskyddsmönstret. Jag förstår inte vad det har tagit vägen. Vindskyddet har jag dock, ska jag skicka det? Så kan någon annan få äran att skicka skoskyddet till dig, så kan du skicka vidare till mig.
    jag har ett liggandes ju! *kom på* Kan kolla på det, se om jag har något papp att föra över det på.
    Riskiflickan skrev 2009-03-30 16:41:30 följande:
    Lokatt: det ska jag tänka på, vill ha nån form av förvaring som man kan gömma allt, har ju även datorn i sovrummet...Dumt det där med färsen, finns det ingen bra webshop som har det på lager så man får det hem i brevlådan :)
    Gömd förvaring är bäst
    Alla web-shopar har sån frakt, förutom om man köper mycket. En webbshop där vi köper vitaminer har dock, men det var slut sist Om nån vet någon bra sida med sånt får ni gärna tipsa

Nu ska jag äta och sen gå till sytillbehörs affären med de knäppa öppetiderna!
    Riskiflickan, tycker du man behöver 60 nålar? eller klara man sig på 70?
    Våga vägra blogga
Svar på tråden Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6