tack för bägges tips, passau, jag fattar vilket som var skal och vilket som var fyllning, tror jag
Ska nog prova den, *sparar* Bara jag får tag i sojafärs oxå! *surar över dumaffären än*
Kavat skrev 2009-03-30 13:06:30 följande:
Lokatt, paj utan bara ägg har jag aldrig gjort, eftersom vi även tog bort mjölk och soja samtidigt och sen vete. Men det finns många knep att ersätta ägg med. En variant är ju grädde/havregrädde eller vad man nu vill använda och ev reda upp det lite med maizena om man inte vill ha det så rinnigt och blanda med ost gör det ju också mindre rinnigt.Enligt äggtråden: Ersättning för ägg i gratänger och lådor:1 del mjölkpulver och 2 delar vattenOm man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vattenKänns som om det kan bli lite blaskigt, jag hade nog hellre tagit mjölk/sojamjölk rätt av utan att spä ut det, istället försökt att tjocka till det med ost/redning.Sen finns det något som heter NoEgg som man kan använda, men det är väl inget man köper för enstaka gånger. Pajskalet brukade jag alltid använda kesella till, det tycker jag blir toppen och nyttigare än bara margarin. På allergimat brukar jag kolla recept och sen fixar jag ihop något, ofta en blandning av olika recept, för att det ska funka här hemma. Några tips på recept nedan.
www.allergimat.com/recept.asp?id=81www.allergimat.com/recept.asp?id=1095www.allergimat.com/recept.asp?id=1040Varför vill du göra utan ägg?
ja, det lär ju lite blaskigt att ta vatten oxå. men det funkar alltså med bara mjölk som man reder och ost. bra att veta. Ska kolla trådarna
Jo, jag vill gärna kunna göra utan ägg ibland, dels försöker jag udvika storkonsumera ägg ev etiska skäl, när jag väl köper köper jag bara från höns som får vistas ute och äter ekologiskt och det är dels dyrt, dels finns det inte alltid i butiken.
Kesella har jag haft i paj någon gång oxå, nyttigt och bra!