Fröken Småland skrev 2009-04-01 10:27:58 följande:
Nu har jag jämfört som en tok och kommit fram till att jag nog vill binda i ett år. Fast jag funderar på om det är rätt årstid att binda nu? Generellt sett; när på året är det mest fördelaktigt att binda?*suckar över den dyra elen*
Generellt sett fram till förra våren så var det fördelaktigare att binda på sommarhalvåret. Men, ett stort MEN är att det senaste året så har elpriserna gått stadigt uppåt. Någon liten liten sänkning har inträffat men priserna har stadigt vandrat uppåt. De prognoser som jag senast hörde var inte bättre heller.
Men förr eller senare måste trenden brytas. Något måste hända. Antingen på marknaden i sig eller rent praktiskt. Så hela elprisbiten handlar om vågspel. Har du is i magen och vill vänta och se eller vill du ha trygghet så länge som möjligt?
När det gäller bundna avtal så kolla vad du har för omteckningsmöjligheter. Vi har bundit i tre år hos vår leverantör. Då har vi möjlighet att binda om priset i samma avtal vid önskemål. Det gör ju att vi kan hänga på om priserna faller och inte måste sitta bundna vid ett högt pris. Allt ska kollas.
Beroende på vilken leverantör och vilka villkor som gäller så kan det skilja lite på vad som är bäst att satsa på.
Nu har jag inte kollat själv på ett tag men senast jag kollade så var det fortarande betydligt högre än när vi band vårt pris (tack och lov). Synd bara att jag inte band det 14 dgr innan jag gjorde det för då låg det 10 öre mindre per kwh än vad vi fick i pris. Men man hoppas ju alltid på att nästa priskorrigering ska bli bättre. Korrigeringarna görs oftast vid månadsskiftena då man går efter Nordpools svängningar (elbörsen) i medeltal.