• Nillemma

HJÄLP!! Jag drack just...

...ett glas Proviva som gick ut den 27 december!!!
    Hur illa är det??

Jag ska ringa affären jag handlade i igår och säga ett och annat. Inte första gången man handlar gamla varor där!!

Men är det någon fara tror ni??

• Svar på tråden HJÄLP!! Jag drack just...
  • izzie78

Var den oöppnad innan du drack den? I så fall är det absolut INGEN fara... Dom håller en hel del dagar över, om dom är oöppnade

Men skitdåligt när man går o handlar för att komma hem o upptäcka att något gått ut i datum!! Har hänt mig flera ggr.. Så, numera kollar jag på så mkt jag kan när jag handlar!

• listo

Nej, varför skulle det vara någon fara? Bäst före betyder just "bäst före", inte "livsfarligt efter". De flesta produkter man köper håller ett bra tag efter bäst-före-datum, särskilt om de är oöppnade.

Om det smakade som vanligt så kan du utgå från att det inte var något som helst fel på drycken. Om det smakade illa så hade den blivit för gammal, men det är inte farligt för det.

listoplisto.blogspot.com - din grädde på moset
  • Nillemma

Tack..haha...jag är bara så übernojjig när det gäller utgångna varor och gammal mat

• Farsa på stan

Hahahaha! Det här visar bara att folk tror för mycket på det som de läser. Men det är med Proviva-dryck precis som med Icas kött; om det ser ut som det ska och smakar som det ska är det nog inget konstigt, även om varan har passerat bäst före-datum.

• JoWiAn

TS kan vara helt lugn. Jag har själv jobbat med att förpacka proviva på mejeriet. Ingen fara alls. Som alla skriver så varar de säkert 2 veckor efter bäst före bara de inte är öppnade.

• blå fisk

Om den inte smakade illa så var den med största sannolikhet inte dålig alls. Jag har druckit juice en gång som jäst och den smakade verkligen fruktansvärt, det missar man inte.

• Förväntansfull0406

Nillemma skrev 2009-01-02 14:21:20 följande:

Tack..haha...jag är bara så übernojjig när det gäller utgångna varor och gammal mat
    Visst du inte att kött på högrev och sånt är mörare och godare ju äldre det blir (dock ska det ju inte bli härsket) men en bra bit över bäst före datum ska de vara
  • vackrastarflow
    Förväntansfull0406 skrev 2009-01-13 19:16:59 följande:
    Nillemma skrev 2009-01-02 14:21:20 följande:
    Visst du inte att kött på högrev och sånt är mörare och godare ju äldre det blir (dock ska det ju inte bli härsket) men en bra bit över bäst före datum ska de vara
    lufttorkad skinka hänger ju ett bra tag innan det går ut till kunderna tex

jag har druckit mjölk som varit bra säkert 10 dagar efter bäst före-datumet, och då har det ändå varit öppet i en vecka.
Svar på tråden HJÄLP!! Jag drack just...