låg eller medelinkomsttagare?
Var går egentligen gränsen? under 20.000 är låginkomsttagare, mellan 20.000-30.000 är medel och över 30.000:- är höginkomsttagare? eller vad tycke ni?
Var går egentligen gränsen? under 20.000 är låginkomsttagare, mellan 20.000-30.000 är medel och över 30.000:- är höginkomsttagare? eller vad tycke ni?
hög inkomsttagare är man om man tjänar 50000:- eller mer - annars är man medel och 30 000:- är väl knappt medel i dag.
Jag tycker nog att dina nivåer är vad jag anser är låg-, mellan- & höginkomst. Sedan finns det ju massa faktorer som kan vägas in i vad som är bra eller dålig lön, allt är ju relativt. Vår familj har en årsinkomst på ungefär 900-1000 tkr i årsinkomst (brutto) Det är bra för oss, dock jobbar jag som ekonom på koncernnivå i ett stort svenskt bolag och ser vad direktörerna har i lön och då kan jag lova att jag är låginkomsttagare. (dvs allt är relativt) .
Om man ska titta på utbildningsnivå så har jag 3,5 års högskoleutbildning och trots det endast 20 000 i ingångslön. Eftersom jag inte heller får heltid så hamnar jag på knappt 15 000. Kanske inte så kul att vara låginkomsttagare när man pluggat vidare men valet var ju klart mitt.
tur att sambon i alla fall har medelinkomst på 25 000 annars hade det varit svårt att klara sig trots att vi bor billigt och äter billigt. Allt kostar ju pengar idag, ganska mycket pengar faktiskt =)
Men visst tycker jag det låter rätt rimligt att personer under 18 000 räknas som låginkomsttagare, 18-30 medel och över 30 hög.
jag trodde bara man kunde relatera sin egen bruttoinkomst mot medianinkomsten.
SCB hävdar dock att man endast räknas som låginkomsttagare om man tjänar hälften av medianinkomsten. 2007 var den på 207 000 så under 103 500 i årsinkomst torde enligt SCB räknas som låginkomsttagare.
Anonym (västerort) skrev 2009-01-02 18:11:36 följande:
fast när jag räknar då så hamnar inte jag heller på låginkomst utan som medel :D
Anonym (FSKlärare) skrev 2009-01-02 18:16:47 följande:
Mannen tjänar runt 100.000 kr/månad och jag tjänar 8.000 kr/månad.
Jag pluggade en 2-årig universitietsutbildning och fick en ingångslön på 15 200 kr... Nu, efter 5 år på samma ställe, har jag 18 600 kr.
Min bror som knappt klarade att gå ut nian med betyg och är 23 år gammal har en lön på 22 300 kr.
Jag har lite över 300 000 tycker det är medel inkomst.
Anonym nr 27, får jag fråga vad du jobbar med? Jag är lite förvånad att det finns så låga ingångslöner om man inte jobbar på ett fik eller så.
Jag gick Medicinska sekreterarprogrammet och jobbar nu som läkarsekreterare på landstinget... Inget att rekommendera alltså
Jag har 28` inkl tillägg och är nöjd. Har gått 2 år på vårdlinjen med examen -90 och då jag i stort sett bara är intresserad av sociala och vårdande yrken så blir jag kvar där. Jobbar mest natt och det är så skööönt med alla lediga dagar hemma.
Anser att vi är medelinkomstagare. Jag tjänar mellan 27000-30000 per månad o mannen 19000 per månad.
Bor i södra sverige om det spelar någon roll.
Anonym skrev 2009-01-02 15:26:52 följande:
För alla som har gemensam ekonomi är det ju rätt så intressant vad man tjänar tillsammans. Jag och min man tjänar gemensamt ca 40 000 efter skatt. Vi ser oss som medelinkomsttagare.
Jag tjänar ca 23, får ut ca 17. Tyvärr vet jag inte exakt vad han tjänar innan skatt eftersom vissa delar av hans lön är OB och traktamenten. Men 23-24000 efter skatt är en ganska vanlig lön för honom.
Höginkomstagare brukar man vara när man börjar betala statlig skatt - det sker vid 340900 kr i årlig inkomst:
www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/privat/beloppochprocent/privatbeloppfaq/narskamanbetalastatliginkomstskattochhurhogarden.5.10010ec103545f243e8000166.html
Eller då omräknat per månad - 28408 kr, dvs cirka (med 30% kommunalskatt) 19900 i månaden efter skatt.
Så - en hel del av ni som tror ni är medelinkomstagare är höginkomstagare - välkommen i klubben för kapitalistsvin (Angelven har 46800 kr i månaden)
Så - Anonym(gift) - din man är iaf höginkomsttagare
REXX - 50000 kr är tämligen mycket mera än vad som räknas som höginkomstagare. 30000 räcker mer än väl för att räknas med dit.
Oj. Jag blir alldeles förskräckt när jag hör hur bra ni tjänar. Vi tjänar båda under 23 000 kr brutto och lever ändå ett bra liv. Vi har nyproducerad villa, sommarstuga vid havet, två bilar... Men det är klart att vi kan ju inte åka utomlands när vi känner för det direkt...
Det intressanta är väl varför lönerna skiljer sig så mycket åt i olika yrken? Eller är det en omodern fråga i detta kapitalistiska samhälle? Varför tjänar de som sköter om våra barn och våra gamla släktingar så erbarmligt dåligt? De om några borde ju vara höginkomsttagare! Och snacka inte om att ubildning lönar sig, jag som har fem års universitetsutbildning tjänar mindre än min lillebror som har enbart gymnasiet och det efter 15 år i yrket...
Angelven skrev 2009-01-03 06:30:15 följande:
Nja jag tycker att det beror lite på vars man bor etc dvs vad man får för pengarna och vad man har kvar.