• Mammas­älskad­eMinna
    Äldre 3 Jan 15:18
    4844 visningar
    17 svar
    17
    4844

    obduktionssvar!?

    Ni som valde att göra en obduktions på era änglar, hur länge fick ni vänta på att få svaren?

    Till oss sa dom fyra-sex veckor men nu har det snart gått nio!!

    Ska man ringa och fråga eller det går inte snabbare för det?

  • Svar på tråden obduktionssvar!?
  • Äldre 3 Jan 15:20
    #1

    Jag väntar fortfarande (snart ett år). Så ring du för de kan ha glömt/slarvat bort... Nej jag orkade inte ringa då och orkar inte nu heller..

  • Äldre 3 Jan 15:23
    #2

    till oss sa det att det skulle ta lång tid (för det var mitt i högsommaren), kanske upp till tre månader. i slutändan tror jag det tog ungefär 10 veckor tills vi blev kallade till vår läkare och fick de första svaren. Sedan dröjde de sista provsvaren ytterligare två månader. Det var en lång väntan tills det där första läkarbesöket men oxå lite bra för då hann den värsta chocken lägga sig lite och jag kunde ta in vad läkaren sa lite bättre.

    jag tycker du ska ringa och fråga hur länge till ni ska behöva vänta - för nu har ni ju väntat supermycket längre än vad de sa från början!

    styrkekramar i ert mörker!

  • Mammas­älskad­eMinna
    Äldre 3 Jan 15:31
    #3

    okej, då ska jag ringa och säga vad dom säger.... Jobbigt att vänta!

  • Kyoko
    Äldre 3 Jan 15:37
    #4

    Jag håller helt med. Ring för det kan snabba på processen. Det vet jag av egen erfarenhet att man kan snabba på det genom att var aktiv. Ibland kan det t o m vara så att saker har hamnat mellan stolarna och då är det ju bra om man har försäkrat sig genom att ringa och dubbelkolla.

    Såg på din sida på din underbara Minna och ville bara beklaga att ni inte fick behålla er fina lilla tjej hos er.

    Har man någon misstanke om vad det beror på? Vi hade nog en oändlig tur för vi fick reda på den en vecka efter obduktionen. Men tror att det gick så fort för att han dog i samband med förlossingen och då kan man misstänka att det kan bero på slarv från sjukhusets sida så för att undvika spekulationer. I vårt fall var det tyvärr genetiskt och inte en olyckartad slump. Men det är bättre att veta än att leva i ovisshet.

  • Mammas­älskad­eMinna
    Äldre 3 Jan 15:41
    #5

    Kyoko skrev 2009-01-03 15:37:31 följande:


    Jag håller helt med. Ring för det kan snabba på processen. Det vet jag av egen erfarenhet att man kan snabba på det genom att var aktiv. Ibland kan det t o m vara så att saker har hamnat mellan stolarna och då är det ju bra om man har försäkrat sig genom att ringa och dubbelkolla. Såg på din sida på din underbara Minna och ville bara beklaga att ni inte fick behålla er fina lilla tjej hos er. Har man någon misstanke om vad det beror på? Vi hade nog en oändlig tur för vi fick reda på den en vecka efter obduktionen. Men tror att det gick så fort för att han dog i samband med förlossingen och då kan man misstänka att det kan bero på slarv från sjukhusets sida så för att undvika spekulationer. I vårt fall var det tyvärr genetiskt och inte en olyckartad slump. Men det är bättre att veta än att leva i ovisshet.
    okej.. Hon fastnade med axeln när hon skulle ut..För värkarna avtog precis då. Hon satt fast i sex minuter men sen när dom fick ut henne så fick dom inget liv i henne. Det man tror är att hon inte fick syre till hjärnan och hjärtat slutade slå.. Men dom tycker inte att hon satt fast så länge så det "borde" inte hända att dom inte fick liv i henne. Så därför skulle dom göra en obduktion för att se om det var något annat..
  • Mammas­älskad­eMinna
    Äldre 3 Jan 15:44
    #6

    det kan ju bero på att det har varit jul och nyår nu.. kanske man får vänta lite längre.. Men vi ringer på måndag .

  • Stina M
    Äldre 3 Jan 16:47
    #7

    i vanliga fall brukar man dagarna efter obduktionen få en sk prel obduktions rapport som är fullständig så gott som till 95%. Dom resterande proverna tar som sagt nån vecka extra. Men ni kan och ska självklart ringa till dom för att få ta del av proverna redan innan för att slippa gå omkring och fundera. Beroende på som någon sa att det har varit helgdagar och så kan det ta längre tid men småbarn är alltid prioriterade. Jag skickar varma tankar till alla er föräldrar!

  • Äldre 3 Jan 17:03
    #8

    Till mig sa de ca 1månad..väntade och väntade..

    efter gått 1 1/2månad blev jag olidligt, ringde till förlossningen samt min läkares sekreterade och de skrev lappar och försökte förgäves få tag på min läkare som hade alla provaren..

    egn kunde vi fått svaret redan för länge sedan men min moderkakasvar var på fifft och min läkare sa att vi skulle ringa upp om 2veckor,vilken vi gjorde men inget svar..

    1 1/2månad gick och till slut fick jag nog.

    Ringde förlossnningen och var svin förbannad...och ledsen
    Hon var vädligt försående och förstod att man ska ha svaret och sa att hon skulle göra allt för att få tag på honom.
    Jag sa även att om han inte hör av sig idag så kommer jag till förlossningen och LÄGGER MIG NER PÅ GOLVET och jag kommer inte gå därifrån fören jag har fått svar..får ta dagar sådana fall!

    1timme efter samtalet ringde min läkare upp och han träffade mig dagen efter han slutade!

    Så ståpådig!

  • Mkmit
    Äldre 3 Jan 17:04
    #9

    Det är nog väldigt olika. Vi fick alla svar i slutet på januari och Tea dog i början på december. De första svaren fick vi redan innan jul.

  • Odling
    Äldre 3 Jan 17:07
    #10

    Vår son föddes 1/11 och den 19/12 var vi på återbesök och fick då obduktionssvar.
    Det skadar nog inte att ringa och fråga, om du orkar. Kram!

  • jea1
    Äldre 3 Jan 23:16
    #11

    Vi har snart väntat ett halvår på vårat svar. Till oss sa dom att vissa prover, tar det upp till ett halvår att odla på. Snart har det gått ett halvår, jag är fortfarande inte beredd på svaret men hoppas att kunna ta det till mej ändå när det kommer.

  • Amis
    Äldre 4 Jan 16:57
    #12

    Vår pojke föddes den 18 mars och i mitten på maj fick vi obduktionssvaren som inte gav så mycket så vi gick vidare med kromosomanlys precis innan sommaren och fick svaren i augusti. Det gäller att ringa och vara ¨på.

    Beklagar er förlust.

    Kram

  • GodanG­rodan
    Äldre 8 Jan 09:28
    #13

    jag förlorade min vackra flicka nu i söndags den 4:e januari efter ha haft henne hos mig i nästan 2 månader jag vet hur du menar över obduktions resultat, vi väntar vi med! de sa några veckor till oss...

  • Äldre 8 Jan 10:26
    #14

    Det tog några veckor för oss att få den slutgiltiga obduktionsrapporten

    Hoppas att ni får svar snart

  • Äldre 8 Jan 10:28
    #15

    Vi fick vänta ca sju veckor.
    Hoppas du får besked snart,
    kram.

  • soffan­80
    Äldre 8 Jan 13:42
    #16

    Vi fick komma tilbaka cirka en månad efter aborten på återbesök för att gå igenom obduktionsrapporten.
    Varma kramar

  • Theres­e1980
    Äldre 8 Jan 15:51
    #17

    Fick veta på återbesöket... En månad efter... (Men har fått veta nu, över ett år sedan det hände, att de fortsatt undersökningen! Utan att tala om det för oss.)


    Ring din läkare, svaret skickas säkert dit. Det gjorde de iaf åt oss.

    *Kram*

Svar på tråden obduktionssvar!?