• MysTic PrincesS

    Hur förklarar man bäst för sitt barn om andra människors handikapp mm?

    Har funderat en hel del på detta efter en fråga från min äldste son när han var i 4 års åldern. Vi träffar ofta på barn/vuxna med DS, cp-skador eller personer där handikappet inte syns men märks i tal eller handling. För mig är det väldigt viktigt att mina barn förstår, accepterar och respekterar olika handikapp, syndrom mm.

    Det som hände var att vi mötte ett gäng från ett gruppboende, vuxna med DS och grövre cp-skadade i rullstol. För mig är det inga problem, hejar alltid på dom

    Men min son blev tyst en stund. Sen kom frågan: Mamma varför såg dom så konstiga ut?

    Oj! Den frågan var jag inte beredd på än. Funderade lite och svarade så gott jag kunde i det läget:

    När man blir till, är det som att bygga lego, man ska passa ihop massa bitar innan det blir t ex en bil. Likadant med en bebis i magen. Ibland blir det lite för många bitar som gör att man ser lite annorlunda ut. Man funkar kanske lite annorlunda, men är precis lika mycket värd som dom som ser "normala" ut. Dom som satt i rullstolarna, dom blev kanske så när de föddes för att de inte fick luft och då skadas hjärnan. Yrade på med lite till, blev bara så tagen på sängkanten av frågan och försökte anpassa den till hans nivå. Kanske inte den bästa förklarningen i världshistorien, men så här i efterhand tror jag han förstod lite av det iaf.

    Sen har jag lite bekanta som inte alls vill ta tag i det o lära sina barn. En tjejkompis börjar skratta hysteriskt om hon träffar på nån med handikapp och kommer överföra detta på sina barn. En annan undviker alla kontakter med handikappade, för hon vet inte hur man ska förklara eller bete sig med/mot t ex personer med DS.

    Hur har ni andra förklarat för era barn eller syskon (för er med barn som har DS eller cp-skador)?


    ♥ Ljuset i mitt liv är mina underbara söner ♥
  • Svar på tråden Hur förklarar man bäst för sitt barn om andra människors handikapp mm?
  • faster

    Detta kan vara lite svårt ibland..jag har alltid försökt vara mej själv o inte göra så stor affär av det.
    Jobbar själv med en funktionshindrad o vi möter barn ibland men de brukar känna eller fråga o sen är det inte mer med det.
    Mina lilla gosepiga på 3 år..hon klättrar upp på rullstolen kramar o tittar o de talar med varandra genom blickar o så.
    Tycker detta är så gulligt.
    Ofta är barn mkt mkt klokare än vi vuxna o tar saken som den är utan att det är så märkvärdigt.

  • Censur

    mina barn kan inte prata med 3½åriga sonen är sjukt impad av eldrivna rullstolar! Han skulle nog vilja ha en sån... haha
    Han fnittrar och pekar på stolarna medans jag säger : Ja! Wow! Visst är den coooool! haha

    inte lämpligaste lösningen men jag får förklara den dagen han verkar fundera över varför andra är olika. Just nu tycker han bara att det är astufft


    mamma till Josef, 050703 Elise & Fiona 070408
  • TUA

    Faster:ÅH! ditt inlägg fick mig att vija berätta om det som hände oss med vår då två åring!   det kom en man åkandes i sin elrullstol och sonen utbrister glatt:Mamma mamma åh titta en sån fiiin fyrhjuling han har!  den mannen stannar och pratar med sonen och mannen är så glad över att sonen var så intresserad,passade på att prata lite med sonen,men tar inte så  mkt då han ju är så pass liten,men vi har fortsatt att prata om det. 

  • faster

    åååååååååå så glad den mannen säkert blev!barn är så raka o ärliga helt underbar berättelse!
    (hoppas han fick åka med en sväng hihih)


    TUA skrev 2009-01-06 03:02:23 följande:
    Faster:ÅH! ditt inlägg fick mig att vija berätta om det som hände oss med vår då två åring!   det kom en man åkandes i sin elrullstol och sonen utbrister glatt:Mamma mamma åh titta en sån fiiin fyrhjuling han har!  den mannen stannar och pratar med sonen och mannen är så glad över att sonen var så intresserad,passade på att prata lite med sonen,men tar inte så  mkt då han ju är så pass liten,men vi har fortsatt att prata om det. 
  • Odetta
    Med min äldsta dotter så kom den här diskussionen upp när hon var 5 år och började i Kindergarten (bodde i USA då) och det fanns en flicka i hennes klass som hade talsvårigheter. Min dotter frågade mig vid något tillfälle varför hon inte kunde prata ordentligt. Jag sa bara att alla människor är olika och att det är helt ok. Och att när man träffar på någon som är lite annorlunda så ska man vara snäll och inte skratta eller retas för det är inte deras fel och att trots olikheter så är dem presis lika bra. Min dotter och den flickan blev bästa vänner
    Men jag måste säga att din förklaring med legobitar var väldigt bra om barnet frågar _varför_ vissa människor blir annorlunda...den ska jag faktiskt komma ihåg!
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • faster

    tror oxå det beror på hur gammalt barnet är...tror ej man ska vara så ingående på en gång utan ta det lite pö om pö.
    Förklarar man för långt så orkar de ej ta in allt.
    Men legot va inte dumt.

  • TUA

    faster:Jo,han fick sig en liten runda.   sååå stolt han var! 

  • Tygtiiger

    Min son är snart fyra och frågar ibland om rullstolar - mest för att han gillade permobilen vi såg. Den var fin och en sådan vill han gärna ha. Jag sa som det var - hon sitter i rullstol för att hennes ben inte fungerar så bra. Nähä varför det undrade sonen, och jag svarade att en del föds med ben som inte funkar så bra, andra har varit med om en olycka eller blivit sjuka i benen. Och drog parallellen till gammelmormor som inte ser så bra för att hon är sjuk i ögonen (hon har gula-fläcken-degeneration och är funktionellt blind, problematiskt när sonen entusiastiskt vill få henne att läsa bamse).

    En så avancerad förklaring som du gav kommer jag nog att spara ett par år, tills skolstarten ungefär.

    Av en kompis har jag fått tipset att bara svara på det barnet frågar - ofta vill de bara ha ett konkret svar på just sin fråga och inget mer.

  • faster

    Håller med dej...mkt sunt

    En så avancerad förklaring som du gav kommer jag nog att spara ett par år, tills skolstarten ungefär.

    Av en kompis har jag fått tipset att bara svara på det barnet frågar - ofta vill de bara ha ett konkret svar på just sin fråga och inget mer.

  • Gates

    En av mina basta vanner satt i rullstol (han ar dod nu) och han blev alltid lite ledsen nar folk ignorerade honom och pratade over huvudet pa honom som om att han var dum i huvudet for att han satt i rullstol. Nar jag var ute med honom sa kandes det alltid battre nar barn kom fram och fragade direkt istallet for att foraldrarna forsokte hyscha ner dem och fa dem att ga darifran.

    Jag tycker att det later som du gav din son en bra forklaring och jag tror att ditt "naturliga" satt gentemot de handikappade gav din son en bra forebild for hur man kan umgas med alla manniskor.

Svar på tråden Hur förklarar man bäst för sitt barn om andra människors handikapp mm?