• Kassie

    Hur vet man när hemlängtan blir för stor? Hur ska jag veta?

    Hej alla utlandsföräldrar och lässugna! :o)

    Jag skulle vilja höra era erfarenheter och funderingar kring att ha barn utomlands och att bo utomlands.

    Bakgrund:
    Jag har bott utomlands i 5 år och med min "utländska" man har jag ett barn som är 2,5 år. Sedan vi fick barn så har jag en stor hemlängtan och om den beror på att jag blev förälder eller för att jag då upptäckte att vi såg väldigt olika på barnuppfostran, det vet jag inte. Hemlängtan håller i sig och även en del av våra oskiljaktigheter ang barnuppfostran vilket har påverkat vårt förhållande negativt och vi har hamnat i en ond cirkel.

    Funderingar:
    Jag funderar mycket på om vi ska fortsätta bo tillsammans eller om jag ska flytta hem och vi har till och med diskuterat det. Ingen av oss vill "ge upp" och tycker fortfarande mycket om varandra. Jag fortsätter dock att fundera hela tiden och känner att jag vet inte vad som är värst, hemlängtan eller att vi inte alltid kommer överens.

    Sverige/hemlängtan:
    Jag vet inte om det är "äkta" hemlängtan eller om jag bara förskönar Sverige (typ "gräset är grönare på andra sidan"), hur ska jag kunna veta vad som gör att jag längtar hem? Jag har provat att vara hemma i längre perioder och trivs mycket bra, men det blir ju inte så att vardagen infinner sig eftersom jag inte har jobbat ... Det jag saknar i Sverige är all social kontakt med mina föräldrar, barndomsvänner, det blir ett mer naturligt socialt liv där än med vänner som man skaffar sig som vuxen som inte har samma kultur och språk. Dessutom känner jag ett stort ansvar och vilja att ta han om mina föräldrar när de blir gamla och ryser av idén att tänka på att de som gamla sitter ensamma utan någon som kommer och hälsar på dem regelbundet. De flesta jag träffat som bor i ett annat land, längtar alltid hem, trots att de trivs bra i sitt "nya" land. Det verkar vara tuffare för kvinnorna, det här med hemlängtan...

    Finns....
    .... det någon som har läst ända hit(!) och som känner igen sig så vore jag tacksam för att höra hur ni funderar och resonerar. Själv känns det som om jag funderar så mycket så att jag tvivlar på mina känslor ang kärleken till min man och min hemlängtan.

  • Svar på tråden Hur vet man när hemlängtan blir för stor? Hur ska jag veta?
  • evaoregon
    dripdrop skrev 2012-04-19 19:23:56 följande:
    Absolut, den tanken har slagit oss med. Nu är ju Hongkong ändå lite hemmaplan för maken vars mamma är därifrån. Men det är ändå precis halvvägs ju, och det känns som att det kan vara en bra lösning!
    Det låter ju bra!  Jag tycker att Nya Zeeland är väldigt trevligt (har varit där på semester), men det är så långt ifrån Sverige. 
  • miol

    Jag foreslog till min sambo att vi kanske kunde flytta till england istallet, o kanske han skulle fa jobb lattare o jag skulle ha narmare hem men han vill hellre flytta till sverige.
    har iaf bestamt oss for att hyra ut huset till en borjan sa vi har nat att komma tillbaka skulle allt ga at pipan i sverige!  

  • evaoregon
    miol skrev 2012-04-20 11:20:56 följande:
    Jag foreslog till min sambo att vi kanske kunde flytta till england istallet, o kanske han skulle fa jobb lattare o jag skulle ha narmare hem men han vill hellre flytta till sverige.
    har iaf bestamt oss for att hyra ut huset till en borjan sa vi har nat att komma tillbaka skulle allt ga at pipan i sverige!  
    Jag tror nog som du att England kan vara ett bra alternativ.  Jag känner ett par ifrån Sverige/USA som bor i London.  Hon har nära hem till Sverige och för honom har det ju varit enkelt med språket.  Han har ett eget företag.
  • evaoregon
    miol skrev 2012-04-20 11:20:56 följande:
    Jag foreslog till min sambo att vi kanske kunde flytta till england istallet, o kanske han skulle fa jobb lattare o jag skulle ha narmare hem men han vill hellre flytta till sverige.
    har iaf bestamt oss for att hyra ut huset till en borjan sa vi har nat att komma tillbaka skulle allt ga at pipan i sverige!  
    Det är en bra ide att bara hyra ut huset!  Känner ni någon där som kan ha koll på hyresgästerna?

    Kanske kan han tänka sig något annat land i Europa om det inte funkar i Sverige.  Jag tror att även andra länder där inte engelska är huvudspråk, t ex Holland, Belgien eller Schweiz kan funka bättre för engelsktalande då det gäller jobb. 
  • stikkem
    evaoregon skrev 2012-04-20 15:26:36 följande:
    Jag tror nog som du att England kan vara ett bra alternativ.  Jag känner ett par ifrån Sverige/USA som bor i London.  Hon har nära hem till Sverige och för honom har det ju varit enkelt med språket.  Han har ett eget företag.
    Beror ju givetvis pa personliga preferenser men NZ och England ar inte sarskilt lika alls, forutom spraket. England ar fantastiskt att besoka men hade absolut inte velat bosatta mig dar. Speciellt om man uppskattat livet i NZ, England ahr ju precis ingenting av det som NZ har.
  • evaoregon
    stikkem skrev 2012-04-20 15:33:58 följande:
    Beror ju givetvis pa personliga preferenser men NZ och England ar inte sarskilt lika alls, forutom spraket. England ar fantastiskt att besoka men hade absolut inte velat bosatta mig dar. Speciellt om man uppskattat livet i NZ, England ahr ju precis ingenting av det som NZ har.
    Nu tänkte jag mest på jobb och språk vilket jag tror är enklare, men annars håller jag med om att länderna är oehört olika.  Då är det nog enklare för en amerikan ifrån någon större stad i USA att bo i London.
  • miol

    Ja jag har ju inte varldens lust o bo i England precis men tankte att det kunnde duga eftersom jag kan se min familj oftare. Innan jag flyttade till Australien bodde jag i Skottland i 2 ar o jag tyckte det va sa skont o kunna aka hem nagra ggr per ar o kanna efter 2 veckor att jag hade fatt nog av sverige. Nu nar jag aker o halsar pa fran Australien kanner jag att jag maste va i sverige sa lange eftersom jag inte kommer hem sa ofta. Vilket blir svarare me fast jobb o nar barnen blir storre o dom maste ta ledigt fran skolan.
    Min sambo har nu borjat soka lite jobb i sverige, inte for att vi har jatte hoga forvantningar pa att han kommer fa nat men det e ju battre o forsoka.

  • dripdrop

    Vi har absolut London som alternativ, då vi båda bott där förr och älskar staden. Men det är svårt att få jobb där utan europeiskt pass för maken, så vi funderar på att vänta tills han kan ansöka om svenskt medborgarskap i november om inget annat händer på jobbfronten tills dess. Sen ska de väl handlägga ansökan i hundra år, men men... Med ett europeiskt pass slipper han få sin ansökan ratad direkt av arbetsgivare i europa iaf.

  • Tanken

    Hej,

    Kunde varit jag som skrivit TS för jag känner också precis så där! Kanske jag hade lagt mer betoning på "skuldkänslor". I mitt fall tror jag nämligen att det är ångesten över att mina förtvivlade föräldrar är så långt ifrån sina barnbarn som övertar min egna hemlängtan. Jag vet att det låter sinnessjukt, och jag vill inte att ni ska tro att mina föräldrar är egoistiska elakingar. Ser hur de jobbar hårt för att inte visa sin sorg (ja det är nog så de upplever det!) men jag ser så klart igenom det...

    Vi bor också i Australien. Två små barn, härligt hus, (visserligen halvknäppa) svärföräldrar som avgudar oss, jobb som jag trivs med och några nya vänner. Men som TS skriver så saknar jag det där "lätta" sociala umgänget med min egna familj och barndomsvänner...

    Vi har haft lösa planer på att flytta till Sverige. Min man är sugen men jag är....rädd! Mestadels för att min man kommer vantrivas. Vill inte att han ska känna dig utlämnad i ett nytt, kallt land med nytt språk och kanske kämpa stenhårt för jart få ens ett skitobb etc. Detta är intressant eftersom jag själv var jäkligt utlämnad här när jag som 19-åring packade min väska och flög tvärs över klotet för hans skull.... Varför har jag fått för mig att jag är starkare än vad han är?? Egentligen vore det ju rättvist om han nu fick uppleva samma sak. Dessutom VILL han verkligen flytta. Det är jag som är feg

    Vad långt och gnälligt det blev! Men vad skönt att få skriva av sig och veta att man inte är ensam med att längta hem

  • Thedrjohn

    Tanken, den dagen vi flyttar tillbaks till Sverige gör vi nog det framförallt för att det är dags för något nytt, och faktiskt en utmaning,då vi varit borta ett bra tag. Att enbart drivas iväg av hemlängtan känns inte lika motiverande, även om den kan finnas i bakgrunden. Kanske din man ändå just ser det som en spännande utmaning och en möjlighet till att pröva något nytt. Däremot så vore det nog bra att åtminstone se till att ni inte hamnar i inre Jämtland eller dylikt för att undvika att hamna i en situation där det blir svårt med jobb. De flesta medföljande partners jag träffat från engelskspråkiga eller europeiska länder jag träffat har hittat sitt community att umgås med, i alla fall i Stockholm.

  • Thedrjohn

    Tanken, den dagen vi flyttar tillbaks till Sverige gör vi nog det framförallt för att det är dags för något nytt, och faktiskt en utmaning,då vi varit borta ett bra tag. Att enbart drivas iväg av hemlängtan känns inte lika motiverande, även om den kan finnas i bakgrunden. Kanske din man ändå just ser det som en spännande utmaning och en möjlighet till att pröva något nytt. Däremot så vore det nog bra att åtminstone se till att ni inte hamnar i inre Jämtland eller dylikt för att undvika att hamna i en situation där det blir svårt med jobb. De flesta medföljande partners jag träffat från engelskspråkiga eller europeiska länder jag träffat har hittat sitt community att umgås med, i alla fall i Stockholm.

  • dripdrop

    Tanken: känner verkligen igen det där om skuldkänslorna. Tror det är det som i många fall fått mig att känna det jobbiga med att bo utomlands, särskilt nu när vi har barn som ju min mamma och pappa avgudar. Sorgen i att ta ifrån dem det. De försöker dölja det och min mamma säger ändå att de kan få en fin relation och att det inte BARA är kvantitet som gäller angående tiden man spenderar ihop. Och hon har ju rätt. Men hon försöker ju bara trösta mig och vara stark, helst av allt vill hon ju inte att vi ska bo så långt borta, såklart...

    Vi har mer och mer bestämt oss nu, för att (om inget jobb dyker upp innan dess för maken) vi stannar i Sverige till nästa vår, väntar in hans medborgarskap och sedan får vi nog bosätta oss i NZ ett tag. Då är det åtminstone lättare för oss att återvända till Europa en dag om/när vi vill det.

  • Clelele

    Jag star infor samma dilemma.. Ar mest orolig fir pengar och vart vi ska bo i sverige. Kan inte rekommendera england da dagis ar svindyrt och regeringen just nu gor de t oerhort svsrt for ba rnfa miler

  • miol

    Tanken, Jag kanner oxa radslan for att flytta hem igen. Min partner vill verkligen oxa flytta (vilket jag oxa vill innerst inne) men jag e verkligen lite radd om vad som kommer handa nar vi kommer dit. Hade vart lattare om jag verkligen hade vantrivts har o bott i ett ruckel o inte hade haft ett bra jobb o nagra vanner. Men eftersom vi har det bra har sa e ju fragan om det kommer bli na battre o flytta till sverige. Jag vet att dom forsta aren kommer bli svara speciellt tills sambon kan prata svenska ok. Sen om jag och barnen trivs jatte bra nar vi val e i sverige o sambon vantrivs efter nagra ar maste vi da flytta tillbaks till oz?? det skulle nog va varre an att inte flytta fran borjan..

  • katt02

    HEJ! 

    Jag fastnade i denna tråd för jag är i en likanande situation fast utan barn! jag är tillsammans med en engelsk/maltesisk man sedan 1 år tillbaka! jag trivs bra som det är nu men har börjat tänka lite på framtiden och vad som kommer hända... vi båda älska barn och vill ha en stor familj! men jag kommer som det känns nu att vilja bo i sverige då... min pojkvän har eget företag vilket ger oss en enorm frihet just nu men den dagen barnen skall börja skoln blir man ju mer fast!!     

    Jag älskar vrekligen min pojkvän och det var oclså därför jag flyttade.... har inte hittat ngn hemma som jag känt det samma för! Jag är väldigt kluven.... älskar min pojkvän men är rädd att hamna i en knivig situation... jag är typsik svensk och han typisk sydeuropeisk... men vi kompletterar varandra väldigt bra!  

    Min pojkvän tror inte han kan leva i sverige pga av klimatet men också mentaliteten... så valet ligger på mig!

    Kanske är det så att jag borde flytta hem om jag redan känner dessa känslor redan nu.... fast då lämnar jag ju mannen i mitt liv!    

    Har ni några tips.. ni med mera erfrenhet!  ??
      

  • Olivia111

    Hej!

    Åherre, vilken fantastisk tröst att hitta denna tråd och läsa all igenkänning, det är så att hjärtat vill brista.

    Jag är en kvinna på 31 år (snart 32) som förra året flyttade utomlands för att bo med min nederländske sambo. Vi har inga barn. Flera år innan jag träffade honom drömde jag starkt om att flytta utomlands, och när det då blev han och jag kändes det bara givet och jag flyttade nästan omgående. Förhållandet i sig är bra och han är en underbar pojkvän ... men ... ingenting har blivit som jag hade föreställt mig! Jag kan säga att jag var ganska reseoerfaren innan jag flyttade: jag hade inte riktigt provat på det att lämna sin trygga omgivning, vänner, samhälle, kultur m.m., så jag var naiv och okunnig utan att veta om det. Nu sitter jag dock här i Nederländerna och jag saknar Sverige så jag bokstavligt dör. Göteborg, min stad, och Sverige, mitt land. Min vänner. Kultur, samhälle, språk, kännedom om hur allt fungerar, och inte minst självkännedom. Allt som alla ni underbara människor har skrivit i denna tråd känner jag igen mig i! Jag flyttade och det är som om jag förlorade hela min identitet, vem jag är, vad jag vill, tycker, känner, vet och bryr mig om. Jag kämpar och jag kämpar, men det jag egentligen kämpar med mest är att acceptera vad jag har gjort och att det inte blev som jag hade tänkt mig. Jag bor i detta land som aldrig var med på min lista över länder jag ville flytta till (knappt så jag reflekterade över NL som entitet på kartan), jag har inga egna vänner här, ingen social tillhörighet, jag vill INTE lära mig språket eller på något sätt ta mig in i samhället ... Kort sagt känner jag att det enda skälet till att jag bor här är min sambo. Han är som sagt underbar och försöker hjälpa mig och stötta mig på alla sätt han kan, men det är en kamp och denna kamp påverkar oss också. Jag drar mig undan allt och alla, vill helst vara själv. De första två månaderna i landet (september-oktober förra året) tror jag att jag var hemma konstant, för att jag bara inte orkade/vågade gå ut ens på en promenad. Och fortfarande vill jag bara vara själv, jag vill inte ut och konfronteras med allt främlingskap. Till saken hör att jag inte alls känner igen mig själv i detta beteende. Jag har i alla tider beskrivits som en driven människa, energisk, modig, som en ledartyp ... Men här är jag bara helt död, känns det som. Jag har förlorat allt, så känns det, så jag hittar liksom inga trådar att plocka upp och orientera mig efter. Och jag känner som sagt att jag inte vill hitta några trådar heller, jag vill inte orientera mig och ta mig in i samhället eller kulturen eller språket. Det har gått så långt nu att jag ärligt talat känner mig halvdeprimerad och jag orkar inget. Jag vågar eller orkar knappt gå till affären eller ringa gynekologen. Jag jobbar som frilansande textredaktör, jag startade mitt företag för några månader sedan och det har faktiskt gått jättebra. Jag får mina uppdrag enbart från företag i Sverige, och således finns där ännu en naturlig kontakt med Sverige, och samtidigt brist på kontakt eftersom jag bara får jobbdelen och inget av det sociala, som att t.ex. att faktiskt träffa mina arbetsgivare och andra människor som är inblandade i mina uppdrag (t.ex. textförfattarna, grafiska designern osv osv). Så jag känner mig sjukt isolerad och i och med detta känner jag att det är ännu en sak jag går miste om.

    Jag har frågat min sambo och han säger att han inte heller känner igen den personen han blev kär i (obs, han säger inte detta som klander, det ÄR ett faktum att jag är annorlunda här) och att han därför inte riktigt känner att han skulle våga flytta till Sverige med mig eftersom jag är något instabil. Personligen tänker jag "lugn och ro" när jag tänker på att flytta hem. Jag har haft ett bokstavligt talat OTAL antal kriser sedan jag flyttade hit: typ var tredje dag i ett helt år. I helgen som var kom vi "längre" än någonsin tidigare, då en väninna erbjöd mig att hyra hennes lägenhet i andrahand och flytta hem, en lägenhet som ligger ett stenkast från där min (nu uppsagda) lägenhet i Göteborg låg, en lägenhet jag älskade som låg i ett område jag likaså älskade. Det var SÅ nära att jag tackade ja, det enda som hindrade mig var osäkerhet om ekonomin i och med att jag precis har startat mitt företag. Hon litar ju på mig vad gäller hyran, så det är inte så att jag hade behövt intyga min inkomst för en hyresvärd (vilket jag i detta nu inte hade kunnat göra, egentligen), men jag vågade inte för egen del eftersom det hela som sagt fortfarande är uppstartsfasen. Så därför bestämde jag mig efter en hel helgs gråtande för att tacka nej till lägenheten, men samtidigt till att faktiskt flytta hem. Som det är nu satte jag och min sambo en "deadline" till i januari nästa år, då jag ska bestämma mig för hur jag ska göra. Jag vet dock redan nu att jag vill hem, och har redan planerat för allt i både huvud och Excelark. :) På ett sätt känns det mycket lättare att faktiskt ha bestämt sig, men jag måste ändå härda ut tiden som är kvar. Sedan är det dessutom så att jag känner mig taskig mot min pojkvän, för jag undrar hur mycket på det klara han är med att jag faktiskt SKA och VILL hem. Det känns lite som om han har glömt bort att vi har satt en deadline, eller att han i alla fall blundar för det. Och jag är också så trött på att göra honom besviken och ledsen. Även om jag inte kan hjälpa det och han vet det och älskar mig och verkligen försöker hjälpa, så är jag så ledsen att jag visade mig vara på detta sätt som jag inte alls hade en aning om att jag kunde vara ... Att superstarka, glada, motiverade och energiska jag skulle förvandlas till denna passiva säck ... Jag förstår det inte!

    Nu har jag i alla fall börjat springa varje dag, för att få något slags rutin ändå, för att komma ut lite varje dag (även om det är på mina villkor förstås, jag går ut men är i min egen bubbla) och för att få lite motion. Men för övrigt är mitt liv hemma eftersom jag jobbar hemifrån och inget vare sig utanför eller innanför mig lockar ut mig. Men de här två dagarna som har varit skulle jag egentligen letat nya uppdrag, då jag är klar med alla uppdrag hittills från olika företag i Sverige ... Men jag har bara suttit och haft ångest och håglöst stirrat framför mig hela dagarna. Jag orkar bara inte, inte något. JAG VILL HEM.

    Herregud, det är knappt så jag orkar gå tillbaka och läsa vad jag skrivit. Jag trycker bara på skickaknappen nu, och så hoppas jag att en textredaktör även utan genomläsning lyckats få ihop något åtminstone läsbart. Och så hoppas jag att någon läser och svarar. Denna tråd var fantastisk att läsa, och jag är oändligt tacksam mot dem som genom åren deltagit i den. Tack! 

  • Pistou

    Olivia111, det låter onekligen som om du har råkat ut för en mindre depression.

    Jag upplevde något liknande när jag flyttade till USA med min man och vår äldste son för 7 år sedan. Jag hade redan bott utomlands i flera år då, så det var inte hemlängtan till Sverige som var mitt problem. Vi lämnade Paris, som jag just hade börjat känna mig hemmastadd i, för en mellanstor stad i USA och jag var inte alls beredd på hur ensam jag skulle komma att känna mig.

    Från att ha varit ganska framåt blev jag plötsligt väldigt handlingsförlamad och vågade av någon anledning inte ens köra bil (min man var utskickad och hade tjänstebil, så vi skulle enkelt haft råd med en till mig, men så blev det alltså inte). Jag frilansade också hemifrån, och hade inte heller några kollegor, och när jag inte satt framför datorn hade jag sonen att ta hand om. Vi försökte hitta en förskola till honom, men tanken på att inte ens ha sonen omkring mig på dagarna fick mig att känna ännu mer panik, så när vi inte hittade någon plats på någon lokal förskola kände jag mig ganska lättad.

    När jag tog kontakt med SWEA och började träffa andra svenska tjejer blev det lite bättre, och nu i efterhand ser jag att mycket av min ensamhet berodde på att jag själv inte riktigt gjorde något åt saken. Men, det brukar ta minst ett år på en ny plats innan man ens är mogen att ta sig ur sin lilla bubbla. Det ÄR väldigt praktiskt att ha ett frilansjobb hemifrån när man bor utomlands (i synnerhet när man får barn och upptäcker att barnomsorgen inte alls liknar den i Sverige). Men nackdelen är ju förstås att man går miste om den sociala biten det innebär att vara anställd (kafferaster, luncher, fredags-afterwork, etc.).

    Mitt tips till dig är att börja söka efter andra svenskar (eller skandinaver) i dina trakter. Sök efter svenska medlemmar i Facebook-grupperna "Utlandssvenskar.com" och "UTLANDSSVENSKAR - Swedes Abroad". Sök efter medlemmar på forumet Svenskar i Världen www.sviv.se/. Ge dig själv (och din sambo) en chans att trivas i ert nya hemland tillsammans. Det måste få ta lite tid innan alla bitarna faller på plats. Men, jag tror också att det är viktigt att du lär dig holländska och får kontakter den vägen. Varför anmäler du dig inte till en språkkurs och träffar andra i din situation. Det kommer säkert att kännas bättre snart! Lycka till!


    People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Hur vet man när hemlängtan blir för stor? Hur ska jag veta?