• Lille Mammsen

Skoda Octavia combi För/Nackdelar ??

Grannen tipsa om denna modell då jag tidigare varit inne på volvo v70 årsmod. 2001-2002! Hört att skoda är OK i bensin förbrukning och att man får ganska mycket för mindre "PENG" MEN alla märken har väl lite brister....så vad ska man tänka på och oxå kolla när man tittar på beggade?? MvH

• Svar på tråden Skoda Octavia combi För/Nackdelar ??
  • Carisma95

Vi har en från -03 och är jättenöjda.
    Ja, några brister finns det säkert. Men vi har inte hittat några (än).

Den drar lite bensin, är rymlig (för sin klass) och har inte krånglat sen vi köpte den.
    Hoppas någon kan ge dig lite "negativt" också.

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • sunshine82

Min familj hade en Skoda Octavia sedan inte combi. Dom va nöjda med den. Den krångla inte nått nämnvärt. Det som krånglade va vindrutetorkar relät, satte man på vindrutetorkarna en stund och sen ville stänga av dom, så fortsatte dom att gå och gå och efter en stund kanske stanna mitt på rutan. Men det är ju en lätt grej att fixa antar jag, och drabbar säkert inte alla bilar. Min familj köpte den ny, inga andra problem med den vad jag har hört. Den har dock ganska hårda säten, men grymt stort bagageutrymme och man får ju faktiskt mkt bil för pengarna.

Ett kompispar har också haft en octavia, som dom köpte begagnad. Jag har för mig dom hade lite problem med den, men kommer inte ihåg vad..

Men det beror väl helt från bil till bil, hur den är skött innan osv.

• Lille Mammsen

Tack för era svar! Ser snygga 17" alt. 18" toning mm mm på redan Hmmm....men hur slö är en 1.6 ?? (pga 1.8 + 2.0 & RS ligger högre i pris)

• Carisma95

Vi har 1.6 motor. Visst det är väl ingen "rallybil"...
    Men inga problem att köra om! Bara växla ner till 4:an (eller ev. 3:an) om man behöver komma om snabbt.

• fredrikannsofie

Ok, på minussidan ser jag som fd. Skoda Octaviaägare följande:

- Hårda säten
    - Lite trist motor om man inte går upp i storlek
    - lite för högt kupéljud

Tycker dock ändå plussidan avgör, i form av bensinförbrukning och pris, mycket bil för pengarna absolut!

• Lille Mammsen

Hoppades på att 1.6 kanske fanns med 16v alt 20v = lite bättre drag.... Gubben min kommer strupa mig med mina bil byten Jag vill ju alltid ha toning,snygga fälgar mm mm mm på dom nya bilarna

fredrikannsofie skrev 2009-01-08 11:49:33 följande:
    Ok, på minussidan ser jag som fd. Skoda Octaviaägare följande:- Hårda säten- Lite trist motor om man inte går upp i storlek- lite för högt kupéljudTycker dock ändå plussidan avgör, i form av bensinförbrukning och pris, mycket bil för pengarna absolut!
  • racer x

Har precis bytat luftmassemätaren på min, bytat några tändspolar. Har dock en RS som gått nästan 8900mil och ja dom är snålare än volvon med bensinen.

• racer x

Det finns en 1,8t på 150hk som går att jaga upp till 190hk .

• Lille Mammsen

dock så kostar tyvärr 1.8 mfl meeer en en 1.6...tyvärr!
    racer x skrev 2009-01-08 12:39:57 följande:

Det finns en 1,8t på 150hk som går att jaga upp till 190hk .
  • Carisma95
    Lille Mammsen skrev 2009-01-08 12:53:57 följande:
    dock så kostar tyvärr 1.8 mfl meeer en en 1.6...tyvärr!racer x skrev 2009-01-08 12:39:57 följande:
    Hur mycket mer (ungefär)?
    Det kanske går att tjäna in i t.ex. bensinförbrukning, under en överskådlig tid? (Beroende på hur mycket man kör naturligtvis).
Svar på tråden Skoda Octavia combi För/Nackdelar ??