• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 10 Jan 22:37
    15428 visningar
    8 svar
    8
    15428

    Rött utstående födelsemärke?

    Jag är gravid i v 33. I början på gaviditeten upptäckte jag att jag fått en röd prick nedanför halsen på bröstbenet. Gick till doktorn som sa att det var en tumör men ofarlig. Han erbjöd sig att ta bort märket men sa att jag kunde få ett fult utstående ärr istället. Jag beslöt mig för att inte ta bort pricken.

    Nu en månad senare har pricken förvandlats till ett rött utstående födelsemärke. Ser ut som en gummi vårta. Har inte växt på bredden men blivit mycket högre. Som en stor röd vårta...

    Har fått tid att ta bort "vårtan" på fredag....

    Vad kan det vara? Är det någon annan som fått så här vid graviditet?

    Ursch, känner mig äcklig...

  • Svar på tråden Rött utstående födelsemärke?
  • Anonym
    Äldre 10 Jan 22:40
    #1

    sa inte doktorn att det var en tumör?

  • Äldre 10 Jan 22:40
    #2

    Det är inte ovanligt att man får nya och förändrade födelsemärken och leverfläckar vid en graviditet.

    Säkert är det inget farligt och jag hoppas du slipper ett fult ärr. Jag själv har tagit bort många födelsemärken och på de flesta ställen syns det knappt att det någonsin har suttit nåt där!

    Lycka till!

  • Äldre 10 Jan 22:41
    #3

    Anonym skrev 2009-01-10 22:40:02 följande:


    sa inte doktorn att det var en tumör?
    Verkar vara vanligt att läkare använder ordet "tumör" fast de borde veta bättre om det handlar om cystor, som är den ofarliga varianten av tumörer.
  • Fille Fjonka­n
    Äldre 10 Jan 22:46
    #4

    Jag hade ett födelsemärke på ryggen förut som jag normalt inte alls blev störd över. Men under varje graviditet började det klia (och växa?) och jag kände av det dagligen. När det hände 3:e gången tog jag till slut bort det. Jag såg det ju inte själv och är osäker påhur det såg ut (förvånansvärt ljust och skrovligt är allt jag vet), men tyckte det kändes oehagligt med ett "inbyggt graviditetstest" och upplevde det som störande och äckligt.


    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 10 Jan 23:03
    #5

    Det som är mest skumt är att jag aldrig haft något där förr. Den har liksom ploppat upp från ingenstans...?

  • Fille Fjonka­n
    Äldre 10 Jan 23:05
    #6
    Anonym (Orolig) skrev 2009-01-10 23:03:00 följande:
    Det som är mest skumt är att jag aldrig haft något där förr. Den har liksom ploppat upp från ingenstans...?
    Men det är normalt att få nya födelsemärken med tiden även utan graviditet. Det kanske hade kommit ett vanligt födelsemärke där samtidigt även om du inte hade blivit gravid.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 10 Jan 23:12
    #7

    Det är ju inte riktigt som ett födelsemärke heller...Mer som en stor utstående röd vårta som är helt gummiaktig när man tar på den... . Den har växt jätte mycket på bara några veckor...

  • Fille Fjonka­n
    Äldre 10 Jan 23:25
    #8

    En del födelsemärken är ju utstående. Mina (som jag har tagit bort - hu, för utstående utväxter) har varit mörkt bruna förutom den där ljusa jag skrev om tidigare. Men jag tror det kan variera.

    Egentligen borde man väl inte kalla dem födelsemärken heller när man inte föds med dem. Men vad de egentligen är, i alla fall de som växer, ändrar form och kliar etc, är cellförändringar, dvs godartade tumörer. Och de kan nog variera en hel del i utseende och beteende.


    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
Svar på tråden Rött utstående födelsemärke?