• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 11 Jan 00:15
    17169 visningar
    13 svar
    13
    17169

    Ni som varit på rave(rejv?)-fester...?!

    Ibland kan man fundera över saker i livet man faktiskt aldrig har gjort. Jag har alltid varit en ganska vanlig tjej som antagligen gjort "vanliga" saker.
    En tanke som slagit mig är (jag vet att det här säkert låter urlöjligt) att jag aldrig varit på någon rave (rejv?)-fest. Har undrat en del ibland när man hört eller läst om dessa fester i tidningar...Nägon som varit på en sån fest och berätta vad det innebär? Vad skiljer en sån fest från andra fester? Är de roligare än "vanliga" tillställningar?

    *Nyfiken*

  • Svar på tråden Ni som varit på rave(rejv?)-fester...?!
  • La Lola
    Äldre 11 Jan 00:16
    #1

    Jag har varit på en (ingen jättestor).
    O det dansades till skön musik.

    Mer än så var det inte.


    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Vroooo­oom
    Äldre 11 Jan 00:21
    #2

    Menar du ravefester ute i skogen eller anordnade av arrangörer?
    Det är väl inte så mycket som skiljer arrangerade så kallade ravefester mot vanliga, annan musik och större fokus på vem som är "DJ" typ.

    Gillar man elektronisk musik så har man kanske missat något annars inte.


    Cheer up, the worst is yet to come
  • Anonym
    Äldre 11 Jan 00:23
    #3

    Har också varit på en sån fest fast av arrangörer..

    Otroligt bra musik och rolig stämning..

  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 00:35
    #4
    Vroooooom skrev 2009-01-11 00:21:35 följande:
    Menar du ravefester ute i skogen eller anordnade av arrangörer?Det är väl inte så mycket som skiljer arrangerade så kallade ravefester mot vanliga, annan musik och större fokus på vem som är "DJ" typ.Gillar man elektronisk musik så har man kanske missat något annars inte.
    Både och.
  • Anonym (Rejvf­licka)
    Äldre 11 Jan 14:43
    #5

    Jag skulle absolut kalla mig själv för "rejvare". Har gått på ett antal fester genom åren sen 2004, så många så jag inte längre kan räkna dem på mina fingrar. De flesta av mina vänner kommer från denna kultur och jag har även varit på ett par festivaler inom detta.

    Rejvfester, för dem som går dit regelbundet så är detta en helt egen värld, en egen kultur. Man har sina vänner där, vännerna kan vara alltifrån arrangörer, dj:s, till vanligt festfolk & alla känner alla. Arrangörer och dj:s är egentligen vanliga ungdomar från 20-35 år som tar hjälp av sina vänner, bildar "arrangör-klubb" och arrangerar flera fester. Det är som en stor gemenskap kan man säga, men självklart kommer det dit såna som är där bara nån enstaka gång oxå. Festerna arrangeras på diverse ställen. UG (under-ground) festerna hålls för det mesta hemliga och man får reda på dessa genom den s.k. djungeltrumman. Finns dock även de som är mer öppna. Har själv varit på diverse partyställen så som i grottor, i ruinerna i hagaparken, i skogen otaliga gånger, på en strand, inomhus i olika lokaler, så som olika föreningsgårdar/scoutstugor m.m. Det som jag anser vara en av de bättre sakerna med rejvfester är att det alltid är på en ny plats, inte som om du går till en krog och det är samma lokaler och samma bar & sura vakter om du blir för full så blir du utslängd. Visst, ibland lägger arrangörerna festerna på samma ställen som tidigare fester, men då efter att det har gått ett tag emellan och man får då en sån där skön "aha"-känsla, fina minnen från andra fester.

    Sen brukar arrangörerna även köra med deco - alltså dekorationer, stora "tavlor" i tyg som man sätter upp och som lyser när en UV-lampa riktas mot dessa. Man använder sig ofta av olika lasrar (laserlampa) på inomhusfesterna som även dessa lyser på denna deco. Ibland används oxå marschaller och värmeljus för att skapa en skön stämning, eller andra mysiga lampor. Festerna kan ha olika inriktningar inom den elektroniska musiken, t.ex. mera hård musik, mera soft musik, s.k. "proggresiv trance", men vanligast är ändå fullon/psytrance eller dark psytrance. Ibland spelas det även hardstyle/hardcore.

    När man ska iväg på ett s.k. rejv så får man ofta reda på detta samma dag, vart festplatsen är, dvs om man inte känner arrangörerna personligen eller känner någon som gör det. Så det är oxå en del av spänningen, när man får det där sms:et med ett telefonnummer som man ringer en viss tid och då berättar en telefonsvarare hur man tar sig ut till festplatsen, man möter upp sina vänner och åker tillsammans.
    Ibland finns det oxå en s.k. "chillout" avdelning på festerna, där spelas lugnare musik, det kan vara filtar på golvet, halm eller nåt annat skönt att ligga på, presening emot regn eller ibland bara en brasa och där kan man ligga och sova/vila, bara ta det lugn och prata med andra. Ibland finns även shoppar med mat och dryck, godis och smycken/kläder.

    Målgruppen är från 16 år och uppåt. Många är runt 20-25, och de gamla rejvarna kan vara äldre ändå. Arrangörerna brukar var alltifrån 20-40 år och dj:s lika så.

    Det finns ingen dress-code, men kommer du dit i högklackat och minikjol eller finkostymen så kan jag ändå garantera att folk kommer titta konstigt på dig. Många har kläder inspirerade från goa/indien, sköna avslappnade kläder, pösiga byxor och långa linnen/tröjor och palestinahalsdukar. Inspirationen kommer även från reagge/hipphopp. En del har dreads och smycken som inspirerar är ofta örhängen, armband och halsband i material från naturen, trä eller träliknande men absolut inget måste. Ibland finns det även festdeltagare som håller på med poi, eldshower av olika slag. Många som håller sig inom kulturen är vegeterianer och en hel del är även nykterister, i förmån till att dansa. Media utmålade tidigare rejvfester som knarkfester, och visst, jag ska inte neka till att det finns där, men det är absolut inte mer än om du går ut på Spy Bar en kväll. Polis & civilpolis kommer oxå ofta ut till festplatserna och arrangörerna har kontakt med dessa. Många arrangörer vill även hålla såna som håller på med droger ifrån festerna för att kunna få fortsätta arrangera fester och slippa dåliga rykten.

    Rejvfest är inget ställe man går till för att få sig ett ragg, utan en tillställning som är till för att dansa på. Visst förekommer det en del prassel emellan de som är där, men inget uppenbart. En del av dj:sen gör egen musik, medan andra mixar stora artisters redan färdiga material.

    Festerna brukar hålla på från kl.21-07, 21-08, 21-09 och kosta runt 100-250 kr. Helgfestivaler som brukar finnas på somrarna brukar kosta omkring 250-350 kr. Ibland även runt 500 om bussresa arrangeras.

    Till vissa fester som ligger långt borta från tunnelbana/tåg, t.ex. ute i Nynäshamn, Norrtäljetrakten brukar det anordnas bilskjussar för ca 20 kr/person. Det är oftast medarrangörer som står för detta. Dvs. kompisar. Men lättast är då om man har egen bil.

    Nu under våren ska jag själv på en rejvfest i januari, helt knasigt, men en härlig ide som är en tradition för många (4:e året i rad).
    Festen kommer att hållas utomhus någonstans i en skog i STHLM:s området
    där vi fester hela natten eller tills man fryser om tårna och väljer att gå hem :)
    ________________________________________________________________________
    Sen finns det även rejvfester som är lite mer club-inspirerande. Musiken är densamma, lite mer "bara trance", kläderna är lite mer jeans och tröja-stuket och dessa fester arrangeras vanligtvis på klubbar där det är större kända arrangörer som hyr in sig. Dessa fester är mer som att gå till krogen, man vet var festen kommer äga rum, det är vakter och ibland hyrs stora världskända artister in. Dessa fester är vanligtvis även dyrare att gå till. Här kan det flirtas mer och du kan inte lägga dig och bara vila i någon chillout.
    _________________________________________________________________________

    Finns även ett community för personer inom denna kultur som förstärker det hela, man kan hålla kontakten med sina vänner och bekanta, få information om fester och festivaler, och en hel del annat.

    Oj vad det här blev långt men nu hoppas jag att du fått en klarhet i vad en rejvfest innebär. Vill du höra musik inom denna genre så besök www.psymania.com

    Vill du se lite bilder/videos från festivaler som liknar festerna så sök på www.youtube.com och sök efter Fullmoon Festival- förkortat FMF. Vuuv eller BOOM festival alternativ bara BOOM.

    Stora namn är bl.a. Astrix, Neelix, Ace Ventura, Astral Projection, Talamasca, DNA, Skazi, Penta, Electric Universe, Seroxat, Infected Mushroom, m.fl.

    MVH: Rejvflickan

  • Anonym (.....­.)
    Äldre 11 Jan 14:45
    #6

    Japp. I min "ungdom" hehe..

    Set är skönare än vanliga fester.

    Om man jämför med en kväll på krogen så är det trevligare stämmning. Folk går inte dit för att se sexiga ut på dansgolvet utan att njuta av sjysst musik.

    Man bryr sej inte mycke om hur man själv eller randra ser ut.
    Man kör bara på. Hänger, dansar..

    Folk muckar inte, försöker itne va macho.. har aldrig varit med o nåt sånt.. folk bara njuter av livet.

  • Anonym (Rejvf­licka)
    Äldre 11 Jan 15:35
    #7

    BTW, glömde en sak. Men finns även en större festarrangör som arrangerar temakryssningar med inslag från rejv-kulturen och har gjort några år.

    Det rederi som man har samarbete med är Silja Line / Tallink och kryssningarna brukar gå av stapeln under våren, april/maj/juni, samt i augusti/ september och runt lucia-december. Brukar kosta från 600 kr/person i de sämsta hytterna under bildäck.

    Detta är en kryssning som är mer club-inspirerad, men även deltagare från underground-festerna brukar följa med. Hyttfester brukar deltagarna själva ordna med egna ljudsystem samt sen har arrangören oxå 2-3 stora dansgolv.

    Du kan hitta info om dessa kryssningar samt andra festarrangemang av denna arrangör på: www.mondaybar.com

    Denna arrangör brukar även ta stora trance-artister till stora arrangemang i Stockholm. Går själv hellre på UG-fester, men vet att Mondaybar iaf haft namn som Rinkadink, Tiesto, Ferry Costen, m.fl. på sina fester.

    Besök även www.socially.se/ för info från en större arrangör som anordnar mer sköna fester inom STHLM, bl.a. brukar de på somrarna anordna parkfester på Långholmen med skön musik och god mat.

  • Anonym (Rejvf­licka)
    Äldre 11 Jan 15:47
    #8

    Anonym (......)
    Japp. I min "ungdom" hehe..

    "Folk muckar inte, försöker itne va macho.. har aldrig varit med o nåt sånt.. folk bara njuter av livet."

    Måste tillägga att det ibland faktiskt uppstår vissa dispyter, men de som bråkar och förstör på festerna är mer eller mindre alltid de folket som inte tillhör festerna, ex. invandrarungadomar som bara kommer dit för att sabba. Ungdomar som är fulla/drogpåverkade och kommer dit bara för att det är "häftigt" att gå på rejv.

    Som jag tidigare nämnt, men inom rejv-kulturen så är deltagarna som en egen liten gemenskap/familj. Och man förstör inte för sina vänner "bara för att". Vissa folk kan dock vara överförfriskade ibland, men förstör inte för det.

  • Anonym (Lilla­jag)
    Äldre 16 Jan 22:54
    #9

    Hej på er!

    Vet någon om Goliat fortfarande finns kvar och vart man kan kolla om de har ngr fester planerade?

    Mvh
    Lillajag

  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 09:34
    #10

    Anonym (Lillajag) skrev 2009-01-16 22:54:04 följande:


    Hej på er!Vet någon om Goliat fortfarande finns kvar och vart man kan kolla om de har ngr fester planerade?MvhLillajag
    ?

    Vad är Goliat?

    *Nyfiken*
  • Fratri­s
    Äldre 17 Jan 09:43
    #11

    Yessss, jag är en liten rejvare from time to time, haha!

    Jag har aldrig varit på Rave i Sverige dock (finns det ens? är det ens bra? Kan inte tänka mig att det är så värst många som går dit? SVerige har ju ingen riktig rave-scen?)

    Jag älskar elektronisk musik (att dansa till), house, drum and bass och dub-step t.ex. Första gången jag gick var i Prag, 5000 människor och en underbar DJ! Man går dit i sköna kläder för att allt fokuseras på musik och dans, inte på att se bra ut precis som någon här ovan sagt. Det är så skönt vid fyratiden på morgonen när alla är lika svettiga, lika 'äckliga' och bara dansar på! :)

    Sedan har jag varit på massoooor med raves här i England, kallat Warehouse Project i Manchester. Warehouse Project finns jorden runt, men jag har bara varit på den i Manchester. Själva stället är en underjordisk parkering under tåg-stationen dagstid, men förvandlas till en grym underground klubb på fredagar och lördagar. Olika DJ's spelar varje vecka, och stora namn som the Prodigy, Chemical Brothers, Sash etc har spelat där. Parkeringshuset består av olika rum, med olika dj's och olika sorters musik. Älskar underground-känslan! Finns också ett vilorum med massor med hängstolar där man kan sitta och snacka om man mot all förmodan skulle bli lite trött :)

    Man kan leka lite med neonfärger i ansiktet om man vill, det har jag gjort (haha kika i mitt galleri - finns 2 rave-bilder på mig där!)

    Älskar raves, ska på ett imorgon!

  • Anonym (Lilla­jag)
    Äldre 17 Jan 15:47
    #12
    Svar på #10
    Goliath är först och främst samlingsskivor där olika DJ mixar ihop underbara skivor. Sen anordnar de även Goliath-live-fester lite här och där. Jag var på ett i Oslo 2001 och det var helt underbart, men tyvärr alldeles för kort (21-03).
    Dessa skivor rekomenderas starkt!!!!

    Nu är det som sagt mååååånga år sen jag lyssnade så mkt på sån musik, men nu har jag börjat funderat lite och kommit på att jag saknar det och vill iväg på ngt igen... så i mars ska jag ev på ngt i Holland, hoppas det är lika underbart där som i Oslo!! :D
  • Äldre 29 Dec 09:03
    #13

    Såhär kan det se ut :D


    ">

Svar på tråden Ni som varit på rave(rejv?)-fester...?!