• Äldre 11 Jan 20:24
    3146 visningar
    12 svar
    12
    3146

    Någon som kan ge mig hopp

    Jag försöker skaffa barn efter en förlossning som slutade i katastrof och en MA. Efter vår dödfödda dottern försökte vi skaffa barn i fem månader och lite ljus i den mörka tunnel kom till oss. Jag blev med barn i början av september 08. Testade positivt redan på BIM-6. Vi var överlyckliga men det slutade med en MA i V8 i slutet av oktober. Sedan dess försöker vi varje månad men ingenting händer. Min fråga är: Eftersom vid andra graviditeten som slutade med MA testade jag svagt positivt på BIM-6 föra graviditeten, kan graviditetshormonsnivo vara lägre vid ny graviditet? Jag testade mig imorse på BIM-5 och testet var negativt.

    Jag vet att det är dumt att testa sig så tidigt men jag är så nyfikenoch längtar så fruktansvärt.
    Tack för alla svar.

  • Svar på tråden Någon som kan ge mig hopp
  • Äldre 11 Jan 22:29
    #1

    Hej! jag är med dig i tanken! det är klart att vi aldrig ska förlora hoppet om syskon till våra förlorade små. Men om testerna visar svagare har jag ingen aning om... Du är alltså inne på andra eller tredje försöksmånaden efter ert MF? Tänk nu på att det kanske är så att din ägglossning inte kom igång förrän i December, så rent tidsmässigt är det kanske inga konstigheter. Men jag föstår, jag vill också få bli gravid igen NUUU!!! Och då förlorade jag vår dotter i v 38 nu i november... Hoppas, hoppas att du snart får bli gravid igen!!!

  • malida­d
    Äldre 12 Jan 10:25
    #2

    Hej!

    Det är klart att ni vill vara gravida igen, helst med detsamma. Men som MY2004 sa så kanske ÄL inte kommit igång riktigt ännu. För oss tog det nio månader efter att vi förlorat vår son, Och jag har tidigare blivit gravid direkt.En vännina till mig fick
    MA i vecka 16 och det tog ett helt år innan de var gravida igen och då med tvillingar. Ni kommer snart att vara gravida igen och ni kommer att åka berg och dal bana och i slutändan kommer ni hem med er egen lilla bebis!

    Lycka till!

  • Äldre 12 Jan 13:15
    #3

    Tack det känns skönt att få lite pepp!

  • Äldre 12 Jan 15:35
    #4

    www.familjeliv.se/Forum-10-204/m38102012.html

    Här har du världens bästa tråd. Här är vi mammor som förlorat barn och nu kämpar för att bli gravida igen.
    Vi kämpar ihop och stöttar varandra i vårt och torrt.

    Välkommen.

    Kram

  • Äldre 12 Jan 20:58
    #5

    Tack allihopa.....Fast jag känner att "min tåg lämnar stationen snart". Jag är 39 år gammal och har mindre och mindre chans att bli gravid.
    Min hopp att bli gravid den månad har lämnat mig. Har testat mig med testlagrets sticka och fick negativt svar , visst är jag på BIM-4, men jag tycker att den skulle visat ett svagt streck nu.

  • ginkgo
    Äldre 13 Jan 10:58
    #6

    Hej! Jag har ingen aning om hur allt fungerar med tester och sånt. Jag kan bara berätta för egen del, har plussat ett flertal gånger och det har varierat när testet gett utslag. Ibland före, ibland efter BIM. Jag tror att det måste bero på äl och hur regelbunden den är. Flyttar äl med någon dag så borde ju även BIM göra det. Hoppas att du snart får ditt efterlängtade plus, vet själv hur jobbigt det är att kämpa. *KRAM*

  • Äldre 13 Jan 11:40
    #7

    Lillängel Selma
    Trots att du har åldern emot dig så tror jag inte att du kommer hamna i klimakeriet bara sådär. Fertiliteten borde ju minska successivt och det var ju inte så länge sen du var gravid sist. Du har säkert flera år på dig (även om jag såklart hoppas att du blir gravid nu på en gång)! Misströsta inte, snälla... Det finns ju de som har slut på bra ägg vid 25 och de som är fertila upp till 50. Din kropp har ju visat att den kan så än finns det många chanser!

  • Peppar­mint
    Äldre 13 Jan 15:18
    #8

    Hej Lillängeln Selma,

    jag beklagar förlusten av ditt barn och att du även behövt gå igenom ett MA.

    Om jag vore dig, skulle jag kontakta en fertilitetsläkare. Med din historia borde du kunna få hjälp direkt, och om dom krånglar och det är långa väntetider kanske du kan ringa till ett privat fertilitetscentrum. Även om du vet att du kan bli gravid av dig själv, så är det endast ca 20-30% chans att det blir något även när man prickar in ÄL rätt. Om man inte kan vänta på att det så småningom ska funka, varför inte få hjälp med en boost från fertilitetsläkaren. Du behöver ju inte gå hela vägen med IVF, utan istället bara tex få pergo eller kanske göra IUI.

    Jag går hos en högrisk-gynekolog eftersom vi fått ett barn med hjärtfel som dog vid förlossningen, och det finns upprepningsrisk hos kommande syskon. Jag nämnde att jag kände mig stressad över min ålder pga upprepningrisken, men hon som då bara jobbar med högriskare svarar då "alla som är under 40 anser jag som unga mammor!".

    Våra liv ser alla annorlunda ut, det finns olika anledningar till att vi inte skaffar barn förrän 35+. Om du vill bli ytterligare peppad, så finns det faktiskt ett amerikanskt mamma/baby-magasin som riktar sig enbart till förstagångsmammor som är 35+. Magasinet heter "Plum". När man läser det så känns det självklart att det är bra med livserfarenhet innan man skaffar kids. Jag tror man kan beställa magasinet online. Kolla in länken.
    www.plummagazine.com

    Kram!

  • Äldre 13 Jan 15:38
    #9

    Beklagar det hemska som har hänt dej...

    För fullt friska par tar det i genomsnitt 7 månader att bli gravid. Upp till ett år ansens vara normalt och först därefter görs en fertilitetsutredning. Är man äldre får man automatiskt räkna med att det kan ta lite längre tid eftersom fertiliteten sjunker ganska drastiskt efter 35. Har för mej att vissa privatkliniker emot en efter redan ett halvår när man är 35+. Men tre månader kan inte räknas som någon längre tid - oavsett ålder. Även om det känns så...

    Vid en graviditet är det embryot som styr hcg-produktionen. Därför är varje graviditet unik i det avseende när man kan testa positivt. Att du fick plus så tidigt förra gången behöver inte betyda att du får det igen. Ibland ökar hormonhalten lite långsammare än normalt, ibland något snabbare.

    Lycka till! Jag håller tummarna för dej!

  • Äldre 13 Jan 15:46
    #10

    Hej!
    För det första brukar det för mig ta tid innan jag får utslag och då brukar jag använda digitala, men jag kan inte testa tidigt.

    Jag känner precis som du gör och är också 39 årig änglamamma. Vi har valt att själva ta kontakt med IVF-kliniken och bekosta behandlingen. För mig är det inget alternativ att inte få ett till barn och jag har varit där du var. Tog tag och ordnade "en plan" för att kunna fortsätta... Planen har ännu inte gått i lås men hoppas...

    Har ni funderat på IVF?

    *kramar om*

    Lillängel Selma skrev 2009-01-12 20:58:02 följande:


    Tack allihopa.....Fast jag känner att "min tåg lämnar stationen snart". Jag är 39 år gammal och har mindre och mindre chans att bli gravid. Min hopp att bli gravid den månad har lämnat mig. Har testat mig med testlagrets sticka och fick negativt svar , visst är jag på BIM-4, men jag tycker att den skulle visat ett svagt streck nu.
  • englam­amman
    Äldre 17 Feb 10:35
    #11

    Hejsan!

    Vill börja med att beklaga er stora förlust och att livet är så motigt just nu.

    För ett par år sedan fick jag två missfall efter varandra och sedan blev jag helt enkelt inte gravid. När jag ett år senare sökte för det så fick jag veta att jag fått en rubbad menscykel och hade inte längre tillräcklig ägglossning. Den kunde fixa till sig vid en graviditet men annars skulle den fortsätta som då. Jag fick pergotime utskrivet och efter ett par månader var jag gravid igen och det gick vägen.

    Jag ville bara dela med mig så att du "hinner" bli gravid innan åldern hinner ikapp dig. Lycka till!

  • Äldre 17 Feb 21:21
    #12

    Tack allihoppa,det värmer om hjärtat att höra att det finns människor som förstår mig. Varje dag är som ett år i den här eviga längtan. Mensen kom den 7 februari och nu väntar vi på denna månadens ÅL och hoppas på det bästa.
    Stor kram till alla
    änglamamma Sanna

Svar på tråden Någon som kan ge mig hopp