• Bettis

    Kan man ge en 4 månaders bebis havregrynsgröt?

  • Svar på tråden Kan man ge en 4 månaders bebis havregrynsgröt?
  • tinkerbell79

    Det gjorde jag. Nestles milda havreygrynsgröt gav jag på kvällen.

  • Marie1978

    Jag började med majs- havregröt, mild mot magen, men ge päronpuré till så att de inte blir förstoppade av majsen.

  • Blå Flygare

    Japp, hemagjord med lite olja i går utmärkt. Även den man köper är ok.

  • FruP

    Menar du "industrigröt" eller vanlig "hemlagad" gröt? Du kan ge båda men om du planerar att ge gröten ofta (varje dag) så bör den största delen vara industrigröt enl rekommendationer (berikad med järn etc). Men är det en portion då och då kan du ge hemlagad gröt.

  • Blå Flygare

    milla89 skrev 2009-01-12 21:07:19 följande:


    om du menar att du inte vill ta barnmatsgröten så kan du alltid köra mannagrynsgröt. :P
    Mannagryn bör man inte ge förän vid 6 mån då det är mycket vete i den. I så fall i mycket små mängder.
  • Bettis
    Svar på #5
    jag menar hemmagjord på vanliga havregryn.Jag hade tänkt att han ska börja med gröt varje dag,vilken gröt är bäst då?
  • Boel1

     Du kan ge vanlig havregrynsgröt, mixa grynen fint i början, och om du har tänkt ge det istället för köpt gröt så kan du köpa tunnpaltbröd, smula det så fint du kan i mortel eller mixer och blanda med grynen. Då blir gröten berikad med järn!
     Sen blandar jag 1 msk gryn med 2 msk vatten och kör i mikron i 30 sek, rör om och kör sen i 15 sek till.
     Att järnberika med tunnpaltbröd har jag fått rekommenderat på BVC.

  • Boel1

     Vanlig matolja går bra, fast jag har i en skvätt grädde - det känns som om det är godare!

  • Kristyr

    Jag ger lös hemmagjord havregrynsgröt til min 4 månaders.

  • Lisis81
    Boel1 skrev 2009-01-13 09:09:45 följande:
     Vanlig matolja går bra, fast jag har i en skvätt grädde - det känns som om det är godare!
    Men grädde ska man väl inte ge till så här små bebisar va? De ska väl inte äta mjölkprodukter?
  • FruP
    Lisis81 skrev 2009-01-13 18:41:00 följande:
    Men grädde ska man väl inte ge till så här små bebisar va? De ska väl inte äta mjölkprodukter?Det kanske inte är det första man börjar med men det är klart man kan ge mjölkprodukter till så små. Barngröt (industri) är ju tillverkad av mjölk! Sen små mängder i matlagning (ex i smakportionen om man vill ha den lösare) är också ok om man inte vill pumpa ur bröstmjölk (el använda ersättning). det man däremot ska undvika är mjölk som dryck eller mjölk som huvudkomponent till en måltid, dvs inte fil/yoghurt etc el drickmjölk
  • Boel1
    Hella Pella skrev 2009-01-13 18:43:34 följande:
    Var köper man tunnpaltsbröd?
     Jag har köpt det på ICA, tror att det finns i de flesta välsorterade mataffärer, titta bland annat hårt tunnbröd!
     Och grädde, min är 8 månader så där kan man ju ha grädde, vet inte hur det är till en 4-månaders!
Svar på tråden Kan man ge en 4 månaders bebis havregrynsgröt?