• Betty Boop

Använder du ordet "dövstum"?

Som rubriken lyder: använder du ordet "dövstum?  I vilket sammanhang i så fall?

• Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?
  • Nyfiken gul

endast när jag pratar om människor med just det handikappet.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • TBS

Nä, jag säger bara döv.
    Har aldrig träffat någon som är dövstum, tror jag

• Nyfiken gul

jag känner två förtjusande damer i mina föräldras hemstad Gävle som är dövstumma båda två. fantastiska damer.  Och det är bara omkring deras liv som jag använder det ordet.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • gallimatias

Ja, jag använder det om personer som är blinda och döva.

• Betty Boop
    gallimatias skrev 2009-01-13 20:56:56 följande:
    Ja, jag använder det om personer som är blinda och döva.
    Hur menar du då? Om en person är både döv och blind så är han ju dövblind.
  • Betty Boop
    Nyfiken gul skrev 2009-01-13 20:55:57 följande:
    jag känner två förtjusande damer i mina föräldras hemstad Gävle som är dövstumma båda två. fantastiska damer.  Och det är bara omkring deras liv som jag använder det ordet.
    Är dessa damer både döva och stumme. Det kommer alltså inget ljud alls när de tex skrattar eller skriker?
  • gallimatias

Haha, ja, jag tänkte fel, ber om ursäkt

Dövstum kanske jag skulle säga om någon som är döv men kanske också har andra handikapp som gör att personen inte kan frambringa tal. Annars säger jag döv.

• Betty Boop
    gallimatias skrev 2009-01-13 21:23:14 följande:
    Haha, ja, jag tänkte fel, ber om ursäkt Dövstum kanske jag skulle säga om någon som är döv men kanske också har andra handikapp som gör att personen inte kan frambringa tal. Annars säger jag döv.
  • hewi81

Aldrig, då det knappt finns några dövstumma, utan de flesta är ju faktiskt bara döva.

dövstum är ju ett gammalt uttryck som i och för sig fortfarande används i teckenspåket då tecknet för döv är just dövstum. Stu är man ju bara om man inte har någon som helst röst, men alla döva som låter har ju röst och är alltså inte stumma.

• Betty Boop
    hewi81 skrev 2009-01-13 21:28:24 följande:
    Aldrig, då det knappt finns några dövstumma, utan de flesta är ju faktiskt bara döva.dövstum är ju ett gammalt uttryck som i och för sig fortfarande används i teckenspåket då tecknet för döv är just dövstum. Stu är man ju bara om man inte har någon som helst röst, men alla döva som låter har ju röst och är alltså inte stumma.
    Precis! Jag träffar både döva barn och döva arbetskamrater varje dag. Om jag pratar om mitt jobb med utomstående i olika åldrar så kommer jätteofta ordet "dövstum" upp och det retar mig mycket! Att vara döv har inget med stämbanden att göra! Jag trodde att alla visste att hör man så gör man det med öronen! Döva är inte mer stumma än vi hörande.

Alltså är man DÖV om man inte hör och inget annat!
Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?