Inlägg från: hewi81 |Visa alla inlägg
  • hewi81

Använder du ordet "dövstum"?

Aldrig, då det knappt finns några dövstumma, utan de flesta är ju faktiskt bara döva.

dövstum är ju ett gammalt uttryck som i och för sig fortfarande används i teckenspåket då tecknet för döv är just dövstum. Stu är man ju bara om man inte har någon som helst röst, men alla döva som låter har ju röst och är alltså inte stumma.

• hewi81

jag tycker ordet dövstum är så fult.
    jag är uppvuxen med öva och jag har aldrig någonsin träffat en döv som både är döv OCH stum.

• hewi81

fast ska man vara riktigt ärlig så kommer man väl snart inte träffa några unga döva heller med tanke på CI, så då kommer vi ha massa gravt gravt hörselskadade med tinnitus utan något språk alls, eller bara hörselskadade som hör riktigt bra, så då kanske uttrycket dövstum försvinner ;)

• hewi81
    Svar på #14
    alla döva skrattar inte så, finns de döva som skrattar precis som hörande, även om de inte är i majoritet.

Jo och du ska se när de skriver på texttelefonen eller datorn, det går också grymt fort, och de brukar dessutom vara rätt duktiga på datorer trots åldern
  • hewi81

min syster är helt döv, dock har vi lärt henne från det hon var liten att "stänga av rösen", hon behöver inte använda den då hon tecknar, dock så fnittrar hon precis som en hörande så lärarna hörde alltid om det var hon som skrattade i klassrummet :)

• hewi81

Men det är klart att det FINNS dövstumma, men det är fortfarande inte korrekt att kalla alla döva för dövstumma, då de fortfaranade har röst men inte använder den.

Det finns ungefär 8.000-10.000 barndomsdöva i Sverige och det motsvarar ca 0,1% (1 promille)av befolkningen. Samt 4000 vuxendöva.

Visst kan det finnas döva som är stumma men mer än 99 % av de döva har inte fel på sina talorgan eller stämband.

Källa frpn SDR

• hewi81
    Svar på #40
    vilken ort var det på?
  • hewi81

Gissar på att det är en gammal benämning, för som sagt, så vitt jag vet så finns det bara Birgittaskolan, Manillaskolan, Kristinaskolan, Östervångskolan och Vänerskolan som är för döva. Sedan finns Åsbackaskolan som tar emot dövblinda, och sedan några hörselskadade skolor samt för olika handikapp som även kan ta emot teckenspråkiga elever.

Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?