Inlägg från: gullsvans |Visa alla inlägg
  • gullsvans

Använder du ordet "dövstum"?

Ett föråldrat utryck..som inte stämmer alls..stum kan man ju vara utan att vara döv...se bara på alla amerikanska filmer där barn är med om ngt tragiskt då kan dom bli stuma..och börjar använda ngt liknande tsp..men döv är dom ju inte..
    Men står det inte fortfarande på Vänerskolans gamla byggnad DÖVSTUM SKOLAN ANNO..? eller kommer jag ihåg fel..måste kika på den någon dag..

• gullsvans

Orska till att man inte lär ut tsp som typ engelska är ju att det finns för få användare av det..och att tsp i världen är inte lika utan nästan alla länder har ett eget. Men ska vi nu hård dra det lite så ska vi väl skrotta engelskan och lära oss kinesiska ist då det är det språk som flest människor talar:)
    Jag är inte emot att lära våra barn tsp men den undervisning som finns som syskon veckor, kurser osv tycker jag ändå fyller det behov som vi har..ja vet att jag får skit för det sista men vi är så olika.

• gullsvans

Svarta fågeln.
    Jag har för mig det..det hette ju så förr..Dövstum skola..man visste nog inte bättre då, var man döv så var man ju en tredjeklassens människa, totalt utan IQ..man var ju dum i huvudet för att man inte kunde prata..i vissa länder så spärrades dom ju in på olika psykavd..,an låste in dom och slängde nyckeln..så vi har ju kommit en bit på vägen..vi ska oxå komma ihåg att tsp är ett av världens nyaste erkända språk, det har ju bara sedan 80 något varit erkännt.

• gullsvans

Jag förstår det. Men barn brukar på ngt sätt hitta ett språk som passar dom när dom hittar nya vänner..se bara på hur barn gör från andra länder som flyttar hit( ett exempel) min son han lekte med hörande och det fungera bra och dom kunnde inget tsp, sedan så är döv världen väldigt sluten oxå så där är det inte alltid lätt att komma in som hörande.
    Jag tror dock inte att vi kan tvinga fram att folk ska lära sig tsp tidigt i skolan..dom är ju ca 10.000 barndomsdöva och sedan en hög med hsk och några som är döv/blinda sedan kommer den stora gruppen hsk vi högre ålder..och jag tror inte att dom kommer heller att lära sig tsp(tråkigt dock) jag vet inte hur gammal din son är. min har blivit så stor att han idag väljer personer som kan tsp och han vet att han behöver en tolk vid olika besök.

Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?